Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med mappeoppgave (elektriker. dreieretningsoppgave)

Anbefalte innlegg

skal lage komplett hoved,styre-skjema og rekkeklemme-tabell. (HJELP)

skal være koblet opp dreieretningsvender.

med start - stopp

tidsforsinkelse mellom dreieretning slik at motor er stoppet i den ene retningen, før man kan startes i den andre.. (?) merk: sjefen som har skrevet :p

optisk alarm for utløst motorvern

velg vern og innstillinger for motorvern

koble opp tegning og prøvekjør

blir lagt inn feil senere, som jeg skal finne ved feilsøking

noen som kan hjelpe meg? trenger sårt hjelp. har ikke hatt dette siden skolen, og der lærte jeg lite :( takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er jo to tegninger du må lage. Den første starter man med tre strømledninger på toppen, så tegner man seg nedover via sikringer, to sett med kontaktorbytrere, motorvern og motor.

Styrestrømmen skal jo styre kontaktoren og er vel en strømledning på topp og en i bunn med kretsen som skal styre kontaktoren i mellom. Er vel motorvernbryteren på topp, videre stoppknappen, startknappen med sin paralellkoblede bryter som styres av kontaktoren, og under der har vi vel to sett med tre brytere som går på kontaktoren og så ned til stømledningen i bunnen av tegningen. Dreieretningen styres vel av å bytte en fase på kontaktene som styres av kontaktoren, så du må jo se for deg to situasjoner: Kontaktor av, dreieretning en vei, kontaktor på, bryterne smetter over slik at en fase byttes.

Optisk alarm for utløst motorvern (lampe) går vel på styrestrømmen?.

Motorvernet må vel takle motorstørrelsen, og utløses vel på 30mA mener jeg?

Tidsforsinkelsen er litt mer vrien. Må vel ha en kontaktorløsning med timer som stilles slik at man av erfaring vet at motor er stoppet før man bytter dreieretning, men er vel ingen presis løsning?

Styrestrømmen til å slå på motoren blir da brudt inntil timeren legger inn kontakten.

Googler du på dreieretningsvender får du opp skjema på det i mange varianter som utdyper hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...