Force Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Hei. Hvordan kan jeg eie råvarer bokstavelig uten å utløpe f.eks i 1 måned for å kjøpe den igjen så selge så kjøpe? Jeg har lyst å eie enkelte råvarer for resten av livet, men helst på markedet men kan eie fysisk... Lenke til kommentar
Arne Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Forstår ikke hva du mener, så det er fint om du kan bruke normal grammatikk når du formulerer deg... Du mener altså; hvordan kan jeg få kjøpt en hvilken som helst råvare og eie den fysisk eller trade den på et marked? Du kan jo bare gå på butikken og kjøpe en frukt eller gå til gullsmeden og kjøpe diamant hvis det ikke er noe problem å eie fysisk. Kan jeg spørre om hvorfor du har lyst til dette? 1 Lenke til kommentar
Force Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Trade den. Men i de fleste har de en angitt tidsrom jeg kan eie. Jeg har lyst å eie: bomull, kobber, jern, aluminium, og litt sølv. Lenke til kommentar
Aksjebloggeren Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 (endret) Trade den. Men i de fleste har de en angitt tidsrom jeg kan eie. Jeg har lyst å eie: bomull, kobber, jern, aluminium, og litt sølv. En trade som varer hele livet ditt? Kan vel heller kalles en investering? Men ærlig talt skjønner jeg ikke poenget med å binde pengene dine inn i ull, kobber eller annet som du ikke kan benytte deg av resten av livet. Men det skal vel ikke jeg legge meg opp i. Hvis du skal eie noen av disse råvarene fysisk, så må du jo faktisk få de fysiske råvarene levert også. Det er en grunn til at terminkontrakter etc er tidsbegrenset. Varen skal jo faktisk leveres til eieren, eventuelt lagres hos noen. En kan vel ikke bare ha en fysisk vare liggende ute i markeded. Jeg vet dette skal være mulig med gull og sølv, hvor du kan kjøpe gull og sølv som ligger i hvelv (Selvsagt mot betaling for lagring) Men tviler egentlig litt på at noen gjør big business på å lagre bomull, kobber og jern for privatinvestorer som ikke skal bruke dem til annet enn å ha dem liggende som en investering resten av livet. Men nå har ikke jeg veldig peiling på dette området. Kan ihvertfall anbefale boken "Lønnsomme råvarer" hvis du ikke har lest den (http://bokhandel.hegnar.no/epages/hegnar.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/HegnarBokhandel/Products/8271461427) Hvorfor er det å eie f. eks en indeks som følger prisutviklingen i de råvarene du er interssert i ikke aktuelt? Det er jo mye lavere kostnader å kjøpe en indeks, enn å kjøpe og lagre en fysisk råvare og du får jo den samme prisutviklingen. Endret 28. januar 2012 av Aksjebloggeren Lenke til kommentar
Arne Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Tenk hvis det kommer noen på døren din med 900 kilo kopper da! Hvor skal du legge alt? For ikke å snakke om kostnaden du har med å frakte kopperen til og fra kjøpere og selgere... Men det virker som om det bare ikke er jeg som er nysgjerrig på hvorfor du gjør dette... Har du tenkt å fortelle? 1 Lenke til kommentar
Force Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Det koster å ha indeks og den er bredt, ikke spesifikt.... Jeg har en stor bod som jeg kan lagre i mange mange år. Fordi: Bomull vil stige i pris i de kalde land når det er så mange folk. Kobber øker så lenge folk må ha strøm. Jern er litt mindre verdt enn kobber fordi den ruster i luften. Sølv leder også strøm og som pyntegjenstand. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Men tror du ikke transport- og transaksjonskostnader blir større enn den eventuelle gevinsten du skulle ha ved å lagre store mengder materialer i boden i xx antall år? 1 Lenke til kommentar
Force Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Ja, derfor vil jeg heller eie de som aksjer men de er kun gyldig (foreløpig) som futures, jeg vil eie dem resten av livet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå