OnkelHeinrich Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Jeg har et merkelig problem på den ene datamaskinen i hjemmenettverket: Av en eller annen grunn vil den ikke koble opp mot internett på eget hjemmenettverk. Nettverket i seg selv har ingen problemer, da jeg har en annen datamaskin koblet til, samt PS3, nettbrett og div Android-telefoner uten problemer. På datamaskinen som har problem får jeg koblet trådløst til utleiers nettverk med internett. På mitt eget nettverk har jeg prøvd med to forskjellige nettverkskort (datamaskinens og USB-dongle. Donglen fungerer helt fint på laptop), Ubuntu og Windows7, statisk og dynamisk IP. Kan heller ikke finne noen problemer inne på router-innstillingene. Jeg får altså koblet til nettverket, men får ikke internett. Alle andre enheter kobler til uten problemer. Kan det ha noe med kanaler å gjøre? Har noen forslag til hva jeg kan prøve? Setter umåtelig stor pris på hjelp som kan føre til løsning av problemet! edit: Nettet fungerte på nettverk på annet bosted med annen router, så problemet kan ligge et sted der. Har forøvrig en Zyxel-router fra Telenor. Endret 27. januar 2012 av OnkelHeinrich Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Hvis du får koblet til eget nettverk, så er det trolig ikke kanalvalg som er hovedproblemet. Når du er tilkoblet kan du gå i CMD (dosvindu): ipconfig /all Sjekk ipadresse, gateway og dns. Post resultatet. Du kan også prøve å pinge gateway (router): ping <ip-til-gateway> Her bør du ha respons på 1-10ms, lavere er bedre. Lenke til kommentar
laurell Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 IP-kræsj? Med andre ord: 2 PCer/enheter med samme IP? Lenke til kommentar
OnkelHeinrich Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Hei. Takk for raskt svar! Med IPconfig får jeg denne outputen: Wireless LAN adapter Wireless Network Connection 3: Connection-specific DNS Suffix . : lan Description . . . . . . . . . . . : D-Link AirPlus DWL-G520 Wireless PCI Adap ter(rev.B) Physical Address. . . . . . . . . : 00-1C-F0-D6-EA-22 DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::9011:cb74:8afa:4b3%15(Preferred) IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 10.0.0.91(Preferred) Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Lease Obtained. . . . . . . . . . : 27. januar 2012 16:59:17 Lease Expires . . . . . . . . . . : 28. januar 2012 17:11:55 Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.138 DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 385883376 DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-14-66-3D-F9-20-CF-30-B9-F0-5B DNS Servers . . . . . . . . . . . : 130.67.15.198 193.213.112.4 10.0.0.138 NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled Pinging gir bare time out-resultat. Kan også nevne at jeg har prøvd oppdatering av drivere+reinnstallering av nettverkskort. edit: Har sjekket IP til alle enheter. Ikke noe kræsj=O Endret 27. januar 2012 av OnkelHeinrich Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Alt ser greit ut. Du får alle de riktige adressene og DNS. Det som kan ha skjedd er at winsock i maskinen er blitt korrupt. Dette kan skje om man avinstallerer programvare som kontrollerer internetttilgangen ekstra nøye (antivirus, adware, spyware mm). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå