Gå til innhold

– Nintendo vil droppe Wii U-navnet (WiiU)


Anbefalte innlegg

Som jeg har skrevet på www.n-europe.com, hva med 'Wii Touch U'?Eller hva med "Wii 4 U 2"? Haha.

 

Håper dette var et forsøk på å være morsom, for ellers er det det dummeste og mest ubruklige forslaget jeg har hørt så langt. "Wii touch U" Kan tolkes på flere måter.

Endret av Stormwolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wii har solgt i bøtter og spann, men primært til casuals som ikke har peiling på hverken nye versjoner eller SD eller HD eller noe særlig annet. Det samme er "problemet" for DS/3DS, det er mamma i spillbutikken som ikke klarer å velge korrekt spill. Med så "dumme" brukere trenger de større differensiering i navn enn Xbox/Playstation. Da er det å droppe Wii U et svært godt forslag.

 

Og uansett, sterk merkevare? Det er navnet "Nintendo". Wii relaterer de mer erfarne i spillmarkedet til ord som "grøt" (billedkvaliteten), barnespill og mangel på en god online-tjeneste. Ikke akkurat ting man ønsker å videreføre...

Lenke til kommentar

Nintendo har en litt annen merkevarebygging enn Sony og MS. Playstation er brandet, og nyheten er nummeret bak Playstation XX. Det er enkelt, og slik har Sony alltid gjort. MS litt det samme. Xbox er brandet og tallene bak viser hvilke konsoll det er. Nå tviler jeg på om neste blir hetende Xbox 720, men den vil nok hete Xbox XX

 

Nintendo har jo aldri gjort dette på samme måte. De har hatt NES (Nintendo Entertainment System) og SNES og GameCube og SuperNintendo. De har ingen kontinuitet i hva de kaller konsollene sine. Derfor vil Wii U kunne oppfattes som en oppgradert versjon av Wii-konsollen (som iPhone 4S), og det jo feil. da dette er nestegenerasjon for Nintendo.

 

De bør bytte navn.

Liten korreksjon. Du har listet både SNES og Super Nintendo, men de er i realiten samme konsoll. Nintendos tidligste maskiner hette i Japan "Famicom", kort for Family Computer, deretter Super Famicom.

 

I vesten fikk de simpelthen kallenavnene Nintendo og Super Nintendo, men det kan virke som at Nintendo adopterte denne forenklingen (frafallet av Entertainment System-biten) med Nintendo 64. Merkevaren til Nintendo var derfor i lang tid (ca. 15 år?) i praksis "Nintendo", og suffiks/prefiks ble lagt til dette merkenavnet, uten av selve merkenavnet endret seg, så jeg vil si at det i alle fall har vært en viss kontinuitet. Dette ble det riktig nok slutt på med Gamecube og deretter Wii.

 

Det kan også nevnes at Gameboy også var et merkenavn som hadde en viss kontinuitet helt fram til DS. Gameboy, Gameboy Color, Gameboy Advance og deretter Gameboy Advance SP. Dette er så klart urelatert til navngivingen av hovedkonsollene deres (selv om man kan argumentere for at DS/3DS på en måte er hovedkonsollen deres nå).

 

Wii har solgt i bøtter og spann, men primært til casuals som ikke har peiling på hverken nye versjoner eller SD eller HD eller noe særlig annet. Det samme er "problemet" for DS/3DS, det er mamma i spillbutikken som ikke klarer å velge korrekt spill. Med så "dumme" brukere trenger de større differensiering i navn enn Xbox/Playstation. Da er det å droppe Wii U et svært godt forslag.

 

Og uansett, sterk merkevare? Det er navnet "Nintendo". Wii relaterer de mer erfarne i spillmarkedet til ord som "grøt" (billedkvaliteten), barnespill og mangel på en god online-tjeneste. Ikke akkurat ting man ønsker å videreføre...

1. Jeg vil si at mamma i spillbutikken heller ikke er i god stand til å se forskjell på et PS2 og et PS3 spill. Riktignok er vi ikke for tiden i en overgangsfase mellom to konsollgenerasjoner, så problemet er ikke så veldig synlig nå.

 

2. Enig der. "Nintendo" er hovedmerkevaren, ikke "Wii". Et merkenavn som for så vidt er så sterkt at jeg tror ikke det er en eneste godt voksen (men ikke pensjonist) som ikke vet hva det dreier seg om. Jeg ser ikke for meg at i nærheten av like mange vet hva "Wii" er, selv om det også er en god del av de.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Wii har solgt i bøtter og spann, men primært til casuals som ikke har peiling på hverken nye versjoner eller SD eller HD eller noe særlig annet. Det samme er "problemet" for DS/3DS, det er mamma i spillbutikken som ikke klarer å velge korrekt spill. Med så "dumme" brukere trenger de større differensiering i navn enn Xbox/Playstation. Da er det å droppe Wii U et svært godt forslag.

 

Og uansett, sterk merkevare? Det er navnet "Nintendo". Wii relaterer de mer erfarne i spillmarkedet til ord som "grøt" (billedkvaliteten), barnespill og mangel på en god online-tjeneste. Ikke akkurat ting man ønsker å videreføre...

 

Du blander som vanlig sammen dine personlige meninger om Nintendo med hva flertallet mener. Det skulle være nok å se på de som skriver på dette forumet til å se at "erfarne" spillere ikke bare relaterer Wii til grøt, og for mange relateres Wii mer til et opprør mot presentasjonshysteriet og "back to basics" enn noe annet. Faktum er uansett at der eksisterer muligheter til å undersøke disse tingene, og per i dag så er Wii en sterkere merkevare enn Nintendo, og da gir det økonomisk mening å fortsette å bruke den. Uavhengig av hva du måtte mene om merket (som forøvrig er helt irrelevant, da ditt begrensede syn på spill likevel aldri ville latt deg så mye som ta i en Nintendo-konsoll).

 

Hovedårsaken til at Wii har solgt så godt er ikke at "mammaer" osv har kjøpt den, men at eldre spillere har vendt tilbake. Etter generasjoner med stadig mer grafikkhysteri, økt fokus på blod, pupper, vold og andre ting som du og dine elsker, kombinert med stadig mer kompliserte kontrollmekanikker, så valgte Nintendo å gå tilbake til det de opprinnelig hadde suksess med - nemlig enkelhet. Salget reflekterer at dette var et helt riktig valg, og bare det faktum at ingen tredjepartsutviklere noensinne har utviklet et eneste spill av verdi på Wii (unntak for Monster Hunter, Dragon Quest X og Just Dance) gjør at Wii nå endelig - etter en normal konsollevetid på over fem år - har mistet mindshare og markedsandeler. Kort sagt: Du liker ikke Wii - men din mening er hverken interessant eller representativ for mottakelsen til produktet i markedet - som er det eneste Nintendo bør bry seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verken Monster Hunter eller Dragon selger noe særlig her. I Japan som varmt hvetebrød.

 

Nintendo i Norden handler om Mario, Mario, Luigi, Peach, Wario, Mario, Mario og....Mario. Dette er også en svakhet for Nintendo som de forhåpentligvis gjør noe med.

 

I norden og andre lignende markeder har Nintendo dessverre aldri stått noe særlig sterkt. Jeg har tidligere forsøkt å teoretisere rundt årsaken, og min mening er kort fortalt at Nintendo i sin glansperiode rundt Nes og Snes var for konservative med å ekspandere. Slik lot de Europa i stor grad bli dominert av Master System og Mega Drive (Master System var jo som kjent et omtrent ukjent fenoment i USA, mens begge hadde forsvinnende lav markedsandel i Japan), og da en aktør med både penger og en stor organisasjon i ryggen (Sony) kom inn hadde de dermed mye lettere for å overta fullstendig enn tilfellet var i både USA og Japan. Mens Sony allerede solgte fjernsyn og annen elektronikk i små markeder, var både Sega og spesielt Nintendo fremdeles avhengig av sekundære selskaper som Bergsala - noe både priser og mindshare led av. Dermed ble Nintendo også nesten totalt utradert i norden og andre mindre markeder med N64 og utover - og vi fikk den interessante situasjonen hvor "playstation" ble synonymt med "konsoll". Heldigvis har både Microsofts inntok og Nintendos revansje gjort noe med dette synet, men det er ikke til å komme bort fra at Nintendo fremdeles har under 10% markedsandel med Wii i Norge - og at Sonys PS3 har dominert her hele generasjonen til tross for noen forferdelige år mellom 2006 og 2009.

 

Uansett, jeg håper selvsagt alltid at Nintendo utvikler sine serier, men som du sier selv, i Norge og lignende land kunne det også være en ide å reintrodusere en del serier - slik at Nintendo kan forbindes med noe mer enn Mario og Zelda i fremtiden. En start kunne vært med The Last Story som kommer denne måneden - og er laget av Nintendo i samarbeid med Hirenobu Sakagauchi - mannen som skapte Final Fantasy. Virker lovende!

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

[ men det er ikke til å komme bort fra at Nintendo fremdeles har under 10% markedsandel med Wii i Norge - og at Sonys PS3 har dominert her hele generasjonen til tross for noen forferdelige år mellom 2006 og 2009.

 

 

Stemmer det virkelig at Wii har under 10% av markedet i Norge? På verdensbasis er det vel Wii som har størst markedsandel. Er Norge så annerledes?

 

Jeg tviler ikke på deg, men er bare ganske overrasket.

Lenke til kommentar

Her:

 

Nintendo taper også markedsandeler. Wii har gått fra 14,9 prosent av markedet til 9,5 prosent.

 

Disse tallene er fra 13.10.10, så det er vel trolig at prosenten er enda lavere nå.

Jeg fant artikkelen. Dette gjelder spill solgt i butikk. Pc og håndholdt er med i underlaget. Uansett ikke til å stikke under en stol at ps3-spill omsatte for 4 x så mye i Norge den gang, og at forskjellen sikkert er mye større i dag.

Lenke til kommentar

Jepp, Wii har jo i praksis vært død softwaremessig siden høsten 2010, så nå er nok forskjellen mye større. Konsollen har vært en stor suksess også i Norge, men ingenting mot feks suksessen i store markeder som USA, Japan, Storbritannia, Frankrike, Tyskland hvor Sony-dominansen aldri var like sterk som her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...