Gå til innhold

Hvordan stille inn kamera for JPEG + RAW?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har 7 bildeinstillinger på kameraet mitt og jeg ønsker å ta bilder i både RAW og JPEG, men hvilken av disse instillingene er JPEG: RAW+SHQ, RAW+HQ, RAW+SQ, RAW, SHQ, HQ, SQ ?

Jeg har Olympus E-410. Håper på svar :=

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAW+SHQ = raw+ beste jpg, RAW+HQ raw+medium jpg, RAW+SQ raw+dårligeste jpg, RAW, SHQ, HQ, SQ

Her er de forskjellige pixelstørrelse på disse og lagringskapasitet "2gb kort", vil selvfølgelig anbefale deg og bruke beste oppløsning :)

RAW - 3648 x 2736 pixels - 11MB - 186 pictures

JPEG - SHQ - 3648 x 2736 pixels - 1/2.7 - 6,8MB – 301 pictures

JPEG - HQ - 3648 x 2736 pixels - 1/8 - 2,2MB - 931 pictures

JPEG - SQ - 3200 x 2400 pixels - 1/2.7 - 5,3MB - 386 pictures

Som du ser så har raw og beste jpg samme pixelstørrrelse, men raw bruker neste dobbelt så mye minne grunnen er at du får mye mer detaljer til etterarbeid.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har 7 bildeinstillinger på kameraet mitt og jeg ønsker å ta bilder i både RAW og JPEG, men hvilken av disse instillingene er JPEG: RAW+SHQ, RAW+HQ, RAW+SQ, RAW, SHQ, HQ, SQ ?

Jeg har Olympus E-410. Håper på svar :=

Du har fått et godt svar, men jeg ville ikke blitt overrasket om dette står forklart i bukermanualen din...

Lenke til kommentar

Tusen takk! Dette kom godt med :)

Jeg lurer forresten på en ting til. Jeg har skjønt at RAW filer må etterarbeides før de kan publiseres på nettet. Vil det si at når jeg er ferdig å etterarbeide et RAW bilde, så skal jeg lagre det i JPEG eller fortsatt lagre det i RAW? :)

Endret av Lulubo
Lenke til kommentar

Det hele kommer an på hvilken redigeringsprogram du bruker, alle omarbeider raw-filen til en spesifikk "redigerings-fil" enkelte programmer tar vare på originalfilen og legger den manipulerte ved siden av, andre igjen lagrer den manipulerte filen og den originale filen er borte.

Når du er ferdig med og redigere et bilde lagrer du den i et bildekartotek, det er da du bestemmer hvilken lagringsform og oppløsning du vil ha på bildene.

Edit: jeg bruker Adobe Lightroom 3 til etterbehandling, et genialt program som både kan lagre, redigere og katalogisere bildene samt at originalfilen ligger i bakgrunnen urørt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du har fått et godt svar, men jeg ville ikke blitt overrasket om dette står forklart i bukermanualen din...

Det står nok forklart, men heller ikke Olympus har veldig gode manualer ...

Et spørsmål til lulubo - hva ønsker du å oppnå med å skyte RAW + JPEG. Jobber du normalt i RAW og kun ønsker noen ferdige JPEG'er til lett bruk? Eller er det JPEG du normalt bruker og vil ha RAW filene i bakhånda når du har bommet på eksponeringen eller vil hente ut det beste i filen?

Lenke til kommentar

Tusen takk! Dette kom godt med :)

Jeg lurer forresten på en ting til. Jeg har skjønt at RAW filer må etterarbeides før de kan publiseres på nettet. Vil det si at når jeg er ferdig å etterarbeide et RAW bilde, så skal jeg lagre det i JPEG eller fortsatt lagre det i RAW? :)

Du kan ikke lagre det i RAW (den filen forblir ubehandlet), så det du gjør er å lagre den som TIFF eller JPEG.

Dvs. Hvis du bruker et program som Adobe Lighroom, Acdsee Pro eller Corel Aftershot, så gjør du mange endringer som lagres i en egen fil. I de programmene, så eksporterer du til JPEG når du trenger det.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg er nybegynner og har alltid fotografert i JPEG, men alle sier jo det er mye bedre å fotografere i RAW og derfor vil jeg lære meg dette. Jeg bruker Photoshop til bilderedigering, må jeg laste ned noe annet? :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg er nybegynner og har alltid fotografert i JPEG, men alle sier jo det er mye bedre å fotografere i RAW og derfor vil jeg lære meg dette. Jeg bruker Photoshop til bilderedigering, må jeg laste ned noe annet? :)

Hvis du gjør mye i photoshop, så kan det lønne seg å gå over til RAW. En råfil inneholder 12-14 bits* per farge (R/G/B), mens JPEG filen har 8 bits per farge. Så du får mer å jobbe med hvis du bruker mange lag i photoshop og foretar mange justeringer.

Fordelen med JPEG er at kan du få rimelig brukbare bilder rett fra kamera, som ikke trenger mye justeringer. Mens RAW filene må justeres og konverteres til JPEG.

Hvilken versjon av Photoshop har du?

*) E-410 har 12 bits per farge hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Photoshop CS5, jeg skal prøve meg fram :) Takk for tips!

En annen ting, når jeg puttet minnekortet mitt (Fujifilm XD, 1gb) inn i PC'n i dag, så kom denne meldingen opp (cirka): Enheten inneholder feil og må scannes. Når jeg scannet den, sa den ifra om at FAT (??) var rettet opp, men jeg fikk ikke åpnet bildene mine, stod at mappen var tom. På kameraet derimot fungerer minnekortet helt fint. Hva kan dette skyldes, noen som vet? :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder kort så må du formatere de i kameraet og hver gang du har overført bildene til dataen burde du også formatere, hvis du bruker kun slette-funksjonen i kameraet vil du fylle kortet med unødvendig informasjon siden du ikke sletter informasjon men bare overskriver den, gjør dette i datamaskinen vil du ikke få riktig formatering av kortet.

De litt bedre/dyrere/seriøse kortene har ofte medfølgende eller nedlastbart recoveryprogram som man kan bruke for diagnose/reparere kort.

Lenke til kommentar

Det skal jeg i hvertfall begynne å gjøre fremover, er sikkert mye rart på det minnekortet mitt nå. Men siden minnekortet fungerer fint på kameraet, så håper jeg det fungerer med en USB-kabel :)

Skeptisk ;)

Hvis det mot formodning går bra, ber jeg deg instendig om at du formatterer kortet i kameraet før du tar noen nye bilder.

Og det er også en god ide å gå over til CF kort; mye mer robuste. Og veldig mye raskere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...