Pallantir Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Jeg har nettopp satt sammen en ny server med i7-2600, Asus P8Z68-V LE, 32 gig Patriot G2 1600 mHz ram, en 120 gig OCZ Vertex III SSD og fire harddisker (1, 1, 2, 2 terrabyte S-ATA). Den har et veldig merkelig problem: Innimellom kræsjer den totalt når jeg kopierer filer, enten jeg bruker Windows' egen rutine eller et synkroniseringsprogram. Det skjer like gjerne når jeg kopierer fra SSD til harddisk, fra harddisk til SSD eller harddisk til harddisk og det er forskjellige filer hver gang som skaper problemer. Det er absolutt ikke et problem med varmenprosessoren humper av gårde på drøyt 30 grader ved normal belastning og drøyt 50 grader på full rulle. Jeg har lagt inn den nyeste BIOS-en og de nyeste driverne til alt som erder, blant annet SATA-kontrolleren. Jeg kjører AHCI på grunn av SSD-en. Strømforsyningen er en 400-watts Chieftec, og siden jeg ikke har noe ekstra skjermkort som sluker strøm (bruker det som er innebygd i i7-prosessoren) burde vel det være nok. Eller ...? SpeedFan påstår at det er 6,81V på 12V-railen, men det er nødt til å være en feil, ellers ville jo ikke noe fungert der. Jeg har dessuten kjørt den med akkurat samme oppsett på full guffe i et døgn med Prime95, og det ble ingen problemer underveis. Asus Sensor Recorder viser dessuten like over 12V 100 % stabilt uansett hvor mye disker jeg kjører, og de andre voltene ser også helt stødige ut. Jeg har satt pc-en til å lage en minidump ved kræsj, men det smeller tydeligvis veldig fort, for det dukker ikke opp noe i Minidump-katalogen. Det har aldri vært noen kræsj når jeg ikke kopierer filer, og de lar seg ikke framprovosere. Det kan surre og gå filkopieringer i et par dager (jeg holder på med full sikkerhetskopiering av mediebiblioteket) uten problemer, og så skal jeg kopiere over en enkelt fil, og pang! Har noen en god idé her? Jeg kan jo ikke ha en server som kræsjer som den vil! Endret 28. januar 2012 av Pallantir Lenke til kommentar
Occi Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Sjekk med Memtest86+. Hvis ram'en er ødelagt så vil blant annet kopiering av filer være problematisk og kan føre til kræsj. Enkelt og greit; om du får fler enn 0 errors i MemTest etter å ha testet noen timer så er det noe galt. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Da gjør jeg det, takk! Jeg har faktisk noen ganger hatt problemer med at filer er ødelagt (feil i CRC-test) når jeg kopierer dem mellom to harddisker. Jeg har et 100 % identisk sett (skal ha en server hjemme og en på hytta), så jeg skal plukke ut minnet av den serveren som er satt i drift og bytte med det fra reserven. Så kjører jeg det minnet jeg tok ut med memtest over natta. Takk igjen! Lenke til kommentar
Occi Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Kan også være en slot på hovedkortet som er ødelagt, husk det når du prøver deg frem. Det vil si at om du har mange rambrikker blir det fort endel kombinasjoner å teste Om du får feil med alle så prøver du en og en osv., trenger dog ikke ta like lang tid på hver og en av de første gangen, men om alle er clean alene kan det være greit. Bare prøv deg frem så finner du ut av det. Om du prøver ram'en i en annen pc så husk det jeg sa om at det kan hende det er sloten som er feilen Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Men kan det være rett og slett at brikken satt litt halvdårlig på plass? Jeg lurer på om jeg har funnet ut av noe: Jeg monterte en Cooler Master-kjøler på hovedkortet, og den passet akkurat så vidt, for enden av heatpipene (varmelederrørene, kanskje?) gikk helt bort til minnebrikkene. Kan det være så enkelt at jeg har fått den nærmeste litt ut av stilling da? Jeg har fortsatt filkopieringen her nå, og det går greit foreløpig. Jeg tror uansett du har rett i at det må være minnet, siden jeg fikk disse CRC-feilene også tidligere i uka, når jeg kjørte SFV-test på noen filer. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Ja, det kan også være dårlig kontakt. Endret 27. januar 2012 av Occi Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Håper det var det, da. Det er helt klart den enkleste metoden. Garantisaker betyr som regel at de må sjekke brikkene i nettbutikken, og sånne ting er jo aldri i stykke når de er levert inn! Og det er ikke ment som en slenger til nettbutikker, ting jeg vet at har trøblet når det var hos kunden, fungerer helt utmerket på verkstedet! Periodiske feil er noe %"#&¤"%# (se for deg en sint Donald Duck som banner) dritt! Lenke til kommentar
Occi Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Enig Har selv en av rambrikkene mine som jeg kjøpte for kun 2mnd siden som tok kvelden (har sjekket nøye), og fikk returnnummer og greier men glemte det helt. Blir gjerne slik når ram er så billig, hadde også noen gamle brikker så da er det 4+2+2 i stedet for 4+4 Lenke til kommentar
phlake Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Tro om du merker mye forskjell i ytelsen siden rammen din nå går på single channel og ikke dual? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Last ned test prog. for HDDene dine fra produsenten sin side,godt mulig det er feil på en eller flere disker,kjøpte selv 2 stk. 2TB WD disker og det var feil på begge etter et par dager,fikk nye på garantien.. Ikke uvanlig dette fikk jeg høre.. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 TaZ, jeg tror nok det var minnet. Nå har jeg provosert den med filkopieringer siden jeg byttet, og ingenting trøbler. Det er heller ingen CRC-feil lenger. Og alle harddiskene unntatt SSD-en (som bare inneholder operativsystemet og noen virtuelle maskiner) har vært med meg fra den forrige serveren, der de ikke skapte et eneste problem. I tillegg hadde det ikke noe å si hvilke av det 4 diskene kopieringen gikk fram og tilbake mellom. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Du får la det snurre en stund og om det ikke blir noen problemer så kan du sette tråden som løst Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2012 Det skal jeg. Har kjørt kopieringer fram og tilbake i natt, og ingenting har sviktet. Og minnet jeg tok ut, var det ikke noe galt med. 13 timers memtest uten en eneste feil bør vel være nok, hva? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Det burde for all del holde ja. Ofte holder med mye færre timer, men selv etter 12 timer så er det en bitteliten sjangse for at det kan være feil, men det er ikke vits å tenke på en gang. Det er nok fikset. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2012 Ser absolutt sånn ut. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå