Gå til innhold

Kan en katt ha to langvarige hjem om gangen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er student på fulltid og flytter inn i en leilighet der jeg har lov til å ha dyrehold. Men så kommer jeg til å bo hjemme i fire måneder når jeg har sommerferie, og om jeg eventuelt får meg en katt, så må den bli med meg.

Med andre ord kommer jeg til å bo 8 måneder her og 4 måneder hjemme i Norge, hvordan vil en katt takle dette? Vil den kunne komme seg hjem om jeg slipper den ut på to totalt forskjellige plasser? Vil den adaptere fort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen katter knytter seg til person, og kan være med deg hvor det skal være, nesten som en hund. De fleste katter knytter seg i midlertid til sted/hus/omgivelser og vil bli spinnville om de plutselig befinner seg på et ukjent sted. Sistnevnte er mest vanlig. Det er disse som ofte tar seg en spasertur rundt i huset og liksom "sjekker" at alt er som det skal. De må være fullstendig klar over hvordan omgivelsene er for å føle seg komfortable.

Du kan nok vende en katt til et nytt sted, men adapteringen vil ta litt tid, og du blir nesten nødt å ha den innendørs da de har lett for å stikke av om de føler de ikke er "hjemme"

Lenke til kommentar

om det er in "innekatt" du vil ha så går det nok bra, om den er kastrert.

men en ukastrert ute - hannkatt kommer aldri til å fungere.

du skriver "hjemme i norge", er dyrt å vanskelig å flytte katt fra land til land - spes hvor det er fare for rabies osv, må vaksineres mot alt. er det snakk om sverige så trenger du ikke tenke på det :)

Lenke til kommentar

Ikke noe problem. Vi har med oss katten på hytta, og slipper den ut ved bilen. Første gangen tok vi den opp i hytta så den fikk snuse rundt litt før den slapp ut. Husker ikke om den brukte hele første dagen på å snuse før den fikk lufte seg litt.

Katten kjenner forøvrig både oss og lyden av bilen, så den kommer løpende når den hører oss eller bilen vår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...