karin91 Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Heihei Jeg er en jente som leier en leilighet. Jeg har fått beskjed av huseieren at han ikke vil ha meg i leiligheten fordi jeg har laget for mye bråk. Noe som har vært gjensidig med meg og huseieren. Så han skal skrive en oppsigelse på kontrakten veldig snart. Jeg har 1 mnd. oppsigelsestid og det står i kontrakten at begge parter kan si opp avtalen. Har jeg noen rettigheter? Noen smutthull som gjør at jeg kan bli i leiligheten til juni? Smarte tips og triks??? Setter pris på all hjelp Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Du kan protestere på oppsigelsen, da kan ikke utleier kaste deg ut, uten å ha gått til retten og få en utkastelsesordre med bakgrunn i at han har gyldig grunn. http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=266 Spørsmålet er jo heller om du er interessert i å bo 5 mnd hos en huseier som ikke vil ha deg der og kanskje gjør livet surt for deg? 1 Lenke til kommentar
dmdb Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Du kan protestere på oppsigelsen, da kan ikke utleier kaste deg ut, uten å ha gått til retten og få en utkastelsesordre med bakgrunn i at han har gyldig grunn. http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=266 Spørsmålet er jo heller om du er interessert i å bo 5 mnd hos en huseier som ikke vil ha deg der og kanskje gjør livet surt for deg? Hvis du i det hele tatt har godtatt utkastelsesordre... Om det i kontrakten ikke står noe om det, blir det veldig vanskelig for huseier å kaste deg ut. OT: Det er jo litt dumt av deg først å lage bråk og så prøve å bli vha smutthull... Snakk heller med huseier og forklar situasjonen og at du trenger å bo der til juni og at du IKKE kommer til å bråke mer... Endret 27. januar 2012 av dmdb Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Deler du leiligheten med boligeier? Da sliter du i så fall. Ellers har du helt andre rettigheter. Endret 27. januar 2012 av coyoteulf Lenke til kommentar
PcT Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Tror som nevnt tidligere at dialog er veien å gå her, om du må bli til juni, si det til han og lov at du skal roe ned bråket så mye som mulig. (evnt si at du skal i det minste gi han en advarsel før fester eller lignende) Personlig liker jeg metoden min bedre, om leieboeren i hybelen under dundrer for mye med anlegget så går jeg i motoffensiv med mitt langt bedre stereoanlegg Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 For at utleier skal kunne si opp avtalen må det være en god grunn for dette. At du bråker er nødvendigvis ikke automatisk en god grunn. For at utleier skal kunne kaste deg ut så skal misligholdet av avtalen være vesentlig, og du skal ha fått skriftlige advarsler av utleier tidligere. Men for å kunne si så mye mer bør vi få mer konkret informasjon. Type kontrakt, type leilighet, hvilken type bråk det er snakk om osv. Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 For at utleier skal kunne si opp avtalen må det være en god grunn for dette. At du bråker er nødvendigvis ikke automatisk en god grunn. For at utleier skal kunne kaste deg ut så skal misligholdet av avtalen være vesentlig, og du skal ha fått skriftlige advarsler av utleier tidligere. Men for å kunne si så mye mer bør vi få mer konkret informasjon. Type kontrakt, type leilighet, hvilken type bråk det er snakk om osv. Dette er ikke tilfelle om hun deler leilighet med eier. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Korrekt. Derfor eg etterspør flere detaljer. Men siden trådstarter skriver leilighet i trådtittelen, og ikke hybel eller at hun deler leilighet, så legger eg til grunn at det er en selvstendig leilighet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Sett at du ikke leier rom hos utleier, men har din egen leilighet: Oppsigelse er kun gyldig fra utleiers side dersom ett (eller flere) av følgene vilkår er oppfylt: En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Hvis ikke må han heve avtalen, og i så fall må det foreligge et vesentlig kontraktsbrudd. Hvor ille er bråket, og hva har dere avtalt angående husbråk? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Og har du fått noen konkrete advarsler om dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå