Gå til innhold

IT-Ansvarlig ved konkurs og oppkjøp

Anbefalte innlegg

Firmaet jeg jobber i gikk konkurs nylig. Og vi var to IT-menn på huset som drifter servere selv. Tilsammen ca 30 servere, alt virtuelt. I tillegg drifter vi en sharepoint som inneholder alt av prosjekter og som også fungerer som fillagring.

Nå har vi altså blitt kjøpt opp og IT-ansvarlig har takket nei til å fortsette. Så det er opp til meg, til tross for at jeg ikke har fått noe tilbud enda. Frister er ved månedsskiftet.

Så, hva om jeg ikke vil være med videre? Hva med passord til servere, drift av det hele? Er jeg feks pliktig til å gi fra meg passord til domene-admin etc? Ingenting står skrevet ned, ikke av sånt. Og jeg kan jo ha "glemt" det? Hvilke rettigheter har jeg egentlig? Ingen andre vet helt hvordan alt fungerer, og det vil koste flesk å leie inn konsulenter for å drive detektiv-arbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel du jobbet for en bedrift og utførte et arbeid for denne bedriften.

så jobbet du på servere for bedriften.

servere som tilhører bedriften.

dvs passordet du husker i hodet ikke er ditt personlige passord, det tilhører bedriften.

så når bedriften ble kjøpt opp har de da kjøpt alt utstyret til bedriften.

i dette utstyret inngår og serverene

dermed også passordet til serverene.

å beholde passordet vil jeg sammenligne med å selge en bil med låste dører og beholde nøkkelen.

men det er bare min tolkning/mening

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Jo helt klart. Men det er nå snart 14 dager siden konkursen og jeg har vært på jobb hver dag, til tross for ingen ny kontrakt. Og hjulpet til med prosessen fra HR og attester etc etc. Så jeg har definitivt et godt arbeidsforhold.

Men slik det utarter seg så har jeg et enkeltmannsforetak og kan tilby meg å bli innleid for å rydde opp i rotet.

Gikk bare en fanden i meg i går, grunnet en særdeles uryddig prosess fra kjøper..

å beholde passordet vil jeg sammenligne med å selge en bil med låste dører og beholde nøkkelen.

Fantastisk flott sammenligning :)

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Men jeg jobber ikke der og har ikke skrevet under noen kontrakt. Uansett så skal jeg være så behjelpelig som jeg kan, har ikke tenkt å sverte mitt eget navn i bransjen.

Jeg har jo oppsigelsestid i det gamle firmaet som ble konkurs. Men har ingen kontrakt for firmaet som kjøpte konkursboet. Gjelder oppsigelsestiden min i det andre firmaet også da tro? Tror jeg skal høre med noen som har greie på sånt ang det. Hvis ikke leier dem meg inn bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...