robinei Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Er det noe vits med Celeron i dag? Nå tenker jeg mest på de nye med 0,13 micron Tulatin kjerne. Kan de i det hele tatt konkurrere ytelsesmessig med Duron? Grunnen til at jeg lurer på dette er at denne platformen virker mye mer solid og stabil en en tilsvarende VIA/AMD løsning, og det frister, men hva hjelper det hvis systemet er for tregt. Hvis man går for Celeron må man hvertfall overklokke, og i den forbindelse er det en ting til jeg lurer på. Har sett at de på Komplett har to typer TwinMos RAM. Den ene er "133 MHz CAS 2 7ns" og den andre er "166 MHz 6ns". De koster like mye. Hvilken av disse typene vil kunne klokkes høyest opp med de mest aggressive innstillingene? Men god RAM, og for eksempel et Abit ST6 hovedkort, hvor høyt kan en 1 GHz 0,13 micron Celeron gå? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Celeron er faktis ikke noe dumt valg. Alle Tualatin-Celeroner har 256kB L2 som de gamle PIII'ene. De nye Tualatin-PIII har faktisk fått hele 512 kB L2. De skal også være bedre å klokke opp enn Duron. Duron 1GHz går gjerne til 1,2GHz mens Celeron 1GHz skal ofte komme helt opp mot 1,5-1,6GHz og dermed klare å utkonkurrere en overklokket duron bra. Når det gjelder ram, så vet jeg ikke hva som er best. 133MHz Cas2 eller 166MHz Cas3. Jeg tipper at det ikke er så stor forskjell, men jeg ville nok latt meg friste av "6ns"-merkinga fremfor "7,5ns"-merkinga. Men om ytelsen svarer seg økonomisk i forhold til et Duron/Athlon-system kommer jo an på hvilken pris du får tingene for. Oppgraderingmulighetene er heller ikke særlig mye å skryte av på Celeron. Stabiliteten vil nok komme mye mer an på hvor mye du klokker opp og kjøler, enn på hvem som produserer prosessor og chipsett, så du må ikke utelukke AMD av den grunn. Lenke til kommentar
robinei Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 Vel, på Komplett får jeg en 1 GHz Tualatin Celeron Boxed, et Abit ST6 HK, og en 256 MB TwinMOS 166 MHz brikke for 2428 kroner. Tror et tilsvarende Duron system vil koste omtrent like mye. Noen som ville gått for Celeron? Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Ja... (kanskje ingen bombe). Ytelsen er den samme som Duron (+/-), den er oc-bar og hovedkortene (i815) er fanken så stabilt. Skal du ha billig maskin er det jo genialt, kjenner 3-4 stk som har bestilt og de er veldig happy - alle sammen. PC skal være enkelt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå