Gå til innhold

Lønn som frontendutvikler i utkantsnorge?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som frontendutvikler i et lite firma i utkantsnorge. Jeg har ansvaret for frontendutvikling i form av Javascript, CSS, HTML osv. I tillegg til dette har jeg også driftsansvar for noen servere som kjører middleware og databaser (dog på Linux så det står stort sett og snurrer av seg selv :). Jeg har nå ni års erfaring, hvorav fem av dem er som i rene utviklerstillinger. Det var litt bakgrunn. Det jeg egentlig lurer på er, utfra min bakgrunn, hva som er et greit lønnsnivå? Jeg ligger for øyeblikket på ca 450 000. Dette er bare 30k mer enn det jeg hadde for seks år siden (dog i et annet firma som var Oslo-basert). Jeg er klar over at lønninger i utkanten generelt er lavere enn i de store byene, men firmaet jeg jobber for er interessert i å bygge dette opp her jeg holder til, og det er ikke flust av folk med riktig kompetanse å velge mellom. Jeg synes jeg ligger uforholdsmessig lavt, og spesielt med tanke på at andre ansatte tjener langt bedre enn meg. Hva er et realistisk lønnsnivå?

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Realistisk nivå er det noen er villig til å betale. Hvis du er trygg på at det ikke finnes andre reelle kandidater til jobben så er det bare å forlange mer ville jeg tro.

Takker for svar. Det jeg er nysgjerrig på er hva et realistisk nivå er, her ute på bøgda? Det er så vidt jeg vet ikke mange her i byen med tilsvarende kompetanse, så det å finne en erstatning for meg er ikke helt knirkefritt.

Lenke til kommentar

Vi har en spesialist hos oss som også ligger på bygda, han er helt umulig å erstatte i nærområdet og jeg mener han ligger på rundt 550-600000kr. Vi bor i pendlerkommuner rundt Oslo så dette er en rimelig høy årslønn her. Hvis han skulle ha tilsvarende lønn i Oslo så kan du plusse på 200000kr.

Lenke til kommentar

Vi har en spesialist hos oss som også ligger på bygda, han er helt umulig å erstatte i nærområdet og jeg mener han ligger på rundt 550-600000kr. Vi bor i pendlerkommuner rundt Oslo så dette er en rimelig høy årslønn her. Hvis han skulle ha tilsvarende lønn i Oslo så kan du plusse på 200000kr.

Riktig. Jeg vet jo at lønningene her ute generelt er lavere, men det er fremdeles litt irriterende når jeg vet at de to andre her tjener veldig mye bedre enn meg. Nå er ikke "han tjener mer enn meg" et godt argument ved eventuelle lønnsforhandlinger, men siden jeg vet at det er vanskelig å erstatte meg kan jeg jo eventuelt bruke det som brekkstang. Uansett kommer jeg ikke til å bli boende her i alle evighet så jeg får eventuelt bruke tiden til å bygge på CV-en til jeg kommer til mer sentrale strøk etterhvert :)

Lenke til kommentar

Klart, Oslo og langt-vekk-i-stan har temmelig forskjellige nivåer på lønn. Jeg holder til i Bergen, også her er lønningene en god del lavere enn Oslo. Gjerne rundt 20% mindre her.

Jeg synes jo du har et argument at andre tjener mye mer (i samme bedrift antar jeg?). Hadde det vært meg, ville jeg tenkt litt igjennom hvilken utdannelse og erfaring du har, sammenlignet med de 2 andre, og vurder hvordan bedriftens økonomi er. Tjener bedriften godt, samt at andre du kan sammenligne deg med har mye mer, så ville jeg definitivt bedt om mer. Uten at jeg kjenner markedet du er i særlig godt, vil jeg tro at du lett finner deg jobb andre steder med bedre lønn? Se litt vekk fra Oslo, det stedet er i en særposisjon i mine øyne. Men ellers i landet...

Ikke for det, du har over 100.000 mer enn meg, men så har jeg ikke så spesialisert erfaring som du har (og har en lavere "posisjon"), og i tillegg er jeg kommunalt ansatt... ;-)

Ønsker deg lykke til med forhandlinger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...