eXpanium Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 hei! er helt rådvill her så eg spør dere om hjelp! eg har en panasonic SA-HE200 (6x100w), men ingen høytalere å koble den til. skal bruke systemet primært til film og spilling av mp3 fra pcen.. tenkte meg 2 store fronthøytalere, en center og 2 bakhøytalere. Fronthøytalerene må vere såpass kraftige at eg ikkje treng egen basskasse. hadde et par patos b-500 før, men er ikkje sikker på om eg vil fortsette trenden. rommet er vel mellom 25-30 m^2. pris: ca 10 000, lite penger for tiden... noen råd til valg? Lenke til kommentar
erlber Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 skift avatar, får opp mld om brukernavn/passord Lenke til kommentar
eXpanium Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 skiftet nå, fikk meldingen eg også men til saken, noen råd? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Et evig dilemma dette. Stikk innom Hi-fi Centeret og Hi-fi klubben eller andre forretninger med kompetanse. Si maxpris, be dem komme med alternativer, lytt, prut og kjøp. Vil ellers anbefale JBL, KEF og B&W. Sjekk også ut de komplette systemene fra Hi-Fi Klubben her og fra www.avhifi.no her. Personlig ville jeg gått for dette systemet. Hørte på det da jeg var og handla sist, og ble imponert over trøkket i de små kassene. Designmessig er det jo rett og slett vakkert også. I tillegg er det jo fullt mulig å kjøpe til en ekstra satelitt for kanal 6 på forsterkeren din, og plassere den bak sofaen. Ellers ville jeg ha sett på JBL og B&W for mest mulig trøkk uten sub. Håper dette hjalp litt. Happy listening! Lenke til kommentar
eXpanium Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Takk for grundig svar! men det er fronthøgtalerene som er viktigst akkurat nå, og eg vil ikkje ha satelitt høgtalere til det, trur eg trenger litt meir trøkk enn dei kan gi. gulvhøgtalere er min smak.. men systemet skal jo brukes mest til hjemmekino, og viss eg kjøper store gulvhøgtalere framme (ala patos b-500), vil det vere lurt å bruke store bak også da? eller trenger eg ikkje meir enn nokre satelitt høgtalere der? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 I ditt tilfelle ville jeg nok anbefale et par høyttalere på stativ bak. Budsjettet ditt ville få alvorlige sprekker om du skulle ha likt foran og bak. Sats heller på etpar skikkelige fronthøyttalere som JBL's til kr.7600 og spe på med de minste høyttalerne i samme serie bak. Fronthøyttaler i samme serie som matcher resten er også viktig. Lenke til kommentar
eXpanium Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 snakker med en fyr nå som skal selge jmlab cobalt 826 1mnd gamle til 8000kr! dette var billig?? 100% strøkne. einaste ulempe er at han er i oslo(asker) og eg i førde, sogn og fjordane 8 timer fra oslo. frakt kommer jo i tillegg... burde eg kjøpe desse? har lest litt om dei og har fått bra kritikk Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Tipper at Det Noske Postvesen kan hjelpe deg med å få fraktet varene, eller DHL. Lenke til kommentar
eXpanium Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 fant ut at med service pakke koster det 500 kr totalt å sende dei, så det var billig i grunn! Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 fant ut at med service pakke koster det 500 kr totalt å sende dei, så det var billig i grunn! Forsikret, da? Lenke til kommentar
pser Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Jeg var i samme sko for et halvt år siden, jeg endte opp med å kjøpe Audiovector M3 Super som er koplet til en Marantz SR-8200 surround forsterker, helt rått. Harman Kardon hadde ingen ting å stille opp med når en spilte musikk 8) Lenke til kommentar
Kimber Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Hei! Til hjemmekino, og i den prisklassen du nevnte 10000,- vil jeg anbefale klipsch rf-3. Disse spiller meget bra til prisen (rundt 10000). Masse trøkk og smell. Siden du bruker anlegget til hjemmekino vil jeg iallfall anbefale disse. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Problemet er at om du skal ha lydkvalitet må du nok regne med å bruke 10 store bare på fronthøyttalere. Og så halvparten igjen på resten. Kabler m.m kommer i tillegg. Gjør som jeg, kjøpte meg bra bakhøyttalere først, og så får jeg vel heller kjøpe frontene når jeg får rå!! Jeg kjøpte meg et par Bowers & Wilkins DM602 S3. De spiller fullvoksent og bra. Koster deg rundt 6000 med stativ. Kan jo kjøpe noe billig skvip til å ha bak og i midten. Ellers så har Bowers & Wilkins bra senter som du også får råd til i ditt budsjett. Linker til alt kommer under. Klikk på bildet for linken. B&W DM602 S3 • 4496,- (uten stativ) B&W DM LCR600 S3 • 3998,- B&W DM600 S3 • 2996,- (uten stativ) Center har de en billigere modell til 1998 eller noe rundt dette. Se på muligheten iallfall! -Chief Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 hvis du har litt lite penger for tiden, kast bort alt du kan bruke på ett par skikkelige fronthøytallere, og spar til resten av anlegget senere, så får du ett meget bra anlegg. OG skaff deg 3 høytallere bak, det utgjør stor forskjell, har selv ett 6.1 anlegg. Neste gang du kjøper høytallere, så skaff 2 bak, og ta senter høytalleren foran etter det, helst en som matcher de 2 frontene mest mulig. Og ta senter bak og sub til slutt. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 hvis du har litt lite penger for tiden, kast bort alt du kan bruke på ett par skikkelige fronthøytallere, og spar til resten av anlegget senere, så får du ett meget bra anlegg. OG skaff deg 3 høytallere bak, det utgjør stor forskjell, har selv ett 6.1 anlegg. Neste gang du kjøper høytallere, så skaff 2 bak, og ta senter høytalleren foran etter det, helst en som matcher de 2 frontene mest mulig. Og ta senter bak og sub til slutt. Meget fornuftig valg. Kjører for tiden et 6.1 annlegg selv. Der er det satt opp med 2 fronter, 1 senter, 2 på siden, og 2 bak (de bak er samme kanal). Forsterkeren støtter 7.1, men jeg har ikke funne ut hvordan jeg får de to bak til å spille stereo. Fronter er viktigeste i systemet, så det er ikke noe triks å kjøpe billige fronter for å spare penger. Fronter til 10 000 i et surround system må du nesten regne med. B&W DM604 S3 koster vel 11 000 tror jeg. De er kanonbra. -Chief- Lenke til kommentar
eXpanium Skrevet 24. august 2003 Forfatter Del Skrevet 24. august 2003 mange bra svar her! men når det kommer til budsjettet, så har eg 7000 eg kan bruke.. tenkte eg skulle kjøpe de nye på en lokal foretning så det står mellom patos b-500(7400kr) og audio pro focus SA-5(5000kr) litt forskjellige høgtalere, men tror faktisk eg går for focusene.. tror dere det vil passe bra til en panasonic SA-HE200 ? Focus: http://www.audiopro.se/products/focus_sa5.asp Patos: http://www.patos.no/ eller http://www.lydogbilde.as/Patos/Patos.htm sub har eg ikkje lyst til å måtte kjøpe så er litt i tvil ang. focusene.. kan eg få pruta noko på desse prisane kanskje?[/url] Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 TIl hjemmekino bør du også sjekke ut AudioPro - De har mange gode høyttalere i de fleste prisklasser. De står bak AceBass systemet, og hvis du ikke plukker på nederste hylle får du veldig bra lyd, med skikkelig bass (skikkelig= rask,kraftig men kontrollert - ikke ukontrollert rumling). Har du bare 2 tommeltotter (og 8 vanlige fingre) kan du evt. sjekke ut noen byggesett fra DynaBel. De har også utsalg/lytterom i Oslo - et besøk anbefalles på det sterkeste!! Folka som jobber der KAN høyttalere, så der får du service! Kjører du med S23 i front, C11 i senter og S11 eller S12 som surround får du mye, og bra lyd for pengene - med høyttalere som matcher hverandre perfekt! (Har du hammer, sag og noen kvelder får du et drømmeoppsett for 10.000 + materialer - 19.000 hvis du vil ha alt ferdig montert) Tekniske data dynaBel® S23 sidehøyttaler: Prinsipp 3-veis bassrefleks MTM Volum 50 liter, Bassavstemning 40 Hz QB3 Bestykkning: Bass Audax PR240Z0 high-end basselement Mellomtoner 2 stk 5" Vifa TC bygget etter ELTEKS spesifikasjoner Diskant Vifa 1" neodymium m/kraftig alukjølefinne - D26NC-15-06 Impedans 4-8 ohm, lett belastning Delefrekvens 270/2700 Hz, Frekvensgang 42-22000 Hz,Følsomhet 90 dB (2,83v/1m) Belastbarhet Kortvarig * 380 W Langvarig* 230 W *= IEC 268-5 Mål 205x320x1138 mm (BxDxH) Vekt 30 kg (!!) dynaBel® S23 ferdig i sort folie V.nr. DY 5231 Kr 10.998,- pr.par dynaBel® S23 kit m/kab i sort folie V.nr. DY 5234 Kr 8.498,- pr.par dynaBel® S23 kit u/kab V.nr. DY 5238 Kr 5.798,- pr.par S12 tilsvarer C11, men er gulvstående - med et større kabinett som gir litt dybpere, og mer kontrollert bass. Kabinettet skal fylles med sand - og er skikkelig dødt (veier da 32 kg). Koster kr 2.898 pr par. for sett uten kabinett. Tekniske data dynaBel® C11 senter-/surroundhøyttaler: Prinsipp Skjermet 2-veis bass-refleks MTM Volum 16 liter,bassavstemning 50 Hz QB3 Bestykkning: Bass 2 stk skjermede 5" Vifa TC bygget etter ELTEKS spesifikasjoner Diskant Vifa 1" neodymium m/kraftig alukjølefinne - D26NC-15-06 Impedans 8 ohm, lett belastning Delefrekvens 2800 Hz, Frekvensgang 55-24000 Hz, Følsomhet 88 dB (2,83v/1m) Belastbarhet Kortvarig * 160 W Langvarig* 100 W *= IEC 268-5 Mål 480x302x186 mm (BxDxH) Vekt 10 kg dynaBel® C11 ferdig i sort folie V.nr. DY 5111 Kr 2.698,- pr. stk dynaBel® C11 kit m/kab i sort folie V.nr. DY 5114 Kr 1.998,- pr. stk dynaBel® C11 kit u/kab V.nr. DY 5118 Kr 1.398,- pr. stk Alle kabinettene er skikkelig avstivet og bygget i 19/22mm MDF. Koster deg litt jobb hvis du vil spare penger, men da får du høyttalere som ingen andre i prisklassen kan matche. (Legger du i litt ekstra, kan du jo legge på finér og beise/lakke de så de matcher interiøret perfekt - evt bruke samme tapet som på veggen :-)) Lyd & Bilde klaget fælt på diskanten i settet (de mente den ødela litt av intrykket - da resten av høyttaleren [s23] hørtes ut som den var i prisklassen 30-50 000). Audio har ikke hatt noe å si på den, og etter en tur i testromet på Eltek ble jeg overbevist. Diskanten hører kanskje ikke hjemme i et høyttalerpar til 40000 kr, men til prisen er den nydelig. Lenke til kommentar
megavolt Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Jeg hadde gått for dynabel settet hvis jeg skulle brukt 10.000 (forutsatt av at du klarer å bygge, tror ikke det skal være så vanskelig) Men det er jo ikke med subwoofer da.... Hvis du har lyst til å bruke litt mindre penger, så ta en titt på dette settet; -Proson Conquest 66 -Proson Conquest Sat 716 + Cs 716 -Proson Conquest Sub 10 FB1 Du får de to først-nevnte j@vlig billig på fyndbørsen i sverige. Har bestilt derfra flere ganger, de er seriøse. Da kan du bestille de til et postkontor i sverige, og så dra dit når de har kommet, og betale på postkontoret. Tar bare 4-5 dager før det kommer, og det er bare en kjapp tur til sverige. Proson høytalerne får du utrolig billig, fordi de er 2.sorterings-høytalere og kan ha litt riper i lakken (de har som kjent sort piano-lakk). Mine har så og si ingen riper, ingen godt synlige ihvertfall. et utrolig bra kjøp! Jeg er veldig fornøyd med de... Hadde det jo vært en idé og vente litt til krone-kursa stiger igjen men... Istedenfor FB1-subben, kan du heller kjøpe Dynabel Phobos 12" 250W så det burde vel gi nok lyd! (da må du jo kjøpe byggedeler og lakk i tillegg og du må klare å sette det sammen...) Det er mitt tips, et veldig bra kjøp ihvertfall. Fyndbørsen: 3500sek + 250sek porto (Valutta kalkulator for å regne om kurs) Eltek: 2500kr Ikea eller maxbo: Hobbyplater + maling, kan ikke koste så mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå