Gå til innhold

Er ACTA aktuelt for EØS land?

Anbefalte innlegg

Hei,

av en eller annen syk grunn skrev EU netopp under på ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement). Hvordan vil dette påvirke EUS land?

Hva betyr det direkte å være EØS land? Om ikke jeg har helt feil, tror jeg det har noe med at vi må holde oss til EU's regler, men ikke har noen stemmerett. Hvorfor er vi ikke bare EU land da? Og hvorfor er det sånn at EU land ofte driter i reglene, mens EUS land holder dem? F. eks som Spania driter i moped reglene EU har satt. Kan ikke bare Norge drite i noen av de syke reglene EU kommer med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eu skriver så et direktiv til EØS land, som de fritt kan stemme Veto på.

Problemet blir vel at Norges regjering vil mangle ballene til å vetoe, som de oftest gjør

Nå er ACTA 10 ganger verre enn datalagringsdirektivet, og den har noen humanistiske konsekvenser. F.eks. iforholdtil medisiner til fattige land.

Selv datalagringsdirektivet fikk mye styr, men dette blir nok verre. Og da tror jeg kanskje Norge stemmer veto.

Lenke til kommentar

ACTA må vel fremdeles godtas av europaparlamentet før det virkelig er godtatt i EU. Får håpe de har litt vett og sier nei (det har jo vært noen protester fra den kanten allerede, men hvor mange som lener for og mot vet jeg ikke).

Jeg er jo litt redd for at det vil være veldig kort vei for ACTA fra EU til Norge.

Lenke til kommentar

På hvilke måter kan vi mest effektivt stå mot ACTA? Skrive til Jens? Skrive til hvem som helst som har noe med norsk politikk å gjøre? Hva funker best? Og hvis Norge står fullt mot ACTA, er vi helt forutenom det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...