sedsberg Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Hei. Har 2 maskiner. A(W7) og B(XP). på begge maskinene har jeg oppretta en del shares for å få overført filer mellom maskinene. Har laget en bruker "kjell" på B(XP) som også er lagt til i administrators-gruppen. Har oppretta en share på B(XP) (C:\) og lagt til administrators med full tilgang. På Maskin A(W7) så skriver jeg da i et explorervindu: \\192.168.0.1\ Får opp dialog hvor jeg må taste inn brukernavn og passord. Skriver inn kjell og riktig passord, men får bare opp "Logon failure: unknown user name or bad password" Brukernavn og passord er korrekt for jeg får logget på via remote desktop. Jeg kommer inn på kjell-sharen fra en tredje maskin (med WinX). Jeg kommer inn på A(W7) fra både B(XP) og den tredje maskinen. Men får overhodet ikke tilgang på B(XP) fra A(W7). Noen tips? Edit: Prøvde å koble til B(XP) fra en fjerde maskin (Win7) og med samme problemet. Får beskjed om galt brukernavn eller passord, selv om det fungerer fint med samme navn og passord fra en XP-maskin. Endret 27. januar 2012 av sedsberg Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) kanskje du må kjøre network id wizard i xp. eventuelt kjøre uten bruker, dvs at alle brukere får tilgang. enkleste er å dele fra w7 og logge på med xp. Endret 27. januar 2012 av kjeLL// Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Problemet ligger i Win7. Ikke i XP. Fra WIn7-maskinene får jeg hele tiden "feil passord/ukjent bruker". Edit: Hvis jeg bruker \\192.168.0.123\kjell som navn får jeg litt mer info. Error code: 0x80004005 Unspecified error Endret 27. januar 2012 av sedsberg Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Etter en stund med googleing (og 1000 "løsninger" som ikke fungerer) fant jeg en som gjorde susen: click the start button and type secpol.msc in the search function. Browse to "Local Policies" -> "Security Options". Now look for the entry "Network Security: LAN Manager authentication level" and open it. Click on the dropdown menu and select "Send LM & NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated". Apply the settings. Ja det burde jeg virkelig skjønt selv. Endret 27. januar 2012 av sedsberg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Enkleste løsningen er å slå av passordstyrt deling i win 7.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2012 Mulig. Men da er det liksom ikke passordstyrt deling lengre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Hvor mange brukere er dere på det nettet? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2012 Opp til 5-6 stykker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Så ikke noen fremmende altså... Vel slå av brannmurene for å sjekke om det er de som hindrer.. Hvilken versjon av XP er det? Home eller pro? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Så ikke noen fremmende altså... Vel slå av brannmurene for å sjekke om det er de som hindrer.. Hvilken versjon av XP er det? Home eller pro? Jeg fant løsningen på problemet. Står lengre oppe. Måtte inn i secpol.msc og rote. Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Hjertelig! Har letet etter dette lenge, og for lengst gitt opp. Vurderte å bytte tilbake til XP, hvor et høyreklikk var nok. Men, dette gjorde jo susen! (stusser over at ingen andre har tatt opp dette, bortsett fra meg da...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå