Gå til innhold

Toshiba recovery, beholde windows?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har lyst å reformatere pc'n, men har ikke noen windows plate.. Er det noen annen mulig måte å reformatere på slik at jeg ikke mister windows på harddisken?

Tenkte på vanlig recovery fra BIOS, men er usikker på om det vil slette ALT, eller alt bortsett fra windows.

Håper på masse positiv hjelp! :)

Med vennlig hilsen

RockHard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs litt hvordan PCen din er satt opp. F. eks om det er en recovery disk av noe slag. Du finner litt info om fremgangsmetoder på denne siden.

Pc'n er som jeg kjøpte den, med windows 7 64-bit ferdig innstallert.

Forsto ikke så mye på den siden. Virket som om det var informasjon om hvordan man skal gå fram om man innstallerer windows 7 på en pc. Har som sagt ikke operativsystemet på cd\dvd e.l...

Lenke til kommentar

Først og fremst så må vi vel avklare litt begrepene du bruker.

En reformatering betyr å slette alt på OS partisjonen, inkludert Windows, for å så legge inn Windows (eller annet ønsket operativsystem) på nytt.

Alle programmer og innstillinger må legges inn og gjøres på nytt.

Bruk av en Recovery partisjon vil legge tilbake et "image" av hvordan pcen var som helt ny. Så fulgte det Windows 7 64bit med, så vil en ny installasjon av Win7 64bit bli lagt inn, sammen med produsentens drivere og det man kaller "crapware".

For en som har litt peil på pc, vil det beste være å bruke en ren Windows 7 plate for å legge inn Windows, og starte derfra. Krever jo selvsagt at du får tak i en ren Windows 7 plate.

Lenke til kommentar

Først og fremst så må vi vel avklare litt begrepene du bruker.

En reformatering betyr å slette alt på OS partisjonen, inkludert Windows, for å så legge inn Windows (eller annet ønsket operativsystem) på nytt.

Alle programmer og innstillinger må legges inn og gjøres på nytt.

Bruk av en Recovery partisjon vil legge tilbake et "image" av hvordan pcen var som helt ny. Så fulgte det Windows 7 64bit med, så vil en ny installasjon av Win7 64bit bli lagt inn, sammen med produsentens drivere og det man kaller "crapware".

For en som har litt peil på pc, vil det beste være å bruke en ren Windows 7 plate for å legge inn Windows, og starte derfra. Krever jo selvsagt at du får tak i en ren Windows 7 plate.

Beklager. Men jeg syntes jeg fikk fram hva jeg trenger hjelp til. Dessuten ville jeg foretrukket å formatert, og deretter innstallert win7 fra cd\dvd. Men som sagt har jeg ikke platen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...