lars_q Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Hei. Lurte bare på om noen visste om noen steder i norge som kan ha en 7-pins til 4-pins s-video kabel. Slik som dette: http://www.svideotorca.com/7pinxclaim.html Skal prøve for siste gang å få mitt Ati mobile kort til å vise annet enn svart hvitt på eldre tv'er. Lars_q Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Du beskriver ikke hva du har prøvd, men jeg tipper du har forsøkt å koble PC'n din til TV'n med en s-videokabel og oppdaget at TV'n din ikke støtter s-video. Derav s/h-bilde. Du ønsker derfor en mulighet til sende compositesignaler til TV'n, siden composite er støttet på alle SCART- og RCA-innganger på TV. Dette er forutsetningen for mitt forslag under. De ekstra pinnene som er på 7-pins utgangen som ikke er på standard s-videoplugg fører signal for composite, som er det du mangler. Imidlertid/alternativt er det en smal sak å konvertere et s-videosignal til composite. Du trenger derfor sannsynligvis ikke dette adapteret du linker til. Hvis du har en s-videokabel som du kan bruke mellom PC og TV, så kan sannsynligvis dette adapteret. Har du ingen kabel, så kan du sannsynligvis bruke denne kabelen. I tillegg trenger du sannsynligvis et SCART til RCA adapter (hvis du ikke allerede har dette). Kjøper du et adapter som i linken din, og kobler til en s-videokabel, får du fortsatt bare s/h på eldre TV'er. Problemstillingen din er beskrevet på denne linken. Vær oppmerksom på at s-video og S-VHS, samt composite og VHS, er begreper som blir brukt om hverandre på produkter du ser etter. Bare så du ikke blir forvirret hvis du ikke er klar over dette når du leter etter denne type produkter. Lenke til kommentar
lars_q Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 Takk for glimrende og raskt svar. Skal prøve å forklare situasjonen. På Tv 1 får jeg flott signal når jeg bruker s-video ut rett fra maskinen og inn i tv'en. Bruker jeg omformeren fra S-video til scart (kompositt) så får jeg bare sv/hv. Jeg har ikke prøvd ledningsvarianten du sendte link på som omformer direkte fra s-video til kompositt, men kan heller ikke skjønne at det skal gjøre noen forskjell. Denne tv'en støtter altså s-video, men da bare gjennom direkte bruk av s-video inngangen og ikke gjennom scart. Men så mener jeg å ha lest et sted at problemet kan være at Ati-grafikkort ofte har en ikke standardisert 7-pins utgang på sin s-video. Og på den linken som blir nevnt i mitt første innlegg så forespeiles en løsning med en overgang fra 7-pins til 4 pins s-video før man da setter 4-pinspluggen i en eventuell overgang til kompositt. Tenkte jeg skulle prøve det før jeg gir opp. For jeg får jo tross alt fint bilde ved direkte bruk av s-video. Men litt av poenget var at fjernsynsapparat nr. 2 (som står på soverommet) ikke har s-video i det hele tatt og tanken på å kunne f.eks se filmer der inne, ved hjelp av den bærbare, er besnærende. Derfor søker jeg en slik løsning. Alle innstillinger på maskinen er trolig korrekte, men jeg har også lest et sted at Nvida kort kan stilles inn etter hvilket signal man skal "lure" s-videon til å tro den brukes mot (kanskje gjennom Tv-tool). Vet ikke om det er tilfelle og finner uansett ikke slike funksjoner hos Ati. Derfor søker jeg en slik kabel i Norge, så jeg slipper alt peset med å bestille det fra utlandet. Har en standard omformer-scart fra s-video til kompositt. Er ingen elektriker, men kan dette jeg også har lest om forskjellen i spenning eller impedans (eller hva det heter) mellom signalene også ha noe å si? Tar i mot andre eventuelle løsningsforslag med takk. Lars_Q Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Tror du misforstår litt. SCART-pluggen kan bære både s-video og composite signaler. På TV'er med to SCART-innganger, så støtter som regel bare den ene s-video. Siden du har en ren s-videoinngeng på TV'n, så støtter SCART-inngangen på TV'n din sannsynligvis IKKE s-video. Du omformer IKKE signalet til composite ved å koble s-videokabelen til et SCART-adapter, med mindre SCART-adapteret er produsert for akkurat dette. Adapteret kan like gjerne føre s-videosignalet videre uten konvertering. Det er avhengig av adapteret. Siden du får s/h, så tyder det på at adapteret IKKE konverterer til composite. Billige TV'er har som regel ikke s-videoinngang i det hele tatt. Det at du får et perfekt bilde ved å koble kabelen til s-videoinngangen, mens du får s/h ved å koble det til SCART-adapter tyder enten på at SCART-inngangen ikke støtter s-video eller at adapteret ikke konverterer til composite (eller begge deler). Uansett om det er adapteret eller SCART-inngangen som ikke støtter composite, så er jeg rimlig sikker på at de løsningene jeg gav deg over vil fungere. Nesten sikker på at alle løsninger som konverterer fra s-video til composite fungerer så sant TV'n har enten RCA (composite) eller SCART-inngang. Husk at du har et fungerende s-videosignal. Alt du da trenger er en konvertering til composite, som det er relativt enkelt og billig å få til som vist i linken til tvtool.info. Adapteret i linken din konverterte kun fra 7-pin til 4-pin, som etter din beskrivelse er bortkastet. Du får jo et s-videosignal fra den kabelen du har. I tillegg må du har et adapter fra s-video til RCA/composite, noe SCART-adapteret ditt ser ut til IKKE å gjøre. Forslag, gå til nærmeste Elkjøp og si du skal ha en s-video/S-VHS til RCA/composite overgang. Der har du 30 dagers åpent kjøp, og kan levere det tilbake om det ikke fungerer. Litt dyrere enn Biltema, men ... Lenke til kommentar
lars_q Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Takk igjen for glimrende svar. Da skal jeg teste ut en slik overgang og gi tilbakemelding på resultatet. Takk Lars_q Lenke til kommentar
lars_q Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Jeg gikk til innkjøp av en enkelt overgang fra s-video til kompositt og alt fungerte med en gang. Strålende farger og fint bilde. Takk for hjelpen. Lars_q Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå