cFc Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Så er det så at jeg prøver å finne en jobb til en italiensk jente som snakker flytende fransk, engelsk italiensk og ok tysk. Norsken er ikke tilstede, men hun er motivert for å lære seg når hun kommer til Norge, samt begynne på det før hun kommer hit da jeg kan hjelpe hun. Området blir Bergen. Noen som har noen tips til hva vi kan gjøre for å finne en jobb? Vi har samlet epost-adresser til hoteller og skal sende email til de, 8 stykker i Bergensområdet. Noen andre sektorer som er lure? Kan tenke meg restaurantbransjen. Dog er det litt vanskelig å finne mye over internett. Hun ønsker jobb - april - mai, - oktober. Hun er 22 og er nesten ferdig med en bachelor i Literatur. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Renholdsbransjen kan også være ett alternativ. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 utelivsbransjen er vel også et alternativ? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 I utelivsbransjen skal du snakke med alle gjestene dine, da passer deg seg ikke å ikke kunne Norsk. Jeg fåreslår å se om det er en mulighet for å få jobb i et internasjonalt firma der der ting går på engelsk uansett. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Med en bachelor i litteratur kommer man ikke særlig langt, hun har jo kun en tulleutdannelse. 8 Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 (endret) I utelivsbransjen skal du snakke med alle gjestene dine, da passer deg seg ikke å ikke kunne Norsk. jeg har møtt flere som ikke snakker norsk. dette har dog vært på "student utesteder". Endret 28. januar 2012 av Sangesland Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Det er godt mulig det skjer at dem ansetter folk som ikke kan språket, men de aller aller fleste i servicebransjen setter som krav at ansatte kan norsk. Med god grunn da halve jobben er kommunikasjon. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Med en bachelor i litteratur kommer man ikke særlig langt, hun har jo kun en tulleutdannelse. Så kul du er da. Det å kunne tre-fire språk blir verdsatt det. For de som hadde noe vettig å si, takk. Jeg var i kontakt med en spanjol som ikke kunne norsk, og spurte han ut om hvordan han fikk jobb. Tipset var rett og slett bare å gå rundt å spørre. Enkle er vel ofte det beste. Det er puber, blandt annet en irsk i Bergen, der noen av de som jobber ikke kan norsk så krise er det ikke. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hvis det er det som ligger i literatur så. Uansett, da vil jeg tro tolk eller oversetter hadde vert noe, men jeg vet ikke hvor stor etterspørselen er for det. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Hvis det er det som ligger i literatur så. Uansett, da vil jeg tro tolk eller oversetter hadde vert noe, men jeg vet ikke hvor stor etterspørselen er for det. Jeg glemte å nevne at det var litteratur og språk, men det var stort sett holdningen hans jeg irriterte meg over. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Problemet med ein bachelorgrad i litteratur er at dette i seg sjølv kan være eit litt tynnt grunnlag for å skaffe seg jobb. Når eg leser på universitetet i Oslo sine sider der dei skriver dette om jobbmuligheitene med bachelor innanfor litteratur så blir eg litt skeptisk: Jobb Avhengig av dine egne fagvalg og ambisjoner kan avlagt grad fra program for litteraturstudier gi deg en rekke muligheter i arbeidslivet. Selv om litteraturstudiet primært er teoretisk og analytisk gir det en tekstkompetanse som er nyttig i en rekke stillinger. Som ung og nyutdannet må du regne med at det kan ta tid før du finner din rette hylle. Din arbeidserfaring, personlige egenskaper og ambisjoner vil være like avgjørende som utdanningen. Jobbmuligheter kan også til en viss grad være styrt av hvilken studieretning/hvilke fordypningsfag og støttefag du velger, siden ulike bransjer og yrker etterspør ulike kompetanser. Vi ser for eksempel at valg av studieretning er avgjørende for om man søker seg til privat eller offentlig sektor. Tidligere kandidater i allmenn litteraturvitenskap er i størst grad å finne i privat sektor, særlig bok-, forlags- og mediebransjen, mens litteraturkandidater innenfor nordisk og fremmedspråk i større grad er innenfor skoleverket på ulike nivåer. Typiske arbeidsoppgaver for kandidater som har vært ute i arbeidslivet noen få år er undervisning, redaksjonsarbeid/journalistisk arbeid, kontor- og administrativt arbeid, oversettelse/tolking, markedsføring/salg og informasjonsarbeid/PR. Kravet til kompetansenivå varierer, og det kan være greit å kjenne til at arbeidsgivere innen f.eks. statsforvaltning og kunnskapsorganisasjoner primært ansetter kandidater med mastergrad. Når eit studiested som tilbyr ei slik utdanning skriver: Som ung og nyutdannet må du regne med at det kan ta tid før du finner din rette hylle. Din arbeidserfaring, personlige egenskaper og ambisjoner vil være like avgjørende som utdanningen. Så betyr det trøbbel, det at du må ha arbeidserfaring, gode personlege eigenskapar og ambisjoner for å få jobb så betyr dette enkelt å greit at du søker på jobber som også personer utan utdanning søker på. Bachelorgraden kjem fyrst inn i biletet etter at du har fått jobb og du skal forhandle fram lønn. Dette med forbehold om at studiane på UiO er nokenlunde likt den Italienske(?) utdanninga. Eg vil anbefale at du/dere starter å sjå på muligheitane for jobb i skuleverket, og då kanskje spesielt i den vidaregåande skulen. Der vil litteratur utdanninga kunne vise seg å være svært nyttig, i tillegg vil det nok være aktuellt med nokon som kan undervise i Fransk eller Tysk på dei skulane som har desse språka som valgfag. Det kan også være veldig aktuellt å søke jobb hos bedrifter som selger varer eller tjenester til Italia eller Frankrike, eventuellt Tyskland avhengig av kor god ho er i tysk. På slike arbeidsplasser kan det ofte være behov for ein person som kan ta seg av telefonsamtaler mellom forskjellige land, oversette pristilbud og liknande til engelsk og andre slike oppgåver. Dersom det ikkje er så viktig å bruke utdanninga eller språkferdigheitene så bør ho søke rundt på alle mulige typer jobber som ikkje krever spesiel kompetanse. Sidan ho ikkje snakker norsk så kan det kanskje være lettare å finne jobb på andre plassar enn i servicenæringa. Vanligvis er det viktigare å beherske norsk språk i yrker der du har nær kontakt med kunder, pasienter eller brukere enn det er å kunne norsk når du jobber i ei anna bedrift. Dei fleste nordmenn snakker såpass godt engelsk at det skjeldan er store problem å kommunisere med arbeidskollegaer, men det kan av og til by på problemer i andre næringar. Det vil f.eks ta lengre tid dersom ho får seg jobb som f.eks servitør sidan nesten alle kundane vil komme med bestillinga på norsk og deretter må repetere alt på engelsk når dei finner ut at servitøren ikkje kan norsk. 1 Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Kjenner franskmann som var på interrail i norge for noen få år siden. Fikk ved en tilfeldighet jobb i Narvik da han kom i snakk med noen der og han var blakk. Etter 2 år i norge så er han nå teknisk sjef for en sildeprodusent i Svolvær. Han kunne ikke ett ord på norsk, og snakket nærmest flytende etter 1 år. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Det er ikke så lett uten å kunne norsk, dessverre, hvertfall ikke hvis man skal gå via den tradisjonelle ruten med jobbsøknad og intervju. Hvordan skal man i det hele tatt nå opp? Personlig mener jeg det burde holde med engelsk i de største, norske byene, spesielt når hun kan så mange store språk i tillegg, og at det er urimelig at arbeidstakere i et stadig mer globalisert arbeidsmarked skal måtte lære seg et så lite språk som norsk, men det er ikke alle som er like kosmopolittisk innstilt og mange går fortsatt med varme følelser for "nasjonen" og slike ideer. Problemet med en bachelor i litteratur er ikke bare at det er en teoretisk utdanning men også at det kun er en bachelor. Vi har folk fra mange faglige bakgrunner på min arbeidsplass - sosiologi, litteratur, filosofi, juss, statsvitenskap osv. - men når stillinger lyses ut er det vanskelig å nå opp hvis en stor del av søkerne har en mastergrad. Bachelorgradens verdi er dessverre blitt svært utvannet, med mindre vi snakker om mer praktisk rettede, økonomiske utdanninger. Lenke til kommentar
-Jørgen- Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Nå vet jeg ikke hvilken type jobb hun er ute etter, men kan slenge inn et tips om at taxfreebutikken på Flesland verdsetter personer som er dyktige i språk rimelig høyt. Har selv jobbet der ved siden av studier. Hvordan det er med å ikke kunne norsk er jeg usikker på, men viss du allerede snakker fransk, engelsk, italiensk og tysk tar det nok ikke så lang tid før norsken begynner å kommer tenker jeg? Kan legge til at det er flere "utlendinger" som jobber der, disse kan riktig nok flytende norsk. Edit; Ser at det er sommermåneder det er snakk om i tillegg. Da ville jeg ikke nølt med å sende inn en søknad. De pleier å ansette rundt 10 sommervikarer Edit2; Her er stillingsannonse og gitt. Endret 1. februar 2012 av Nemaid Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Fisketorget. Kan hun så mange språk i dag, så lærer hun nok også grei norsk relativt raskt. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Kall det hva du vil men du kommer ikke langt med en bachelor i litteraturvitenskap. Man utdanner seg egentlig til arbeidsledighet, ikke kan man bruke utdannelsen til noe og man har egentlig ikke lært noe brukbart etter 3år. Og bare for å vise at det kommer til å være vanskelig å få seg relevant jobb, så vil selv ikke IT-selskapene som skriker etter arbeidskraft røre folk fra Europa selv om de har topp utdannelse, gode karakterer og arbeidserfaring å vise til. http://www.idg.no/computerworld/karriere/article237224.ece 3 Lenke til kommentar
thrace Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Så er det så at jeg prøver å finne en jobb til en italiensk jente som snakker flytende fransk, engelsk italiensk og ok tysk. Norsken er ikke tilstede, men hun er motivert for å lære seg når hun kommer til Norge, samt begynne på det før hun kommer hit da jeg kan hjelpe hun. Området blir Bergen. Noen som har noen tips til hva vi kan gjøre for å finne en jobb? Vi har samlet epost-adresser til hoteller og skal sende email til de, 8 stykker i Bergensområdet. Noen andre sektorer som er lure? Kan tenke meg restaurantbransjen. Dog er det litt vanskelig å finne mye over internett. Hun ønsker jobb - april - mai, - oktober. Hun er 22 og er nesten ferdig med en bachelor i Literatur. Lokalguide i Bergen eller området rundt Flåm/Voss? Søknadsfristen er nylig utsatt til 10 februar. Hun bør takle stress bra, være utadvendt/vennlig, fleksibel og forberedt på å stå opp tidlig. Dette er sesongjobbing, men om hun kombinerer det med norskstudier stiller hun gjerne bedre til høsten, med både språk og arbeidserfaring i Norge. Endret 1. februar 2012 av thrace Lenke til kommentar
cFc Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Kall det hva du vil men du kommer ikke langt med en bachelor i litteraturvitenskap. Man utdanner seg egentlig til arbeidsledighet, ikke kan man bruke utdannelsen til noe og man har egentlig ikke lært noe brukbart etter 3år. Og bare for å vise at det kommer til å være vanskelig å få seg relevant jobb, så vil selv ikke IT-selskapene som skriker etter arbeidskraft røre folk fra Europa selv om de har topp utdannelse, gode karakterer og arbeidserfaring å vise til. http://www.idg.no/co...ticle237224.ece Så flott at du kommer for å fortelle oss om det da. Ellers takk til alle som har bidratt. Da har hun søkt på både Nemaid og Thrace sine flotte bidrag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå