Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvarming vinterstid - noe vits å skru av lys, PC osv?


Anbefalte innlegg

Kollegaen argumenterer om at det er ikke vits å spare strøm om vinteren så lenge oppvarmingen i bygget er elektrisk og ovnene er termostatstyrte.

 

Han sier kaffetrakteren som noen vil spare strøm på her er bare tull, fordi den bidrar til oppvarmingen opp mot 100%. Det samme mener han om lyset, at selv sparepærer gir over 95% varme.

 

Hva er motargumentene?

Bortsett fra at det gjelder kun om vinteren og plasseringen av lys ofte er i taket (varmen stiger osv).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du bruker strøm som eneste kilde til oppvarming og du selv betaler for strømmen som går til direkte eller indirekte oppvarming.

 

Og den elektriske oppvarmingen foregår med bruk av elektriske ovner og varmekabler og ikke varmepumper.

 

Ja da ser jeg ikke noen motargumenter. (men jeg ser ikke alt :p)

Lenke til kommentar

Eventuelle motargumenter kan være at du varmer opp steder du ikke er (ikke noe poeng i at taklyset bidrar til å varme opp gjesterommet hvis du befinner deg i stua), samt at varmen utvikles nær taket (som du selv nevner).

 

Du har heller ikke har kontroll på denne varmen (termostaten skrur av varmeovnen når du har rett temperatur, lyset forblir på).

 

Utover det er jeg enig - stort sett alt du omsetter av energi innenfor husets vegger blir til varme.. :)

Lenke til kommentar

Enig i gjesteromsargumentet.

 

At varmen utvikles nær taket er i seg selv ikke avgjørende med mindre man bruker vifter for å flytte luften. selv om man varmer med varmekabler vil varmen stige rett opp og "bygge" nedover.

 

så en oljeoven eller varmekabler uten vifter som jobber med å varme opp luften vil uansett varme opp taket først. forskjellen blir jo da at man med varmekabler vil få en nesten direkte kontakt mellom varmekabler og kropp gjennom føttene.

 

Nei du har ikke termostatstyring på lyspærene :p Men igjen så er det sjelden stor nok effekt i lys til at man "overvinner" nedkjølingen man får på vinterstid.

Lenke til kommentar

Ja, at det blir til varme er jo greit. Men poenget er om den omdanner effektivt til varme. Og om noen baserer slike uttalelser på annet enn ren tipping eller synsing. De fleste artikler som bruker strøm, er det så enkelt at det er bare å bruke på for det spiller ingen rolle om du bruker den eller el-ovnen?

 

Utvikler lyspære over 95% av varmen til en el-ovn (per strømforbruk selvsagt)?

Lenke til kommentar

Jeg mener kollegaen din er fullstendig ute og kjører. Lys og kaffetraktere avgir ikke nok varme til å overvinne kulden, ergo må man ha på en ovn/varmekilde for at det skal bli varmt nok. Derfor er det økonomisk gevinst å slå av lyskilder, pcer etc når disse er i bruk. han mener sikkert at man får dobbel gevinst med både lys og varme, men varmeeffekten er så liten.

 

Kaffetrakteren og småelektronikk bør ikke stå på når disse ikke er i bruk. Det er ofte billige komponenter i disse som over tid kan bli slitt og begynne å brenne når de står tilkoblet strømnettet selv om de er avslått.

Lenke til kommentar

En vanlig "gammeldags" lyspære på 60W avgir ca 95% av den effekten i varme.

 

Jeg mener kollegaen din er fullstendig ute og kjører. Lys og kaffetraktere avgir ikke nok varme til å overvinne kulden, ergo må man ha på en ovn/varmekilde for at det skal bli varmt nok. Derfor er det økonomisk gevinst å slå av lyskilder, pcer etc når disse er i bruk. han mener sikkert at man får dobbel gevinst med både lys og varme, men varmeeffekten er så liten.

? så lenge lysene, tven, kaffektrakteren, steikeovnen og pcen ikke gir mer varmeeffekt en det som trengs for å varme opp boligen vil de bidra til å varme opp med at varmekablene og annet dedikerte varmeutsytr med termostat står på mindre av tiden.

 

Kaffetrakteren og småelektronikk bør ikke stå på når disse ikke er i bruk. Det er ofte billige komponenter i disse som over tid kan bli slitt og begynne å brenne når de står tilkoblet strømnettet selv om de er avslått.

slitt? kaffektrakteren er i seg selv et varmeelement so mkoker vann, vis det står på uten vann som (faktisk) kjøler det ned litt, vil det til slutt bli så varmt at man får en alvorlig feil, det kan bli brann eller varmeelementet bar brenner av og kaffetrakteren blir defekt.

 

 

små elektronikk er serdeles lite utsatt for slitasje da deter lite med bevegelige deler der, slitsasjen som oppstår er stort stt intern i komponentene og ikke av en slik grad att effekten av dette vil skape brann, det vi lføre til defekt eller dårlig virkende elektronikk.

 

det som er den største grunnen til brann i små-elektronikk er støvansamling i krafttilførselen som grunnet varmen som avgis tørker ut og trenger inn over alt og kan en plutselig luftfuktighetsøkning bli ledene eller at det er lett antenellig og f.eks irr på en kontakt skaper dårlig kontakt, som igjen gir varmgang som da kan antenne støvet.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forsto første tråd rett var ikke poenget å bruke lys og kaffetrakter istedenfor varmeovner, men i tillegg. Tanken må være at lys, kaffetrakter o.l. bidrar med varme slik at varmeovnene bruker tilsvarende mindre energi på å varme opp rommet. Derav påstanden fra første tråd at det ikke er noe å spare på å slå av PC, lys osv.

 

Uten at jeg har noe tall på det sier ryggmargen min at det aller, aller meste av energien som blir omsatt i en lyskilde går over til varme. "Ulempen" med en sparepære er da at den trekker så liten effekt at oppvarmingseffekten er liten.

 

Jeg er helt enig i at varmen fra alle (vifteløse) varmekilder vil stige opp og så "bygge" nedover som stitch_it sier.

 

Forøvrig er det flere slike varmekilder i huset man ikke normalt tenker på. Fryse- og kjøleskap bidrar bra til varme på kjøkkenet f.eks.

Lenke til kommentar

En vanlig "gammeldags" lyspære på 60W avgir ca 95% av den effekten i varme.

 

Jeg mener kollegaen din er fullstendig ute og kjører. Lys og kaffetraktere avgir ikke nok varme til å overvinne kulden, ergo må man ha på en ovn/varmekilde for at det skal bli varmt nok. Derfor er det økonomisk gevinst å slå av lyskilder, pcer etc når disse er i bruk. han mener sikkert at man får dobbel gevinst med både lys og varme, men varmeeffekten er så liten.

? så lenge lysene, tven, kaffektrakteren, steikeovnen og pcen ikke gir mer varmeeffekt en det som trengs for å varme opp boligen vil de bidra til å varme opp med at varmekablene og annet dedikerte varmeutsytr med termostat står på mindre av tiden.

Har du oversikten over varmeeffekten i tv, pc, kaffetrakter etc? Tviler på at den er høyere enn varmeeffekten i en ovn, ergo man må bruke mer strøm for samme varmegevinst.

 

Kaffetrakteren og småelektronikk bør ikke stå på når disse ikke er i bruk. Det er ofte billige komponenter i disse som over tid kan bli slitt og begynne å brenne når de står tilkoblet strømnettet selv om de er avslått.

slitt? kaffektrakteren er i seg selv et varmeelement so mkoker vann, vis det står på uten vann som (faktisk) kjøler det ned litt, vil det til slutt bli så varmt at man får en alvorlig feil, det kan bli brann eller varmeelementet bar brenner av og kaffetrakteren blir defekt.

 

små elektronikk er serdeles lite utsatt for slitasje da deter lite med bevegelige deler der, slitsasjen som oppstår er stort stt intern i komponentene og ikke av en slik grad att effekten av dette vil skape brann, det vi lføre til defekt eller dårlig virkende elektronikk.

Da får du ta en telefon til ditt nærmeste brannvesen og forklare dette for dem. Hva nøyaktig som skjer har jeg ikke oversikt over, men det er veldig at det fokuseres på å trekker ut støpselet til kaffetrakter, micro, vannkokere etc når man går brannvakt i militæret eller vaktselskap. Som regel skjer det ingen ting, men likevel en god tommerfingerregel.

Lenke til kommentar

Har du oversikten over varmeeffekten i tv, pc, kaffetrakter etc? Tviler på at den er høyere enn varmeeffekten i en ovn, ergo man må bruke mer strøm for samme varmegevinst.

Nei, du bruker fremdeles samme effekt på å varme opp boligen, men noe av den effekten vil komme fra tv, lys og lignende.

varmeeffekten i en kaffetrakter er den effekten som trakteren er merket med. siden det er effekten på varmeelementet, på en vanlig lyspære er det ca 95% varme af total effekt, elektronikk varierer etter belastning og hvordan det er produsert, men nyere elektronikk har vel stort sett en total virkningsgrad på ikke mindre en 75% dvs opptil 25% varmetap. akkurat for tver vet jeg ikke.

 

Det at den indirekte oppvarmingen via tv og lys ikke er ønskelig er noe annet. at en tv bruker si f.eks 100 watt og av disse hundre så går... tja. si 25% dvs 25W till oppvarming. ja da har du ett totalbehov for opvarming som er 25W mindre en om tven sto av.

samme med lys.

en kaffektrakter har som funksjon og produsere varme så hvis kaffe ndrikke i boligen vil all effekten av oppvarmingen nyttes til å varme opp boligen.

 

Det igjen er at jeg iallefall snakker om den medvirkende effekten av varme avgitt fra elektriske og elektroniske artikler som hjelp til oppvarming i en bolig, ikke hvordan vi skal kjøpe 100 tver så vi kan få ut 2500 W varme.

 

Da får du ta en telefon til ditt nærmeste brannvesen og forklare dette for dem. Hva nøyaktig som skjer har jeg ikke oversikt over, men det er veldig at det fokuseres på å trekker ut støpselet til kaffetrakter, micro, vannkokere etc når man går brannvakt i militæret eller vaktselskap. Som regel skjer det ingen ting, men likevel en god tommerfingerregel.

Huff da, litt spydig nå?

Brannvesenet vett det allerede. samme som at en vanlig årsak til elektriske branner er dårlig tiltrekkte skruer i kolbingspunktene, som skaper varmgang, og når støvet legger seg over i store nok mengder så tar det fyr. har ingenting med hva man tilkobler bare effekten det trenger.

dvs, jo mindre noe er tilkoblet og jo mindre effekt man bruker jo mindre sjanse er det for at noe utilsiktet tar fyr.

Lenke til kommentar

Har du oversikten over varmeeffekten i tv, pc, kaffetrakter etc? Tviler på at den er høyere enn varmeeffekten i en ovn, ergo man må bruke mer strøm for samme varmegevinst.

Nei, du bruker fremdeles samme effekt på å varme opp boligen, men noe av den effekten vil komme fra tv, lys og lignende.

varmeeffekten i en kaffetrakter er den effekten som trakteren er merket med. siden det er effekten på varmeelementet, på en vanlig lyspære er det ca 95% varme af total effekt, elektronikk varierer etter belastning og hvordan det er produsert, men nyere elektronikk har vel stort sett en total virkningsgrad på ikke mindre en 75% dvs opptil 25% varmetap. akkurat for tver vet jeg ikke.

 

Det at den indirekte oppvarmingen via tv og lys ikke er ønskelig er noe annet. at en tv bruker si f.eks 100 watt og av disse hundre så går... tja. si 25% dvs 25W till oppvarming. ja da har du ett totalbehov for opvarming som er 25W mindre en om tven sto av.

samme med lys.

en kaffektrakter har som funksjon og produsere varme så hvis kaffe ndrikke i boligen vil all effekten av oppvarmingen nyttes til å varme opp boligen.

 

Det igjen er at jeg iallefall snakker om den medvirkende effekten av varme avgitt fra elektriske og elektroniske artikler som hjelp til oppvarming i en bolig, ikke hvordan vi skal kjøpe 100 tver så vi kan få ut 2500 W varme.

Ja, det er jo klart at hvis tven bidrar med 25W til varme så vil man trenger 25W mindre fra varmeovnen til å holde X grader i rommet. Men hvis målet er å varme opp rommet og ingen ser på TVen så er det bedre økonomi å spare på å slå av TVen og la varmeovnen kompensere for de 25W TVen bidro med. For TVen bruker 75W som ikke går til varme i eksemplet ditt.

 

Kollegaen argumenterer om at det er ikke vits å spare strøm om vinteren så lenge oppvarmingen i bygget er elektrisk og ovnene er termostatstyrte.

 

Han sier kaffetrakteren som noen vil spare strøm på her er bare tull, fordi den bidrar til oppvarmingen opp mot 100%. Det samme mener han om lyset, at selv sparepærer gir over 95% varme.

Slik jeg forstår åpningsinnlegget så er det snakk om å slå av apparater/lys man ikke benytter seg av for å spare, mens denne kollegaen sier at det ikke er vits hvis mål er å holde X grader i et rom/bygg da varmeeffekten fra apparater gjør at varmeovnene bruker mindre effekt tilsvarende gevinsten fra apparatene. Det er forsåvidt korrekt, men da glemmer man at apparater må bruke strøm som driver apparatene som ikke blir til varme. I TV eksemplet sparer man 75W på å ha det avslått.

 

Hvis det er slik at det bare snakkes om kaffetrakter og lys og de oppgitte tall er korrekte, er det ikke noe særlig å spare. Men da har man ikke tatt med i beregningen at pærer blir oppbrukt og jeg tviler sterkt på at en kaffetrakter gir 100% oppvarming pr W forbruk.

Lenke til kommentar

Alle som har hatt termodynamikk på universitet eller høyskole har også lært at energi ikke forsvinner, men bare blir omdannet til andre energiformer. Varme er også den energiformen som er "lavest" eller "dårligst". Ref. anergi og exergi. Dette betyr at hvis TVen din er på 200W så vil du til slutt ha en varmeeffekt på 200W. Dvs en virkningsgrad på 100% mtp. oppvarming.

 

NB! Hvis man f.eks ser på en panelovn så har disse gjerne tap i forbindelse med temp.reguleringen ( Stiller du den på 21 grader så kan termostaten være dårlig og ikke reagere før du har 22-23 grader. I tillegg vil en panelovn som er plassert ved yttervegg varme opp denne veggen høyere enn romtemp og skape ekstra stor temperaturdifferense mellom innervegg og yttervegg. Dette vil igjen føre til ekstra stort varmetap gjennom veggen.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle som har hatt termodynamikk på universitet eller høyskole har også lært at energi ikke forsvinner, men bare blir omdannet til andre energiformer. Varme er også den energiformen som er "lavest" eller "dårligst". Ref. anergi og exergi. Dette betyr at hvis TVen din er på 200W så vil du til slutt ha en varmeeffekt på 200W. Dvs en virkningsgrad på 100% mtp. oppvarming.

 

NB! Hvis man f.eks ser på en panelovn så har disse gjerne tap i forbindelse med temp.reguleringen ( Stiller du den på 21 grader så kan termostaten være dårlig og ikke reagere før du har 22-23 grader. I tillegg vil en panelovn som er plassert ved yttervegg varme opp denne veggen høyere enn romtemp og skape ekstra stor temperaturdifferense mellom innervegg og yttervegg. Dette vil igjen føre til ekstra stort varmetap gjennom veggen.)

Bra innlegg! Jeg er helt enig, stemmer veldig bra med hva jeg husker fra fysikken på høgskolen (men hadde ikke tid eller anledning til å søke opp kilder tidligere). "All omsatt energi ender til slutt opp som varme".

 

Godt poeng også med med plassering av varmeovn på yttervegg, men samtidig vil en varmeovn plassert under vindu motvirke kulderaset fra de kalde flatene (og ventilene), noe som øker komforten og den "følte temperaturen" i rommet.

 

Forøvrig vil man få mye jevnere varmestyring i rommet (og dermed kan spare noen kroner ved å slippe å "overfyre") om man bruker løsninger der termostaten ikke sitter i selve ovnen som vanlig, men ovnen(e) styres fra en ekstern termostat plassert i rommet. Ulempen er at slike løsninger koster mye i forhold til besparelsen slik at tilbakebetalingstiden blir lang.

Lenke til kommentar

Alle som har hatt termodynamikk på universitet eller høyskole har også lært at energi ikke forsvinner, men bare blir omdannet til andre energiformer. Varme er også den energiformen som er "lavest" eller "dårligst". Ref. anergi og exergi. Dette betyr at hvis TVen din er på 200W så vil du til slutt ha en varmeeffekt på 200W. Dvs en virkningsgrad på 100% mtp. oppvarming.

 

NB! Hvis man f.eks ser på en panelovn så har disse gjerne tap i forbindelse med temp.reguleringen ( Stiller du den på 21 grader så kan termostaten være dårlig og ikke reagere før du har 22-23 grader. I tillegg vil en panelovn som er plassert ved yttervegg varme opp denne veggen høyere enn romtemp og skape ekstra stor temperaturdifferense mellom innervegg og yttervegg. Dette vil igjen føre til ekstra stort varmetap gjennom veggen.)

Da bøyer jeg meg i støvet. Blir all effekten omdannet til varme er regnestykket enkelt. Hva mener du med at varme er den energiformen som er lavest/dårligst?

Lenke til kommentar

Elektrsitet er den "beste" energien fordi den kan du bruke til f.eks å drive pcen, varme opp huset osv. med 100 % virkningsgrad. Det samme kan du ikke gjøre med energi i form av varme. I omgivelsene er det uendelige mengder med energi, men vi kan ikke utnytte denne energien på samme måte som elektrisitet. ( En varmepumpe utnytter denne energien, men man må tilføre høyverdig energi i form av elektrisitet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...