Gå til innhold

Erfaring med GET ( yay)


Anbefalte innlegg

Hoi! Bor for tiden i Stavanger, der jeg har hatt GET som leverandør av TV, Bredbånd og Tlf.

Nå vet jeg fra gammelt av, da de het UPC, men skiftet navn til GET, at UPC/GET har et rimelig frynsete rykte.

 

Uansett, måtte benytte GET fordi det var dette som var installert i leiligheten vi leier.

Saken startet i September, da fikk vi plutselig en økning på mnds.fakturaen som GET begrunnet med : Pga. vi nå tilbyr større kapasitet og økt linjehastighet så vil mnds.pris øke tilsvarende. Du får nå en høyere hastighet på din linje".

 

I all enkelhet, GET utvidet sine linjer og skulle øke kapasiteten.

 

MEN, det som skjedde var stikk motsatt, nå har de fått kapasitetsproblemer så det holder.

 

Følgende står da på GET sine sider, for postnr : 4070

"

Enkelte kunder i dette området kan oppleve redusert kapasitet på tjenesten bredbånd i perioder med stor pågang.

Dette kan oppleves som tregere hastighet. "

 

Dette ble postet : 11.09.2011

kl 05:00

 

Og fortsatt er det altså problemer.

 

Så GET har altså økt prisen på bredbånd med begrunnelse "økt hastighet og kapasitet", mens fasiten blir at hastigheten går NED.

 

I praksis : Jeg har GET M : 20MB ned / 2 opp.

Hver gang jeg tar en måling ( og jeg har ikke trådløst nett, CAT5 rett inn i saligheta, så det er ingen ekstern faktor her) så ligger hastigheten mellom 2-5 mb ned..jeg får da altså mellom 10-25% av lovet hastighet, og dette siden september.

 

Spm. er da : Er dere enige i følgende :

 

GET vilkår :

"

10.5 Ved vesentlige mangler eller vesentlig mislighold fra Leverandørens side kan avtalen heves. Eventuelle kostnader dekkes av Leverandøren. "

 

På bakgrunn av paragraf 10.5, ref en siden september 2011 har hatt problemer med bredbånds-tjenesten, ønsker jeg å heve avtalen med kun en mnds. oppsigelsesfrist.Anser da å i lengre langvarige perioder være nede i10% av lovet linjekapasitet for å være en "vesentlig mangel".

 

Så, i kontrakten har jeg 3 mnds. oppsigelsesstid, men jeg har bedt om å bli fristilt etter kun 1 mnd, begrunnet med "vesentlig mangel" på det de faktisk tilbyr meg her.

 

Er dere enige i denne tolkningen her?

Har da sendt flere mailer til GET på dette og bedt om utbedring, men de sliter altså enda med dette. Har dog fått refusjon på mnds. gebyr som komp, men likevel, jeg vil heller ha en god linje en refusjon for dårlig linje.

Endret av Farmerfrank
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ringt GETs fakturaavdeling? Jeg gjorde det samme selv denne uken av samme årsak som deg selv, kapasitetsproblemer, og fikk refundert 500,- på neste faktura. Irriterende, men de ordner da opp etter seg for min del iallfall.

 

Hoi mr:) Joda, som beskrevet i saken så har jeg også fått kompensert for det, så de gjør opp for seg, klager ikke på det.

Men jeg ønsker bare å si opp avtalen med GET, linjen min er så dårlig til tider at til og med frua klager når hu sitter og surfer på H&M på nettet..og det skulle jo ikke kreve all verdens kapasitet:)

 

Så de har litt trøbbel GET i vårt område med denna kapasitetet, for min del er det ganske ekstremt faktisk, det går skikkelig treigt, og er litt lei nå siden dette har holdt på siden september.

 

Og i kontrakten, sånn jeg har lest den, er det 3 mnds oppsigelse. Jeg ønsker da å si opp før dette, og kun ha en mnds oppsigelse, begrunnet da med denne kapasitetsbøygen de her har helt åpenbart.

 

For all del, det er bra de gjør opp for seg, der er de greie:) Men ser helst nå at jeg klarer å avvikle mitt forhold til GET helt.

 

Og syns ikke du og det er snodig og nesten litt ironisk, at vi får økt mnds.faktura på bakgrunn av at de øker hastigheten, så viser det seg at de faktisk ikke har kapasitet til å gjøre dette, og det stikk motsatte skjer? De øker hastigheten for kundene, men så er kapasiteten så lav i området at linjene fungerer som en flaskehals, og hastigheten går opp og ned som en jojo? Da måtte jeg nesten le litt..har skrevet et par ironiske mailer til GET om det og:)

 

Spm er da: Tolker ikke dere dette som en "vesentlig mangel" og noe som gir grunnlag for å avvikle forholdet til GET før den ordinære oppsigelsesfristen på 3 mnd?

 

Er det jeg i hovedsak ønsker:)

Lenke til kommentar

I praksis : Jeg har GET M : 20MB ned / 5 opp.

 

Get M gir 20/2, 20/4 hvis du betaler for ekstra opphastighet. At du da får mellom 2-5 i opphastighet er vel ikke så rart?

 

/Espen

 

Beklager dersom jeg var uklar der/ser jeg skrev feil : Jeg har Get M 20, som gir 20/2.

 

I snitt har jeg 2-5mb i NEDLASTNINGS hastighet, trodde det gikk klart frem av saken tidligere? Opphastigheten er ikke relevant her, det er nedlastingshastigheten jeg sikter til.

 

Som sagt, beklager dersom det var uklart, men det trodde jeg skulle gå greit frem av teksten over:)

 

Spm er enda : Anser ikke dere dette for en "vesentlig mangel på tjenesten" når en siden september har hatt så lav hastighet kontinuerlig?

Dette på en 20mbs linje, og jeg ikke har vært over 5 mb ned ved noen måling?

Endret av Farmerfrank
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Som sagt, beklager dersom det var uklart, men det trodde jeg skulle gå greit frem av teksten over:)

Var ikke så veldig lett og forstå nei:

I praksis : Jeg har GET M : 20MB ned / 2 opp.

Hver gang jeg tar en måling ( og jeg har ikke trådløst nett, CAT5 rett inn i saligheta, så det er ingen ekstern faktor her) så ligger hastigheten mellom 2-5 mb opp..jeg får da altså mellom 10-25% av lovet hastighet, og dette siden september.

 

Uansett, ikke forvent at problemene dine blir løst om du bytter til f.eks. Telenor bredbånd, mye av de samme nodene og linjene, det er nettopp det som er noe dritt med ADSL/VDSL.

 

Hva er det du måler hastigheten din med?

Det er forskjell på bit og byte, om det er i byte du måler, så passer det jo ganske fint med de hastighetene du opplever.

Lenke til kommentar

Som sagt, skrivefeil,beklager som sagt det, tar den på min kappe.

Skal forøvrig gå over til Lyse, og da er ADSL over and out:)

 

Uansett, hold dere til kjernen folkens : Vesentlig mangel eller ikke?

Takker i alle tilfeller for innspill.

Endret av Farmerfrank
Lenke til kommentar

hehe...yes, glimrende det, takker for svar:)

Det er det jeg fronter mot GET og så, vi får se hva de svarer.

Problemet er det at de har hatt så lav kapasitet siden september og enda ikke klarer å utbedre dette..særlig dårlig er det i helgene, naturlig nok, da folk nok sitter på nettet, spiller, laster ned osv..da er det helt umulig å få over 3 mb ned.

 

Så så lenge de ikke klarer å levere en fullverdig tjeneste, og dette er et langvarig problem som de enda ikke har klart å utbedre, så mener jeg at dette må være en gyldig grunn til oppsigelse av avtalen før oppsigelsestiden på 3 mnd.

 

Men takker for innspill, ville bare høre litt hva andre syns og!

Ha en fin fin helg!

Lenke til kommentar

Punktet om mislighold vil først være gjeldene etter at de har fått muligheten til å rette opp i feilen. Dersom de ikke klarer det etter flere avhjelpsforsøk, så vil det foreligge et vesentlig mislighold.

 

 

Det som sikkert har skjedd er at de ved å sette opp hastigheten til alle i nabolaget, så har de faktisk skapt en situasjon hvor det blir kapasitetsproblemer i sentralen deres. F.eks ved at fiberkabelen fra sentralen til nettet rett og slett ikke klarer å håndtere all trafikk som går inn og ut.

Lenke til kommentar

Correctomondo, spot on.

 

Og ja, de har hatt mulighet for å utbedre dette, ref. problemet har vedvart siden september 2011. Og enda er problemet vedvarende.

 

Så du har forstått helt riktig, utrolig lei sak sikkert for Get sin del da.

Samtidig er det snodig å øke prisen på alle abb. for "økt hastighet" når resultatet blir det motsatte.

De har som du og sier, økt hastigheten på alle abb. uten å faktisk ha reell kapasitet til å gjøre dette. Rart de ikke har undersøkt kapasiteten først før de sender ut økte priser, og øker "hastigheten".

 

Så vil si at dersom de over 4 mnd. enda ikke har klart å utbedre dette så har de fått sin mulighet. I mine øyne hvertfall:)

 

Vil evt. tro de må redusere hastigheten igjen for alle først, så feilsøke på ny, for å få en stabil linje på de "gamle hastigheter". Men da må de jo redusere prisen for alle også..så blir litt av en suppe:)

Lenke til kommentar

Følgende står da på GET sine sider, for postnr : 4070

"

Enkelte kunder i dette området kan oppleve redusert kapasitet på tjenesten bredbånd i perioder med stor pågang.

Dette kan oppleves som tregere hastighet. "

 

Dette ble postet : 11.09.2011

kl 05:00

 

Og fortsatt er det altså problemer.

Hehe. Ikke bare på postnr 4070 at det er problemer.

 

Jeg hadde GET for inntil et halvt år siden, i Oslo sentrum, og det siste året var det bare tull. Varierte enkelt og greit mellom 0 kbit til den hastigheten jeg faktisk betalte for (tror det var 8 mbit eller noe sånt), men dessverre stort sett langt under 1 mbit. Og relativt ofte ble jeg rett og slett logget av, så jeg måtte restarte modemet på nytt. På driftsmeldinger sto det i hele denne perioden forskjellige omskrivninger av den beskjeden du siterer.

 

Jeg byttet til Telenor VDSL (som bruker en helt annen linje og teknologi enn Get kabel-TV, som Rookie_NO helt riktig nevner). Jeg får sjelden 20/5 som jeg betaler for, men det ligger normalt på rundt 15/5 og det kan jeg så absolutt leve med. Ble vel bare en hundrelapp dyrere i måneden også.

 

For moro skyld gikk jeg inn på driftsmeldinger for mitt postnr på Get nå nettopp, og det er fortsatt akkurat de samme problemene som i fjor sommer. Så nå har de altså hatt stabilitetsproblemer i mitt område i halvannet år uten å gjøre en dritt for å ordne opp i det. Glad tålmodigheten min tok slutt.

 

Det skal sies at de velvillig refunderte litt av månedsbeløpet hver gang jeg klagde, og to måneder det var riktig ille fikk jeg refundert hele beløpet. Men jeg er mer interessert i å få en god, stabil linje til 500 kroner, enn en ustabil linje som kanskje gir meg over 1 mbit hvis jeg er heldig til 200 kroner.

 

Kabel-TV fra GET fungerer derimot helt strålende. Har aldri hatt noen problemer med det.

Lenke til kommentar

Som sagt, beklager dersom det var uklart, men det trodde jeg skulle gå greit frem av teksten over:)

Var ikke så veldig lett og forstå nei:

I praksis : Jeg har GET M : 20MB ned / 2 opp.

Hver gang jeg tar en måling ( og jeg har ikke trådløst nett, CAT5 rett inn i saligheta, så det er ingen ekstern faktor her) så ligger hastigheten mellom 2-5 mb opp..jeg får da altså mellom 10-25% av lovet hastighet, og dette siden september.

 

Uansett, ikke forvent at problemene dine blir løst om du bytter til f.eks. Telenor bredbånd, mye av de samme nodene og linjene, det er nettopp det som er noe dritt med ADSL/VDSL.

 

Hva er det du måler hastigheten din med?

Det er forskjell på bit og byte, om det er i byte du måler, så passer det jo ganske fint med de hastighetene du opplever.

 

Du er klar over at TS har GET som leverandør? Telenor bruker vel neppe Get sine kabler ved levering av ADSL.

Lenke til kommentar

Jeg hadde GET for inntil et halvt år siden, i Oslo sentrum, og det siste året var det bare tull. Varierte enkelt og greit mellom 0 kbit til den hastigheten jeg faktisk betalte for (tror det var 8 mbit eller noe sånt), men dessverre stort sett langt under 1 mbit. Og relativt ofte ble jeg rett og slett logget av, så jeg måtte restarte modemet på nytt. På driftsmeldinger sto det i hele denne perioden forskjellige omskrivninger av den beskjeden du siterer.

 

Right on:)

Ble så lei denne endeløse av og på hastigheta at nå gidder jeg ikke ha GET mere..som du og sier, GET TV funker aldeles glimrings, men bredbåndet er så latterlig av og på.

Og hadde og vært kunde der enda hadde det ikke vært for den ustabiliteten.

 

De har vel gått på en rimelig grei blemme da, ved å øke mnds.pris for alle kunder mot "økning av hastighet på alle bredbånds-abb", når kapasiteten i området samtidig langtfra er god nok til det og nå får INGEN den hastigheten de ble lovet..så de får litt rydde-arbeid for å fikse dettan. Klart, en kan i enkelte perioder, sånn kl 1000 på dagen når alle kidsa er på skolen og ingen laster ned, da kan en få "Normal hastighet", men å gå på nett en lørdags ettermiddag kan være en kjedelig affære...da er det 64 kb modem-hastighet all over:)

 

Anyway, denne saken har løst seg greit, GET godtok mitt argument for å si opp bindingstida før "vanlig tid", så fikk en mnds oppsigelse mot 3 mnd. til vanlig.

 

Så da er GET all over, nå blir det fiber fra LYSE snart:)

For all del, er fornøyd med GET ellers, så skal ikke "kaldkvelde" dem over internett eller nerd-rage på dem, men vil heller ha en stabil internettlinje enn å få refundert penger tilbake hver mnd.

 

Så alles gut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...