tytte89 Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Hei forumet! Trenger svar og muligens litt hjelp på en tvist som har dukket opp her. Kjæresten fikk seg iphone 3gs for under 2 år siden. Denne ble kjøpt på elkjøp. Telefonen har blitt behandlet utrolig bra og det har aldri vært noen skader eller feil på den. Rett før jul skulle jeg være snill og oppdatere telefonen hennes til ios 5.0.1. Med en gang installasjonen var ferdig begynte telefonen og boothloope. Noen ganger var vi heldige å kom inne på innstillinger, evt surfet litt på safari osv før den etter en 2-3 timers bruk skrudde seg av og på igjen. Først trodde vi det var batteriet, men dette stemte ikke. Telefonen ble så sendt på reprasjon via elkjøp. Damen som tok imot telefonen fikk spesifisert at dette gjaldt en hardware feil og ikke noe annet. Det ble heller ikke registret noen synlige feil på telefonen. Etter noen dager fikk vi en meld fra verkstedet hvor det sto; som følge av en fall eller slagskade har det blitt oppdaget en mikroskopisk sprekk mellom metallramme og bakdeksel. Som en følge av dette har hoverkortet blitt defekt... Dette syntes jeg hørtes helt rart ut siden telefonen kunne brukes som normalt, men hadde som sagt problemer med å skru seg av og på. Telefonen hadde heller aldri hatt disse problemene før oppdateringen. Elkjøp nekter å reparere skaden på reklamasjonsrett, så reprasjon vil koste oss 2112 kroner noe som er helt uaktuelt. Så mitt spørsmål er: Mener dere at elkjøp kan ha rett i denne saken? Kan hovedkortet ha gått under oppdateringen? Eller er det elkjøp som prøver å dekke over at noe har skjedd under transport, evt reprasjon på iphonen? På forhånd takk for alle svar! Endret 27. januar 2012 av tytte89 Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Be først og fremst om dokumentasjon fra verkstedet. Lenke til kommentar
tytte89 Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Be først og fremst om dokumentasjon fra verkstedet. Den er grei. Skal få tak i det så skal vi se hva de sier! Takk for svar. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 (endret) Det er vanskelig å si hva som er rett og galt ettersom det for oss på forumet strengt tatt blir ord mot ord. Men verkstedet har ikke noe å tjene på å hevde at reklamasjonsrett eller garanti ikke gjelder på grunn av slagskade. Det er da alltid en fare for at kunde sier nei takk til reparasjon, mens på garanti eller reklamasjonsrett så er de sikret oppdraget, og får penger fra produsent. Så man kan være ganske sikre på at verkstedet ikke finner på ting for å slippe å få oppdraget. Hvis du får bildebevis fra verkstedet, og den viser en sprekk, så har telefonen vært utsatt for en påkjenning som har forårsaket dette. Man kan så diskutere hva som er normal bruk, og hvor mye påkjenning en mobil skal tåle. Vi forbrukere krever at telefonen er minst mulig, men med så stor skjerm som mulig. Den skal ha masse funksjoner, og helst ikke koste så mye. Solide, og dermed større og dyrere telefoner, selger dårlig. Så sånn sett så kan vi takke oss selv for at mobiltelefonene ikke tåler all verden, og må rett og slett bare godta at telefonen kan ta skade av slag, at den blir bøyd i en lomme, at den får kondens hvis den tas med fra kulde til varme og så videre. Så telefonen kan ha fått en skade, ved en påkjenning som man tror at den skal tåle, når den, på grunn av våre egne krav, faktisk ikke tåler det. Det blir vanskelig å vinne frem i Forbrukerrådet eller FTU med en slik klage så lenge bildebeviset viser en selvpåført skade. Det kan videre være en ren tilfeldighet at feilen begynte å gjøre seg synlig (senskader er normalt) rett etter en oppdatering. Eller så krever den nye programvaren at en skadet del av hovedkortet brukes, når forrige programvare ikke benyttet denne delen. Endret 28. januar 2012 av Black Star 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Kan kjæresten din si med sikkerhet at telefonen aldri har falt i gulvet? Har vært borti en god del telefoner med skader som følge av ytre påvirkninger. Kunden påstår selvfølgelig at telefonen har ligget på en fløyelspute i 2 år, og har aldri vært borti noe som helst. Men etter litt diskusjon får man som regel svar som "Jo den har for så vidt vært i gulvet noen ganger... Men det må den da vel tåle!" Nei, din iPhone 4S, Galaxy SII eller hva det måtte være, er ikke konstruert for å tåle fall. Endret 29. januar 2012 av Slettet-IBL5Pam9QB 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå