sinnaelgen Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Er det nå slutt med at tver har mere en scart tilkobling ? Er det ikke slik at alle nye tver også skal ha USB tilkobling ? Nå som scart er på vi ute ( snart ) hvorfor kan da ikke opptakere ha både HDMI på inngang og utgang uavhengig om de kan ta opp i HD elelr ikke ? Det harddisk/DVD opptakeren som jeg kjøpte i 2010 har bare en HDMI som er en utgang. Dette gjør det jo bare mer komplisert hvis man vil utnytte bildesignalet mest mulig ( med en kobling mellom mottaker og opptaker , en mellom optaker og tv og en ekstra mellom mottaker og tv ) Heldigvis har jeg ikke HD TV Endret 28. januar 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Først og fremst ønsker produsentene å spare penger og pushe kunder til å kjøpe dyrere TVer for bl.a å få med usb port. Om en produsent sparer 5 kroner på å kutte ut usbporten og selger en million tver har produsenten spart 5 millioner. Samtidig kan de argumentere med at man må kjøpe en dyrere TV for å få med det man bør ha. Taktikk hjelper ikke kundene, akkurat. Scart er en kobling som er brukt i utrolig mye utstyr. TVer spres over hele verden og det sitter fortsatt folk med vhs spillere med alle familieopptakene på og slikt. Scart blir nok med oss i evigheter fremover, slik vga fortsatt er med på pcer (og endel TVer). Det at DVDopptagere ikke har hdmi inngang går på piratkopiering. TVsignal distributørene vil ikke at folk skal kunne ta opp en film eller konsert i full kvalitet og brenne den ut på plater eller lagre den på en ekstren harddisk eller noe annet. Det er altså ikke noe TV produsentene velger. Tar selv opp endel fra TV men ender opp med lavere oppløsning og ofte i 4:3 hvis det er formatet det originalt var i. Kjipt, men sånn er det. Noen TVer tilbyr opptak til minnepinner, men da låses opptaket til den TVen det tas opp på. Dumt om man samler ukesvis av opptak og så ryker TVen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Man kan ha HDMI som nåde inngang og utgang og likevel lage systemet slik at man ikke får tatt opp i full HD kvalitet Man kan ha de samme tilkoblingene på både dyre og billige tv er men begrense mulighetene på de billige. Det er nok få som tar opp programmer på minnepenn . Derimot flere som bruker minnepennen som bilde lagger og vil bruke den for vise bildene på tven Du skriver at opptak på minnepenn låser til tven . får man ikke tilgang til opptakene hvis man bytter ut tven med eksakt samme modell ? Forresten hvorfor er det ikke mer en en scart tilkobling ? Endret 27. januar 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Såvidt jeg har blitt forklart det så låser man opptak på minnepenn til eksakt den TVen den er tatt opp på. Har man tilkoblingene vil folk begynne å bruke fake firmware for å åpne funksjonene produsenten har blokkert. En scart, ja...det har vel med at de som bruker scart normalt kan bruke RCA eller RGB så man er ikke låst på samme måte som om man har hdmi eller ei. Jeg håpte lenge at kommende dekodere skulle ha innebygget DVD elelr bluray brenner slik at man fikk brent ut opptak uten å overføre til dvd brenner men må nok se langt etter den løsningen. Det er vel litt av det samme som når microsoft, sony og nintendo lager helt separate konsoller som krever spill som ikke er kompatible med noe annet, og når sony også fjerner bakoverkompatibiliteten på ps3. Skulle tro de så fornuften i å spleise på å utvikle en felles konsoll og felles platestandard så kunne de tjene penger på å produsere spill isteden for konsoller som de ofte selger med tap (som sony gjorde). Eller dekodere. canal digital, viasat osv utvikler hver sine systemer som krever hver sine dekodere osv mens de burde tjent penger på å spleise på en felles dekoder så kunne de tjent penger på å selge abb kort og kanaler isteden for hardware. Kan gå videre til mobiltelefoner. Hvorfor lager de mobiler med 2,5 mm hodetelefonkontakt når pluggene er 3,5mm? For å tjene penger på overgangene. Hvorfor må mange produsere sære plugger på ladere? For å unngå at kundene kan kjøpe billige standardladere. Hvorfor må de produsere 50000 ulike batterier? For å sikre at kunden ikke får brukt noe fra den gamle mobilen på den nye. Samme med laptop batterier. Nå har jeg ennå ikke snakket om blekkpatroner til skriverne osv. Tydeligvis teknisk umulig å lage standard patroner som passer alle skrivere ihvertfall på det enkelte merke. Elektronikkbransjen er sleipe som sniker til seg penger på kjipest mulig måte, og kundene er dumme som godtar det. Når folk kjøper TV med en scart eller dvd brenner uten hdmi inn, så fortsetter produsentene å floode markedet med dårlige løsninger. Teite kontakter førte ikke til null salg hos mobilprodusentene, slik det burde vært. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2012 Når du sier det så er det litt pussig at det skrytes av hvor enkelt det skal være å bruke det. jo fler overganger det er jo flere kilder til feil. jeg undres lit på hvorfor ikke flere reagerer . Nå var det for en stund siden snakk om man skulle kunne kunne bruke en ladder på telefonen uansett merke. men det gjelder selvsagt ikke alle Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Mye av forklaringen er nok at hele bransjen har nytte av at de kan bløffe uvitende personer. Senest denne uken opplevde jeg en butikk som startet med å selge hodetelefoner som ikke passer til mobilen og når kunden klaget så nektet butikken å bytte. Isteden for å tilby overgangen til en femtilapp, så bløffer de påny og sier at kunden må kjøpe ny telefon som passer til hodetelefonene. Slik klarer butikken å tjene penger på å bløffe uvitende kunder, og på toppen av det hele lurer de kunden til å tro at de får god service av disse hjelpsomme selgerne. Er 110% overbevist om at kjedene bevistt feilinformerer i kundeavisene for å prakke på kunder ukurante produkter, og når kunden klager over å ikke ha fått det kunden er lovet så henviser butikken til linjen på siste side hvor det står med forbehold om feil i annonsene. Ved å overlate undersøkingansvaret på kundene kan de selge et 2 megapixelskamera uten zoom som et kanonbra speilreflekskamera og når kunden klager så henviser de til at det er med forbehold om feil i annonsen. Opplver selv konkrete tilfeller hvor TVer uten usb port selges som med usb port, hvor kompaktkamera forsøkes solgt som speilrefleks osv. i håp om at kunden er uvitende og ikek oppdager det før kortet er trukket og esken pakket opp (Hva, har du åpnet esken? Nei DAAA kan du ikke få igjen pengene elelr byttet varen. Men hvordan skal jeg da får sjekket at dere gav meg feil produkt? Nei, DEEET er ikke vårt problem. Det må du løse selv). Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2012 Nå finnes det da regler for slik feilinformasjon. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 (endret) Ja, og butikken er eksperter på å finne smutthull som å skrive at opplysningene er med forbehold om trykkfeil. Når jeg står i butikken og prøver å forklare en selger at et kompaktkamerea ikke er et speilreflekskamera og han unnskylder seg med at han har solgt det til flere andre som et speilreflekskamera så må det jo gå på dirkete feilinformasjon men så har man det med at ting kun er muntlig. Hva? Nei DET kan ingen av våre selgere ha sagt... Ta TVer. En butikk kan selge en TVmodell som ifølge kundeavisen har minnekortleser. De selger kanskje ti TVer, og så oppdager den ene at TVen ikke har det allikevel. For denne kunden har det vært et absolutt krav om akkurat den funksjonen, og var grunnen til at han kjøpte akkurat den modellen. Kommer han tilbake og klager, så vil butikken si at sorry, vi har skrevet at det er med forbehold om trykkfeil og dette er en trykkfeil så du fåkke no av oss, serru! Har sett slike situasjoner både på elkjøp og expert. Etter endel mistenkelige "trykkfeil" i div kundeaviser har jeg begynt å tro at man bevisst feilinformerer for å overselge produktene man kan dekke seg bak en linje om forbehold av trykkfeil. Har man noen gamle kamera med 1 Mp liggende på lageret er det lett å tilføre en null slik at det står 10 Mp, og når kundene klager kan man si at det snek seg inn en null ved en trykkfeil. Ipad med eller uten simkort. Oisann, nei..altså...den m/ skulle vært u/ slik at det SKULLE stått u/simkort. Sorry, trykkfeil... Endret 28. januar 2012 av medlem-82119 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2012 Jeg er rimelig sikker på at slikt er ulovlig. Det er ihvertfall ingen trykkfeil , men direkte misvisende informasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå