Gå til innhold

Islam-propaganda i Dagbladet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Problemet ligger i bøkene i seg selv

 

Hva er feil med kunnskap?

 

Dette har ikke noe med kunnskap å gjøre, men total underkastelse av forhåndslagde lover som har blitt helliggjort og skrevet ned i en ufattelig selvmotsigende bok for diverse stammefolk fra ørkenen hvor flesteparten var analfabeter og levde for tusener av år siden. Å bruke disse bøkene som et hjelpemiddel til å bestemme hva som er rett eller galt blir helt nyttesløst nettopp på grunn av alle selvmotsigelsene. Hverken fundamentalistene eller de moderate som bruker disse bøkene i argumentasjonen sin vil komme seirende ut av debatten fordi de allerede har forhåndsbestemt hvilken del av sin helligbok de ønsker å forkaste eller beholde.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Problemet ligger i bøkene i seg selv

 

Hva er feil med kunnskap?

 

Dette har ikke noe med kunnskap å gjøre, men total underkastelse av forhåndslagde lover som har blitt helliggjort og skrevet ned i en ufattelig selvmotsigende bok for diverse stammefolk fra ørkenen hvor flesteparten var analfabeter og levde for tusener av år siden. Å bruke disse bøkene som et hjelpemiddel til å bestemme hva som er rett eller galt blir helt nyttesløst nettopp på grunn av alle selvmotsigelsene. Hverken fundamentalistene eller de moderate som bruker disse bøkene i argumentasjonen sin vil komme seirende ut av debatten fordi de allerede har forhåndsbestemt hvilken del av sin helligbok de ønsker å forkaste eller beholde.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

(falskt) Håp og frykt - religionenes hjørnesteiner.

 

Hvor mange timer i løpet av uken bruker du på å frelse folk fra religioner, og hvorfor?

 

Beklager hvis jeg har påpekt ubehagelige sannheter om din egen tro. Jeg har forståelse for at det i begynnelsen kan være vanskelig å akseptere at man bygger livet sitt på å lure seg selv til å tro at man har evig liv, og derfor vil jeg gjerne be om unnskyldning.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

(falskt) Håp og frykt - religionenes hjørnesteiner.

 

Hvor mange timer i løpet av uken bruker du på å frelse folk fra religioner, og hvorfor?

 

Beklager hvis jeg har påpekt ubehagelige sannheter om din egen tro. Jeg har forståelse for at det i begynnelsen kan være vanskelig å akseptere at man bygger livet sitt på å lure seg selv til å tro at man har evig liv, og derfor vil jeg gjerne be om unnskyldning.

 

Slapp av - du har ikke fornærmet meg, men du heller ikke svart på spørsmålene.

Lenke til kommentar

 

 

(falskt) Håp og frykt - religionenes hjørnesteiner.

 

Hvor mange timer i løpet av uken bruker du på å frelse folk fra religioner, og hvorfor?

Spørsmålet burde vel heller være om vi kan la være å tale religiøst visvas i mot... ikke hvor lang tid man eventuelt bruker...'

Lenke til kommentar

(falskt) Håp og frykt - religionenes hjørnesteiner.

 

Hvor mange timer i løpet av uken bruker du på å frelse folk fra religioner, og hvorfor?

 

Hvor mange timer bruker du på å reagere på at folk reagerer?

 

Det vi ser er en reaksjon. En reaksjon på religiøs arroganse, intoleranse og kunnskapsløshet.

 

Du bruker vel noen timer i uka du også?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

(falskt) Håp og frykt - religionenes hjørnesteiner.

 

Hvor mange timer i løpet av uken bruker du på å frelse folk fra religioner, og hvorfor?

 

Hvor mange timer bruker du på å reagere på at folk reagerer?

 

Det vi ser er en reaksjon. En reaksjon på religiøs arroganse, intoleranse og kunnskapsløshet.

 

Du bruker vel noen timer i uka du også?

 

For noen år siden ble jeg litt trigget av spesielt motstanderne, som etter min oppfatning var direkte ufine med de fleste som bekjenner seg til en tro. Nå skal det langt mere til før jeg gidder å bry meg - men jeg har i lang tid lurt på hvorfor dere legger så voldsomt med negativ energi i det som er fånyttes. Har spurt det samme spørsmålet tidligere, og har ikke fått svar enda. I din post er det bare å ta for seg de tre små ordene du bruker for å bestemme på forhånd hvordan eks. jeg er. Det er kanskje ikke "ulovlig" å bruke sånne knep - men man kan lure på hva hensikten din er ved å på forhånd forsøke og fornærme meg.

Lenke til kommentar

For noen år siden ble jeg litt trigget av spesielt motstanderne, som etter min oppfatning var direkte ufine med de fleste som bekjenner seg til en tro. Nå skal det langt mere til før jeg gidder å bry meg - men jeg har i lang tid lurt på hvorfor dere legger så voldsomt med negativ energi i det som er fånyttes. Har spurt det samme spørsmålet tidligere, og har ikke fått svar enda. I din post er det bare å ta for seg de tre små ordene du bruker for å bestemme på forhånd hvordan eks. jeg er. Det er kanskje ikke "ulovlig" å bruke sånne knep - men man kan lure på hva hensikten din er ved å på forhånd forsøke og fornærme meg.

Hvilke ord da? Jeg sier bare det du sier, at vi bruker noen timer i uka (på å diskutere).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Aksjon (religiøs arroganse, intoleranse og kunnskapsløshet) --> Reaksjon (kritikk, denne tråden) --> re-reaksjon (du, kritisk til kritikken)

 

Hvis jeg skulle bruke et par ord for å beskrive deg ville jeg brukt: kverulant og diskutant.

 

Og fremdeles svarer hverken du eller andre på ett par enkle spørsmål. Blir det ryddigere for deg hvis jeg først forsvarer meg mot stråmenne dine?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har ikke forsøkt å fornærme deg og jeg skjønner ikke hvilke stråmenn jeg har brukt. Forklar det i detalj, fordi jeg forstår det ikke.

 

Når du tillegger meg å være arrogant, intolerant og kunnskapsløs før du i det hele tatt forholder deg til argumentene, mener jeg det rammes av dette

Lenke til kommentar

Jeg har ikke forsøkt å fornærme deg og jeg skjønner ikke hvilke stråmenn jeg har brukt. Forklar det i detalj, fordi jeg forstår det ikke.

 

Når du tillegger meg å være arrogant, intolerant og kunnskapsløs før du i det hele tatt forholder deg til argumentene, mener jeg det rammes av dette

Det er jeg enig i. Det jeg ikke er enig i er at jeg har sagt dette om deg. For jeg har brukt arrogant tre ganger tidligere, og ingen av gangene har jeg brukt det om deg:

1)

Ingen Gud og ingen religion har noensinne oppfordret til krig, ufred og forræderi.

Dette er ikke et utsagn som noen med god religionskunnskap kan si! Problemet er at svært mange tror at religion = islam, jødedom og kristendom. Det er en stygg arroganse!

 

2)

Hei vent nå litt - du aksepterer at det er noe som mangler - kan det mangle litt mere (før dommen ...)?

Ja det kan mangle en hel masse! Hva mener du kunne unnskylde en slik arrogant og feilaktig påstand?

 

3)

Hvor mange timer i løpet av uken bruker du på å frelse folk fra religioner, og hvorfor?

 

Hvor mange timer bruker du på å reagere på at folk reagerer?

 

Det vi ser er en reaksjon. En reaksjon på religiøs arroganse, intoleranse og kunnskapsløshet.

 

Du bruker vel noen timer i uka du også?

 

Jeg brukte altså ikke "arroganse, intoleranse og kunnskapsløshet" om deg. Jeg brukte det om punkt Hiba Khan. Vi (du og jeg) ser en reaksjon (denne tråden). En reaksjon på religiøs arroganse, intoleranse og kunnskapsløst (Hiba Khans artikkel i dagbladet).

 

1) er et svar til artikkelen.

2) er et spørsmål til deg anngående artikkelen

3) er en observasjon. Den ble videre utdypet på grunn av din misforståelse her:

 

Aksjon (religiøs arroganse, intoleranse og kunnskapsløshet) --> Reaksjon (kritikk, denne tråden) --> re-reaksjon (du, kritisk til kritikken)

 

Dette skal jeg videre utdype fullstendig i en kronologisk rekkefølge her:

 

Aksjon - første hendelse (26.01.2012, kl. 11:45) Artikkel skrevet av Hiba Khan legges ut på http://www.dagbladet.no/2012/01/26/kultur/debattinnlegg/debatt/islam/demonstrasjonen/19952931/

Reaksjon - andre hendelse (27. 01.2012, kl. 00:20) Diskusjonstråd startes av Ergod med kritikk og andre som også kritiserer artikkelen på dagbladet. Også jeg kritiserer det jeg ser på som religiøs arroganse, ignoranse og kunnskapsmangel.

Re-reaksjon - du kommer med din kritikk av kritikerne på udnerfundig vis.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe feil i dette utsagnet.

 

Ingen Gud og ingen religion har noensinne oppfordret til krig, ufred og forræderi.

Jeg ser direkte feil i det utsagnet, og det kan jeg bevise!

 

Det finnes et stort utvalg religioner og guder som har oppfordret til krig, ufred og forrædri.

 

La meg starte med kjente og kjære Loke, Odins blodsbror og urokråke. Han lager ufred på besøk hos Æge på havets bunn der det er ølgilde. La meg vise et utdrag fra Loketretten fra Eldre Edda:

 

Loke kvad:

11.

"Heil, æser!

Heile, åsynjur!

og alle høg-heilage gudar!

utan den eine

som innar der sit,

Brage, på benken sin."

 

Brage kvad:

12.

"Av eigni mi gjev eg

øyk og sverd deg,

og ein ring endå Brage bøter:

at du ikkje åsom

di ovund syner;

arge dei ikkje åt deg."

 

Loke kvad:

13.

"For slike slag du

snau plar vera

som øykjer og armringar;

av alle æser

som inne her er,

du er i vig varast

og skjerrast for skot."

 

Brage kvad:

14.

"Var eg utanfor,

Æges-halli

so nær deg som no:

hovudet ditt

eg i handi mi bar;

då læta du fekk for di lygn."

 

Loke kvad:

15.

"Du er ov-kar i sessen,

men aldri slaget meir,

Brage benkje-pryda!

Kom ut og slåst,

um sinna du er,

djerv mann drev seg 'kje lenge."

 

Idunn kvad:

16.

"Eg bed deg, Brage,

på borni du tenkje

og ynskjesøner alle,

med slengje-stev ikkje

du sneider Loke

her i Æges hall."

 

Loke kvad:

17.

"Teg du, Idunn"

ikkje eg veit

møy so manngal som du,

sidan dei ov-kvite

armar du lagde

um banemannen til bror din."

 

Idunn kvad:

18.

"Eg sneider 'kje Loke

lmed slengje-stev, eg,

her i Æges hall;

den ølglade Brage

berre eg stoggar,

de skal ikkje vreide slåst."

 

Javel, så ser vi tydelig at både guder og religioner kan ty til ufred og fyllebråk!

 

Så skal vi se på krig. Her passer det seg med historien om Troja. Ikke bare var dette en krig mellom grekere og tyrkere om bortførte prinsesser. I trojakrigen støttet Poseidon trojanerne, mens Zevs og Athene støttet grekerne. Så det var en krig der også gudene sto på begge sider og manet til strid.

 

Det eneste som gjenstår da er forræderi. Skal seg om jeg kan finne en passelig historie.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg ser ikke noe feil i dette utsagnet.

 

Ingen Gud og ingen religion har noensinne oppfordret til krig, ufred og forræderi.

Jeg ser direkte feil i det utsagnet, og det kan jeg bevise!

 

Det finnes et stort utvalg religioner og guder som har oppfordret til krig, ufred og forrædri.

 

 

Nå har jeg ikke møtt noen guder ennå som har forherliget krig og ufred - men har hørt om noen som sier de har møtt sin gud og gjengitt endel informasjon (dem om det).

Det meste av ufreden er det tolkere/fortolkere som har skapt, og de har vært av den menneskelige utgave - ikkeno form for gudelignende sinnelag hos de fleste av dem.

 

 

Hvis man trekker bare de positive/gode referansene ut av alle disse bøkene og tankene gir de en fin rettesnor for å unngå å bli oppfattet som arrogant, kunnskapsløs og intolerante.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe feil i dette utsagnet.

 

Ingen Gud og ingen religion har noensinne oppfordret til krig, ufred og forræderi.

Jeg ser direkte feil i det utsagnet, og det kan jeg bevise!

 

Det finnes et stort utvalg religioner og guder som har oppfordret til krig, ufred og forrædri.

 

 

Nå har jeg ikke møtt noen guder ennå som har forherliget krig og ufred - men har hørt om noen som sier de har møtt sin gud og gjengitt endel informasjon (dem om det).

Det meste av ufreden er det tolkere/fortolkere som har skapt, og de har vært av den menneskelige utgave - ikkeno form for gudelignende sinnelag hos de fleste av dem.

 

 

Hvis man trekker bare de positive/gode referansene ut av alle disse bøkene og tankene gir de en fin rettesnor for å unngå å bli oppfattet som arrogant, kunnskapsløs og intolerante.

Nei, svært mange guder har som sin eneste jobb å være hærførere. Tor har alltid vært i strid med jotnene. Odin har alltid vært einherjernes gud. Tyr er også en krigsgud. Samme med greske Ares, som "representerte krigen i sin råskap. Ares var flere ganger i konflikt med Athene, som var krigsstrategiens gudinne. Som oftest gikk Athene seirende ut av oppgjørene dem imellom."

 

Kilde på det siste der er wikipedia.

 

Guder oppfordrer direkte til krig, de skaper ufred og forræderi. Å si noe annet viser at man ikke kjenner særlig godt til religion!

 

Hvis man trekker de positive/gode referansene så kan man oppfattes som ukritisk, naiv, ekstremistisk og religiøst fundamentalistisk. Hvordan man tolker en tekst er individuelt, hva som er positivt er subjektivt, og hva som er godt er relativt. Akkurat som du kan si at jeg ikke trekker det positive og gode ut av historien om hvordan Seth forræder sin bror Osiris, så ka njeg si at jeg gjør det.

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Guder oppfordrer direkte til krig, de skaper ufred og forræderi. Å si noe annet viser at man ikke kjenner særlig godt til religion!

 

Hvis jeg ville være litt ertelysten leser jeg det du skriver som om du tror på Gud/guder!?

 

Min påstand er at ingen guder har oppfordret til ufred, men de som har forfattet ulike skrifter tviler jeg på ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...