Gå til innhold

Schlumberger intervju

THGN

Anbefalte innlegg

Hei!

Søkte på stillingen som feltspesialist hos Schlumberger for 1 måned siden

og skal på intervju nå i februar. Arbeidsstedet vil hovedsakelig være offshore,

men kontortid må også påregnes.

Noen som vet hvordan de gjør det med tanke på intervjuprosessen og om

hvordan det er å jobbe som ingeniør i selskapet?

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe kjennskap til intervju prosessen hos Schlumberger, men regner med den er som "normalt" i andre selskaper, kanskje et foreløpig intercju, og muligens et oppfølgings intervju.

Vet ikke hva du legger i hvordan det er å jobbe som ingeniør i selskapet - usikker på hva du skal jobbe med også - regner kanskje med det er ting som relaterer seg til brønn intervensjon, eller noe lignende :)

Har vel i grunn fått inntrykk av at folk trives rimelig o.k - så lenge man trives med å jobbe offshore, er ikke alle som gjør det, men man vet ikke dette før man har prøvd :)

Uansett, lykke til og får du jobben så la det gå en stund før du evt bestemmer deg for at det ikke var noe for deg (uansett mye nytt i begynnelsen, men det går seg som regel til ;) ).

mvh

en mulig fremtidig konkurrent - om det er innenfor samme disiplin vites ikke :)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har aldri vært offshore før, men søker utelukkende på offshore stillinger.

Ferdig utdannet ingeniør til sommeren.

Skal også nevnes at det står i annonsen at de søker feltspesialister for arbeid

offshore og ved selskapets baser i Stavanger og Bergen. Videre står det at

feltspesialister er ansvarlige for alle aspekter av operasjonen offshore.

Personlig tror jeg dette er en MWD-ingeniør stilling, men er ikke sikker.

Kom over denne linken angående intervjuprosessen: http://www.petroleum-engineering.net/no/schlumberger-interview-how-schlumberger-will-interview-you/

og lurer på om dette er noe de kjører i Norge per dags dato.

Forstår selvfølgelig at de vil ansette riktige folk da, og derfor har slike intervjuer.

Skal du på jobbintervju i nærmeste fremtid?

Lenke til kommentar

hmmm, kjenner for lite til schlumberger sitt intervju opplegg, men ser ikke nødvendigvis for meg at de kjører hele den greien der her til lands, på de stillingene, men det merker du.

Nei, skal nok ikke på noe intervju jeg :)

Men et intervju er bare å ta som det kommer - ikke noe å kvi seg til :)

Forøvrig så kan jeg jo nevne at det virker som det er "kamp" om å få tak i folk med den rette utdannelsen/arbeids bakgrunn innen bransjen.......så mulighetene er nok gode ;)

Lenke til kommentar

Det intervjuoppsettet du linket til er nok for kandidater til typiske leder-/mellomstillinger, gjerne nyutdannede som ikke har ledererfaring å vise til gjennom tidligere arbeid, som må virkelig vise at de har det som kreves av et firma som SLB gjennom den type utfordrende intervjuer.

Har selv jobbet i SLB som tekniker, og den gang var ikke intervjuprosessen noe i de banene som den linken skulle tilsi.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Ja, skal ærlig innrømme at det ser litt heftig ut.

Men kom faktisk på at jeg kjenner/vet om en som jobber i Slb,

og som kan fortelle meg hvordan de gjør det.

Skal også på andre intervju enn Slb, så tiden får vise hvor jeg havner.

Både Oljeindustrien og den maritime industrien skriker etter folk, så

regner med at det blir jobb på meg ganske snart. Dog frister det litt mer

å jobbe i olja. hehe

Tusen takk for svar Mawrick og d-link.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

Søkte på stillingen som feltspesialist hos Schlumberger for 1 måned siden

og skal på intervju nå i februar. Arbeidsstedet vil hovedsakelig være offshore,

men kontortid må også påregnes.

Noen som vet hvordan de gjør det med tanke på intervjuprosessen og om

hvordan det er å jobbe som ingeniør i selskapet?

Tusen takk for svar.

Hei!

Jeg skal nå inn på et lignende intervju. Kan du dele noen av dine erfaringer?

Lenke til kommentar

Heisann!

Ja, jeg kan fortelle deg om hvordan intervjuet var og litt om hvordan jeg opplevde det.

Først fikk jeg en forespørsel på Epost om jeg ville/fortsatt var interessert i stillingen. Sa selvfølgelig

ja og fikk som svar at jeg ville bli oppringt etter et par dager. Hun ringe meg et par dager etterpå og hadde en hyggelig prat i ca. 10-15 min på Engelsk. Etterhvert fikk jeg en Epost der Schlumberger innkalte meg på et dags-intervju i Stavanger. Fikk blant annet beskjed om å forberede en muntlig selv-presentasjon på engelsk i 5-10 min.

Kom til Stavanger dagen før og overnattet på hotell. Klokka 09.00 dagen etterpå startet intervjuet.

De hadde innkalt 10 personer til intervju.

Først presenterte de bedriften/jobben. Litt om hva de gjør og hva stillingen som felt spesialist går ut på. Veldig spennende og interessant å høre hva de driver med.

Etter presentasjonen var vi en liten tur på verkstedet, der vi fikk omvisning. Bare en liten gåtur fra hovedkontoret. Brukte kanskje en time.

Videre hadde vi lunsj og en påfølgende selv-presentasjon. En og en fremførte sin egen PowerPoint på 5-10 minutter, der de fulgte opp med et par spørsmål. Var interessant og lærerikt. Ble godt kjent med hverandre og fikk vite litt om hver enkelt.

Hadde så en gruppeøvelse der vi ble delt opp i grupper på 3 personer. Skulle lage ei bro mellom to stoler med papirark. Her var resultatet selvfølgelig ikke det viktigste, men hvordan vi samarbeider i gruppe. Viktig å ta litt initiativ.

Til slutt så hadde vi et personlig intervju, der en og en ble intervjuet. Der spurte de litt om hva vi har jobbet med, hvordan vi er som personer, hvordan vi takler stressa situasjoner osv. Helt generelle spørsmål. De vil ikke sette oss fast. Er bare veldig nysgjerrig på hvilken person vi er slik at de kan bli bedre kjent med oss.

Personlig opplevde jeg intervjuet som veldig interessant og lærerikt. Ble også kjent med mange andre kandidater. Snakket engelsk stort sett hele dagen.

De ansetter personer til ulike segmenter. Sementering, Kveilerør, Wireline, MWD og Brønntesting er noen aktuelle stillinger. Du får ikke velge, de plasserer deg hvor du passer best i forhold til utdanning og erfaring. I Schlumberger har du veldig mange muligheter. Blir du plassert i Wireline, kan du helt sikkert skifte segment etter noen år hvis du vil.

Håper det hjalp litt. Er det felt spesialist du har søkt på? :)

Jeg fikk jobben og er veldig fornøyd med både lønn og turnus!

Lenke til kommentar

Angående hvilke stillinger man får i Schlumberger:

Hvis du går graduate-programmet, som er på tre år om jeg ikke husker helt feil - vil du i hovedsak holde deg innenfor ditt fagfelt over den perioden. Når man er ferdig med graduate-programmet, er man i utgangspunktet fri til å søke seg inn mot helt andre type stillinger om det skulle være ønskelig. Eksempelvis fra feltingeniør til større lederroller, eller mot stillinger i REMS(research) eller HR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...