Gå til innhold

Derfor beholder Apple skandalefabrikkene

Anbefalte innlegg

Korrekt at aksjonærene tenker bare på inntjening - derfor er de også svært vare for forhold som kan true inntjeningen. Det er også grunnen til at forbrukernes reaksjoner kan ha betydelig effekt.

Teknologibransjen vil nok ikke klare å ta dette som en samlet utfordring, til det er konkurransen alt for hard. Så jeg er overbevist om at det som kan virke er faktisk å ta for seg de to store.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell, Hewlett-Packard, IBM, Lenovo, Motorola, Nintendo, Nokia, Sony og Toshiba er alle nevnt i artikkelen. Som forbrukere kan alle bidra ved å ikke kjøpe nye "dingser" med mindre det er tvingende nødvendig. Røde tall i regnskapet er den eneste beskjeden store bedrifter skjønner.

Enig og jeg prøver å være bevist på dette, jeg har nettop kjøpt ny mobil og det som skjer her er faktisk grunnen til at jeg valgte bort iPhone og heller kjøpte en galaxy Sll , om det hjelper er vel lite trolig da de fleste gir F.. og kjøper det som gir mest status for dem selv .

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge Apple ikke evner å gjøre noe med situasjonen, er deres fine ord om Supplier Responsibility, Labour rights etc totalt meningsløst. Det finnes rett og slett ingen unnskyldning.

Har du lest rapporten? Bl.a. lærer de opp arbeiderne i arbeidsrettigheter og tilbyr utdanning. Jeg vet ikke hva som er standarden, men for meg virker det som om Apple faktisk gjør ting mer enn andre, noe man også bør forvente siden de er såpass store. Er det i det hele tatt noen selskaper som publiserer en hel liste over leverandørene sine?

Det var også ganske klargjørende å lese et utdrag av kommentarene på artikkelen til New York Times som ble publisert i Kina. Her er en:

If not to buy Apple, what’s the substitute – Samsung? Don’t you know that Samsung’s products are from its OEM factory in Tianjin? Samsung workers’ income and benefits are even worse than those at Foxconn. If not to buy iPad – (do you think) I will buy Android Pad? Have you ever been to the OEM factories for Lenovo and ASUS? Quanta, Compaq … factories of other companies are all worse than those for Apple. Not to buy iPod – (do you think) I will buy Aigo, Meizu? Do you know that Aigo’s Shenzhen factory will not pay their workers until the 19th of the second month? If you were to quit, fine, I’m sorry, your salary will be withdrawn. Foxconn never dares to do such things. First, their profit margin is higher than peers as they manufacture for Apple. Second, at least those foreign devils will regularly audit factories. Domestic brands will never care if workers live or die. I am not speaking for Foxconn. I am just speaking as an insider of this industry, and telling you some disturbing truth. — Anonymous
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja Samsung er jo kjent for å ikke bryte loven, samt ha gode arbeidsforhold på fabrikkene sine. Tror du gikk fra vondt til også vondt. Du får i allefall ikke noen ekstra poeng når du kommer til perleporten.

Nei det er mulig de ikke er så mye bedre, det har jeg heller ikke påstått , men en plass må en forsøke å starte . Om Apple som er den største med suverent størst overskudd ble rammet så vil jeg tro at det da ville sette en sikkelig støkk i de andre aktørene også ..

Lenke til kommentar

Ja Samsung er jo kjent for å ikke bryte loven, samt ha gode arbeidsforhold på fabrikkene sine. Tror du gikk fra vondt til også vondt. Du får i allefall ikke noen ekstra poeng når du kommer til perleporten.

Nei det er mulig de ikke er så mye bedre, det har jeg heller ikke påstått , men en plass må en forsøke å starte . Om Apple som er den største med suverent størst overskudd ble rammet så vil jeg tro at det da ville sette en sikkelig støkk i de andre aktørene også ..

Samsung er jo større en Apple så det var kanskje ett bomskudd? Og de hadde nesten like stort overskudd som apple forrige kvartal. Samtidig så virker de å faktisk gjøre mindre enn Apple gjør. Men det er da bare mitt syn

Lenke til kommentar

Har du lest rapporten? Bl.a. lærer de opp arbeiderne i arbeidsrettigheter og tilbyr utdanning. Jeg vet ikke hva som er standarden, men for meg virker det som om Apple faktisk gjør ting mer enn andre, noe man også bør forvente siden de er såpass store. Er det i det hele tatt noen selskaper som publiserer en hel liste over leverandørene sine?

Det var også ganske klargjørende å lese et utdrag av kommentarene på artikkelen til New York Times som ble publisert i Kina. Her er en:

If not to buy Apple, what’s the substitute – Samsung? Don’t you know that Samsung’s products are from its OEM factory in Tianjin? Samsung workers’ income and benefits are even worse than those at Foxconn. If not to buy iPad – (do you think) I will buy Android Pad? Have you ever been to the OEM factories for Lenovo and ASUS? Quanta, Compaq … factories of other companies are all worse than those for Apple. Not to buy iPod – (do you think) I will buy Aigo, Meizu? Do you know that Aigo’s Shenzhen factory will not pay their workers until the 19th of the second month? If you were to quit, fine, I’m sorry, your salary will be withdrawn. Foxconn never dares to do such things. First, their profit margin is higher than peers as they manufacture for Apple. Second, at least those foreign devils will regularly audit factories. Domestic brands will never care if workers live or die. I am not speaking for Foxconn. I am just speaking as an insider of this industry, and telling you some disturbing truth. — Anonymous

Apple taler med to tunger - på den ene siden "skryter" de av hva de gjør som er positivt (og som fram til i dag ikke er bekreftet godt nok av uavhengige kilder) og på den andre siden er de av de som er desidert hardest i krav til lav pris hos sine underleverandører. Ja, som noen av de få innen denne bransjen oppgir de i dag alle sine leverandører, og de gir inntrykk at de tar det alvorlig til en viss grad. Men for meg blir det spill for galleriet når man vet hvilke krav Apple har stilt til sine underleverandører i forhold til effektivitet.

Det har ingen hensikt å lære opp arbeidere i noe som helst dersom du i neste instans er så tøff i forhandlingene med underleverandøren at de ikke har annet valg enn å gi blanke i de samme forholdene for å tjene på produksjonen.

Personlig har jeg ingen tro på at noen av de andre er særlig bedre, men å "straffe" de to markedslederne for ikke å ta dette alvorlig (selv om du faktisk risikerer å kjøpe fra en som har ennå dårligere forhold) når man klart signaliserer at det er manglende engasjement i arbeidstakers rettigheter som er årsaken tror jeg vil ha effekt. I alle fall er det å angripe markedsledere som har hatt effekt innen andre bransjer, selv om andre aktører trolig ikke har vært en tøddel bedre. Det er nemlig markedslederne som styrer hvilke rammer det er omtrent på alle områder i et segment.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Apple taler med to tunger - på den ene siden "skryter" de av hva de gjør som er positivt (og som fram til i dag ikke er bekreftet godt nok av uavhengige kilder) og på den andre siden er de av de som er desidert hardest i krav til lav pris hos sine underleverandører. Ja, som noen av de få innen denne bransjen oppgir de i dag alle sine leverandører, og de gir inntrykk at de tar det alvorlig til en viss grad. Men for meg blir det spill for galleriet når man vet hvilke krav Apple har stilt til sine underleverandører i forhold til effektivitet.

Det har ingen hensikt å lære opp arbeidere i noe som helst dersom du i neste instans er så tøff i forhandlingene med underleverandøren at de ikke har annet valg enn å gi blanke i de samme forholdene for å tjene på produksjonen.

Personlig har jeg ingen tro på at noen av de andre er særlig bedre, men å "straffe" de to markedslederne for ikke å ta dette alvorlig (selv om du faktisk risikerer å kjøpe fra en som har ennå dårligere forhold) når man klart signaliserer at det er manglende engasjement i arbeidstakers rettigheter som er årsaken tror jeg vil ha effekt. I alle fall er det å angripe markedsledere som har hatt effekt innen andre bransjer, selv om andre aktører trolig ikke har vært en tøddel bedre. Det er nemlig markedslederne som styrer hvilke rammer det er omtrent på alle områder i et segment.

Jeg vil ikke si Apple har manglende engasjement om det her. Apple var f.eks. det første teknologiselskapet som ble med i Fair Labor Association tidligere i år. På meg virker det som om de har blitt mer proaktive etter at de ble slaktet av Greenpeace på midten av 2000-tallet når det gjelder miljø, mens de nå er i øverste sjiktet i Guide to Greener Electronics. Det kommer man nok til å se i denne saken her og.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Men samtidig Bolson så er vel dette noe du tror utifra den informasjonen du besitter. For alt vi vet så kan det jo være enda verre eller bedre enn det du sier.

Kan jo ikke uttale meg på annet grunnlag enn den informasjonen jeg besitter.

Jeg vil ikke si Apple har manglende engasjement om det her. Apple var f.eks. det første teknologiselskapet som ble med i Fair Labor Association tidligere i år. På meg virker det som om de har blitt mer proaktive etter at de ble slaktet av Greenpeace på midten av 2000-tallet når det gjelder miljø, mens de nå er i øverste sjiktet i Guide to Greener Electronics. Det kommer man nok til å se i denne saken her og.

Personlig vil jeg si Apple driver et spill for galleriet - de gjør det som ikke koster noe særlig og ser pent ut når de rapporterer. Omtrent som Statoil og f.eks. oljesand. Apple og Samsung har en posisjon og ressurser som gjør at de kan gjøre så mye mer, f.eks stille krav til lønnsnivå, arbeidstid, arbeidsmiljø etc i sine avtaler og "straffe" leverandører for brudd og gi bonus for forbedringer. Så i realiteten gjør Apple minimalt, i alle fall i forhold til hva de kunne/burde gjort.

Jeg er også av den oppfatning at de aktørene som er markedsledere, og i realiteten er de som kan gjøre noe med en situasjon er de som skal ha sparket på skinnleggen.

Ellers er jeg ikke særlig imponert over Apple og dere miljøstatus. Når selskaper som faktisk sliter økonomisk slår Apple med solid margin synes jeg ikke det er særlig å skryte av. Apple burde vært langt foran bedrifter som HP, Dell og Nokia.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Samsung er jo større en Apple så det var kanskje ett bomskudd? Og de hadde nesten like stort overskudd som apple forrige kvartal. Samtidig så virker de å faktisk gjøre mindre enn Apple gjør. Men det er da bare mitt syn

Som sagt, et sted må en prøve å begynne, en ting som iallefall er sikkert er at Apple har mere "makt" til å få orden på tingene, bla fordi det er et "ikke asiatisk" selskap .

Altså et selskap som er kjent med europeiske/amrikanske standarder på vilkår for arbeidere og om de påvirket standarden i asiatiske land er jeg temmelig sikker på at dette også ville påvirke standarden i fabrikker tilhørende både samsung, sony, med flere .

Jeg bare tror at om vestlige lands produsenter/firma legger lista høyere så må de "lokale" firma/produsenter følge etter , det har ingenting med at jeg hater/ikke liker Apple å gjøre, bare så det er sagt .

Hadde feks Apple satt foten ned å forlangt bedre forhold i nevnte skandalefabrikk, ja da hadde jeg kjøpt telefon fra dem og hadde nok mange tenkt slik så er jeg overbevist om at vi hadde sett en raskere bedring ikke bare på nevnte fabrikk men også hos konkurentene , for salg av produkter er vel det som betyr noe .... :hmm::hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Problemet med å flytte produksjonen til USA ligger jo ikke hovedsaklig på kostnader i form av arbeidskraft osv.. Du kan nok finne mye arbeidskraft i USA per dags dato med den arbeidsledigheten som eksisterer der og USA som land hadde vell strengt tatt bare hatt godt av et par hundre tusen ekstra arbeidsplasser.

Problemet er at infrastrukturen er ikke-eksisterende, nye fabrikker må jo bygges og grunnlaget må legges før du kan flytte over produksjonen og noe sånt vil jo koste enorme summer og ta flere år å bygge ut.

Flytter de over produksjonen i dag så ender vi opp med to ting, langt dyrere produkter, samtidig som tilgangen blir helt elendig. Hvis Apple ikke per idag klarer å produsere verken iPhone eller iPad raskt nok, og det tidvis også er høyere etterspørsel etter andre enheter fra Apple som Apple Wireless Keyboard (Norsk) ikke var tilgjengelig en periode osv.. Hvordan tror du det blir når du flytter produksjonen over til et land hvor infrastrukturen er langt fra like optimalisert og hvor fabrikker og alt ikke har nubbesjans til å produsere i nærheten av samme kvanta som Foxxcon kan i Asia?

Ikke bare må Apple bruke milliarder av penger for å få produksjonen over til USA, de vil også tape millioner, om ikke milliarder på grunn av tapt inntekt i form at de ikke vil være i nærheten av å kunne fylle etterspørselen fra forbrukere. På hvilken måte vil dette være et noe som helst logisk valg for hvilken som helst bedrift i verden som ikke ønsker å gå rett på konkursen?

Og hvor i USA skulle Apple ha lagt alt dette? Det kreves jo abnorme areal for slike fabrikker, og de er jo avhengig av å få alt på ett sted slik som Foxxcon har det i dag for eneste måten å kunne ha en effektiv produksjon ala Foxcon er jo fordi hver enkelt komponenter produseres på fabrikker som i prinsippet er naboer til hverandre så de kan sende alt av nødvendig produksjon til rett sted på null, komma, null. Du kan ikke ha flere mil mellom hver fabrikk som det mest sannsynlig må i USA uten at produksjonseffektiviteten går rett vest.

USA har også helt andre lover og regler i form av reguleringer av fabrikker men tanke på produksjon, miljøkrav osv som ikke eksisterer i Kina / Asia som også vil bli et problem.

Dessuten er ikke dette Apple sitt ansvar, de er kunde av Foxxcon og selv om de er storkunde og den største kunden så kan det ikke bli ene og alene Apple sitt ansvar å forandre ting fra helvete til mekkah i en bedrift / selskap som de strengt tatt ikke har noe annet enn et kundeforhold til og hvor mange av hovedkonkurrentene også er storkunder. Hvordan kan det være forsvarlig for en bedrift å spytte inn bøttevis med penger på en bedrift de selv ikke eier og som konkurrenter benytter aktivt? Da må i så fall Apple kjøpe opp hele Foxconn og eventuelt kaste ut alle andre selskaper som benytter seg av dem, eventuelt få betalt av alle andre selskaper som ønsker å benytte seg av Foxxcon. Men så vidt jeg vet så er ikke eierne av Foxxcon overhode interessert i noe salg, de tjener vell rikelig med penger.

Apple kan legges produksjonen andre steder, men ingen andre kan levere det opplaget og den effektiviteten som Apple krever. Skal de da bare legge seg ned og dø? Er det det logiske alternativet?

Ansvaret her må jo ligge på eierne av fabrikker og ikke minst myndighetene i landet (da hovedsaklig Kina) som må regulere arbeidsforhold og begynne å stille visse minstekrav. Apple som amerikanskselskap skal da ikke måtte ta ansvar og leke moralpoliti på andre siden av kloden, i et land, med noen myndigheter og ovenfor et selskap som de strengt tatt ikke har noe som helst eierskap eller ansvar ovenfor.

Foxxcon er jo overhode ikke det eneste eksemplet av slike fabrikker i Asia, og skal noe gjøres så må det skje noe radikalt i hele markedet. Det må bli en globalenighet om at det skal stilles minstekrav til arbeidsforhold og at samtlige bedrifter i verden og samtlige fabrikker som dette skal radikalt forandres på sånn at alle må være med å ta i ett tak. Selv for et selskap som Apple med alle sine penger på bok så vil jo et forsøk på å forandre dette på egenhånd være regelrett selvmord og det vet vell alle som kan et snev av sunn bedriftsøkonomi.

Sier ikke at arbeidsforholdene hos blant annet Foxxcon på noen måte er forsvarlig og at det er helt greit at ingenting blir gjort og ting fortsetter som før. Men det blir helt feil å legge press på Apple og at de ene og alene skal drive en kamp mot dårlig arbeidsforhold i ymse fabrikker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dessuten er ikke dette Apple sitt ansvar, de er kunde av Foxxcon og selv om de er storkunde og den største kunden så kan det ikke bli ene og alene Apple sitt ansvar å forandre ting fra helvete til mekkah i en bedrift / selskap som de strengt tatt ikke har noe annet enn et kundeforhold til og hvor mange av hovedkonkurrentene også er storkunder. Hvordan kan det være forsvarlig for en bedrift å spytte inn bøttevis med penger på en bedrift de selv ikke eier og som konkurrenter benytter aktivt? Da må i så fall Apple kjøpe opp hele Foxconn og eventuelt kaste ut alle andre selskaper som benytter seg av dem, eventuelt få betalt av alle andre selskaper som ønsker å benytte seg av Foxxcon. Men så vidt jeg vet så er ikke eierne av Foxxcon overhode interessert i noe salg, de tjener vell rikelig med penger.

...

Sier ikke at arbeidsforholdene hos blant annet Foxxcon på noen måte er forsvarlig og at det er helt greit at ingenting blir gjort og ting fortsetter som før. Men det blir helt feil å legge press på Apple og at de ene og alene skal drive en kamp mot dårlig arbeidsforhold i ymse fabrikker.

Hvorfor jeg mener du tar skrekkelig feil:

Du står nå på barrikadene og forsvarer Apple for alt det er verdt.

Man hører hele tiden hvor fortreffelig Apple er. Hvor fantastiske produktene er. Hvor herlig det er at de er verdens største selskap. Hvor fantastisk bra de driver med sine gigantiske overskudd og sin ufattelig store kontantbeholdning. Hvor vennlig de er der de på sine hjemmesider opplyser om den vidunderlige supplier responsibility og de etiske retningslinjer. Alt i alt; Apple er selve drømmen. Intet er ille med Apple. I følge enkelte...

Men er de virkelig så fenomenale? Jeg mener de ikke er det. Jada, produktene er stort sett gode. MEN de er dyre. Folk betaler villig vekk de ekstra kronene for å få eple-logoen og kunne vise frem disse statussymbolene. Så kommer sakene frem; dårlige arbeidsforhold hos Apples leverandører medfører eksplosjoner og skadde og drepte. Ikke bare en gang, men flere ganger. Så kommer nyhetssaken om Foxconn og hvordan de ansatte lever og jobber under svært nedverdigende forhold. Og Apple sitter på sidelinjen og messer om sin "Supplier Responsibility", sin rapport etc, men intet synes å gjøres.

I stedet rapporterer Apple om sine atter fantastiske resultater. Fortjenestemarginen er på over 30%. Med andre ord; i særklasse høy fortjenestemargin. MEN bak dette tallet ligger også den mørke sannhet om at Apple tydeligvis ikke bryr seg særlig om sin supply chain. Prisene presses hos leverandørene. Apple vet at de har enorm makt med sitt store volum. De vet at de kan presse leverandørene maksimalt. Kundene tilfredsstilles gjennom noen hyggelige ord på Apples nettsider, men tydeligvis er dette mest et spill for galleriet.

For Apple ser ikke ut til å gjøre særlig mye annet overfor sine leverandører enn å presse de på pris og leveringstid. Og for de som kan legge sammen 2 + 2 er det da enkelt å skjønne at noe skurrer.

Alle produsentene har selvsagt ansvar overfor sine leverandører. Men Apple er de som i særstilling har best forutsetninger for faktisk å kunne gjøre noe med situasjonen. De har også langt høyere pris på sine produkter, og følgelig er det da også Apple man må forvente gjør mest for sin supply chain. Men gjør de det? Nei. Pengene renner inn, men det er samtidig det som teller. Aksjonærenes bankkonto er alt som teller.

Rapporten er verdiløs så lenge Apple tydeligvis ikke gidder gjøre mer enn de gjør. 229 audits sa Apple de gjennomførte i 2011. Selskapet jeg jobber for har en omsetning tilsvarende 2% av Apples omsetning. I fjor gjennomførte vi 170 audits hos våre leverandører og underleverandører.

Endret av wirrumsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke fortjeneste marginen=evil faktor. Greit samsung har ikke isamme fortjenesten som Apple, men de er minst like evil. Apple er meget effektiv innen innkjøp, produksjon og distribusjon, og de tar seg bedre betalt for produktene sine. De har også få produkter å konsentrere seg om, og de bruker sin enorme pengebinge til å inngå bindende avtaler om innkjøp av komponenter. Slik sikrer de seg lav kost pris og nok komponenter. Det er forklaringen på den høye fortjenesten, evil faktorern står bare for 3.9% :p

Lenke til kommentar

Her har vell jeg ikke sagt noe som helst om hvor fantastiske Apple er i det hele tatt? Har bare forsøkt å forklare hvordan det blir helt feil å blåse opp Apple som den store og stygge ulven når det er snakk om et selskap som Apple verken eier eller har ansvar over, og som befinner seg på andre siden av kloden og som samtidig benyttes av de fleste store og seriøse aktørene på teknologimarkedet.

En anti-fanboy er ikke noe som helst bedre enn en fanboy, så her er det vell på tide å roe seg litt ned og faktisk lese hva folk skriver før du lirer av deg svada som Apple-fanatiker osv..

Lenke til kommentar
De har også få produkter å konsentrere seg om, og de bruker sin enorme pengebinge til å inngå bindende avtaler om innkjøp av komponenter. Slik sikrer de seg lav kost pris og nok komponenter. Det er forklaringen på den høye fortjenesten, evil faktorern står bare for 3.9% :p

Nei, de bruker ikke sin enorme pengebinge til å inngå bindende avtaler om innkjøp av komponenter. De bruker derimot sin posisjon i markedet, sine volum, til å oppnå gode avtaler. Siden de legger beslag på så store deler av produksjonen hos sine leverandører, har de et enormt forhandlingsovertak på leverandøren. Dette overtaket bruker de til fulle til å fylle opp sin egen pengebinge.

Jeg kan igjen dra paralleller til min egen arbeidsplass. For noen år siden holdt vi på å kjøre en av våre leverandører nedenom og hjem. Vår innkjøper brukte vår gode posisjon og viktighet for leverandøren, til å skvise leverandøren maskimalt. Han fikk også leverandøren til å gjøre store investeringer, langt større enn hva deres økonomi var i stand til å bære. Leverandøren ble forespeilet enorme volum for mange år fremover. Etter noen måneder kom sannheten for dagen; volumene leverandøren var forespeilet viste seg å være et tilfelle hvor vi skulle sitte med 100% av verdensmarkedet. Slik ble det selvsagt ikke, og leverandøren måtte ty til permitteringer og var på god vei til skifteretten.

Dette ble en management-sak for oss, og vi viste vi var vårt ansvar verdig og gikk med på å betale en solid del av den investering leverandøren hadde gjort. Etter den tid har vi fått langt strengere etiske retningslinjer internt. Ja, vi skal fokusere på våre aksjonærers beste, men ikke for enhver pris.

Apple er nok hverken verre eller bedre enn de andre produsentene. MEN, som gjentatt til det kjedsommelige, står de i særstilling. De har en bankbeholdning, et overskudd, som gjør at de har en unik mulighet til faktisk å gå frem med et godt eksempel. At de samtidig priser produktene sine for å fremstå som en annerledes og mer samfunnsbevisst aktør, gjør at dette er noe man må forvente av de.

Lenke til kommentar
Har bare forsøkt å forklare hvordan det blir helt feil å blåse opp Apple som den store og stygge ulven når det er snakk om et selskap som Apple verken eier eller har ansvar over, og som befinner seg på andre siden av kloden og som samtidig benyttes av de fleste store og seriøse aktørene på teknologimarkedet.

Les mer av hva jeg skriver og forsøk å forstå hva som står der, så skjønner du forhåpentligvis hvorfor man må forvente mer av Apple enn hva tilfellet er. Selvsagt skal også de andre produsentene være sitt ansvar bevisst, men Apple har størst forutsetninger for å gjøre en forskjell.

Lenke til kommentar

Ikke alle er enige om at artikkelen denne saken bygger på er helt korrekt, spesielt ikke BSR (Business for Social Responsibilty):

There are several areas where the text you provided us is inaccurate and therefore presents an inaccurate account of events you aim to describe.

BSR does not believe that Apple has consistently disregarded its advice.

https://www.bsr.org/en/our-insights/blog-view/letter-to-the-new-york-times-from-bsr

Lenke til kommentar

Rapporten er verdiløs så lenge Apple tydeligvis ikke gidder gjøre mer enn de gjør. 229 audits sa Apple de gjennomførte i 2011. Selskapet jeg jobber for har en omsetning tilsvarende 2% av Apples omsetning. I fjor gjennomførte vi 170 audits hos våre leverandører og underleverandører.

Det var et meget godt poeng og setter ting i perspektiv, man bør absolutt forvente at Apple tar flere audits enn de gjør nå. 229 audits er færre enn én per dag...

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...