Biondo Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Jeg er en jente på 16, snart 17år som skal bygge pc. Bestemte meg for å kjøpe noen deler hver eneste måned, fordi jeg skal ha en god gamer (i stede for å kjøpe noe billig som ikke holder). Så regner med å ha en fullbygget pc i løpet av april - mai. Har listet opp noen deler, brukt hardware sin guide og søkt litt rundt om kring (samt litt hjelp av kjæresten min). PROSESSOR: Intel Core i5 2500k PROSESSORKJØLER: Noctua NH-D14 VIFTER: Noctua NF-P12 1300RPM x3 - Fordi det mangler 3 toppvifter i Corsair kabinettet jeg skal ha. HOVEDKORT: Asus P5Q pro KABINETT: Corsair obsidion Series 800P - fordi det rett og slett er sexy (ikke minst stillegående). HARDDISK: Samsung SpinPoint F1 1TB - Er ikke sikker på om de har denne ute lenger. SKJERMKORT: Gainward GeForce GTX 570 1280MB - Må ha noe som ikke er for dyrt, men likevel leverer god grafikk - Og siden jeg vet skjermkort er et ømt emne, så vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger STRØMFORSYNING: Fractal Design Newton R2 1000W - Litt usikker på om 1000W blir litt mye. MINNE: Kingston HyperX 6GB - Tror ikke det skal være nødvendig å ha mer enn 8 RAM på den. Men tror 6 er ganske ok. http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/electronics/electronics/image0/videocards_gainward_geforce_gtx_570_1280mb_gddr5-13799897-xtrab.jpg[/img Skjermkortet. Hele settet kommer på rundt 11 600kr. Levrandørene jeg har brukt: CDON.com NETSHOP.no AMENTIO.no MULTICOM.no Blir kjempetakknemmelig for litt respons Er veldig usikker på om de forskjellige komponentene passer godt nok sammen, siden jeg er ganske noob, hihi Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 - ASUS P5Q er steingammelt, og passer ikke med resten. Kjøp et S1155-hovedkort. - Både hovedkortet du har foreslått og S155-kort bruker dual-channel, altså 4-8-16 GB sett med RAM. 8 er greit, 16 koster ikke noe særlig mer. S1155-hovedkort skal ha DDR3. - Spar penger, kjøp alt på en gang, og fra samme leverandør. Ikke bruk Amentio og CDON, heller komplett eller dustinhome. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Ser bra ut, men du burde være klar over at du kan spare en god del penger uten å få noe tap i ytelse. Du skriver "Corsair obsidion Series 800P", anntar at det er Corsair 800D du mener. Dette er et kabinett til 2300kr, og det er ikke noe spessielt stillegående med god kjøling. Det er sammen med vannkjøling dette kabinettet virkelig skinner. Det er også ufattelig stort. Siden du ikke skal ha vannkjøling, 3skjermkort eller en haug av disker hadde jeg gått for et mindre kabinett, og om du fortsatt er interissert i å få det pene designet fra Corsair 800D, hadde jeg gått for Corsair 650D. Det er mindre (men med mer en nok plass for det du trenger) og 800KR billigere. Fractal Dresign R3 er også et kabinett du burde se på, R3 regnes som det beste kabinettet du får i forhold til prisen. Hvorfor har du ikke valgt en SSD? Det er hvirkelig noe du burde få med i en så dyr PC. Du trenger ikke en 1000W PSU, kjøp en på 750W max. Når det kommer til RAM hadde jeg gått for 2x4GB Corsair Vengeance 1600mhz, men dette er ikke så viktig. (Har litt dårlig peil på RAM:P). Foreslår at du bruker penga du sparer ved å bruke tipsene mine til å kjøpe SSD og evt. GTX580. Husk at du også må ha mus, tastatur og headset, og å bruke 10k+ på pc og så kjøpe noe billig utstyr blir bare for dumt! Lenke til kommentar
phlake Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Regner med du får det meste billigere på Dustinhome.no. Forøvrig bør du ha 4 eller 8GB RAM, da socket 1155 kjører tokanals minne. Corsair vengeance 1600mhz LOW PROFILE er jo fint. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Her er mange gode tips, men det beste tipset i mine øyne er Spar penger, kjøp alt på en gang, og fra samme leverandør. Ikke bruk Amentio og CDON, heller komplett eller dustinhome. Ja. Sett heller av et beløp hver måned tilsvarende verdien av komponentene du ellers ville kjøpt, så kjøper du alt sammen med en gang. Det er kjipt å kjøpe noe til 1600 i januar som koster 1200 i april, hvis du uansett ikke får bruk for det før april, for å sette det litt på spissen. Datautstyr faller temmelig fort i verdi, så det kan være et ganske så realistisk scenario. Sannsynligvis vil ikke en handleliste du setter opp i januar være lik den listen du setter opp 3-4 måneder frem i tid heller. Lenke til kommentar
Biondo Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Takker så mye for svar i fra alle sammen Grunnen til at jeg velger et såpass stort kabinett, er fordi jeg skal ha godt rom for oppgraderinger. Kommer mest sannsynlig til å kjøpe meg vannkjøling og SSD etter hvert, men prøvde å fokusere på det mest grunnleggende Prøver å kjøpe hos forskjellige levrandører fordi det blir billigere. Og fordi jeg ikke har råd til å kjøpe alt med en gang. http://81.167.54.230/Avdelinger/Datautstyr/Hovedkort/Intel-Socket-1155/ASUS/ASUS-P8Z68-V-LX-S-1155-DDR3-ATX,-USB-30,-VGA,-DVI,-HDMI,-UEFI-50373-p0000178630.aspx Så på dette hovedkortet. Et S-1155 hovedkort som er litt nyere. Igjen, takk for svar ! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Prøver å kjøpe hos forskjellige levrandører fordi det blir billigere. Og fordi jeg ikke har råd til å kjøpe alt med en gang. Samtidig blir det ikke nødvendigvis så mye billigere om du må betale frakt for hver enkelt del. Om noen av delene går ned i pris i mellomtiden, så har du også tapt penger kontra å kjøpe dem når behovet er der. Samtidig ville jeg ihvertfall holdt meg unna Amentio. Det virker å være en lyssky bedrift som i løpet av det siste året har slitt med diverse konkursbegjæringer. Det har medført bl.a. at ansatte ikke har fått lønnen sin, at selskapet har blitt splittet ut i Amentio og Datakjeden slik selskapene var før de ble sammenslått tidligere, og at mange av deres kunder har slitt med reklamasjonskrav mot bedriftene fordi "Datakjeden/Amentio nå er ikke de samme selskapene som Datakjeden/Amentio før sammenslåingen", og de fraskriver seg dermed ansvar så mye som mulig. Velger du Komplett/Dustin, så handler du ihvertfall fra en butikk som er til å stole på om du skulle få problemer senere. edit: Dustin er heller ikke så ille på pris, her er tilsvarende oppsettet du har kommet til så langt, til ca 1200 kr lavere pris Endret 27. januar 2012 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå