MathildeTK Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 God kveld. Jeg har en oppgave på skolen om å skrive litt om noen av ordtrykkene som er i Askeladden som kappåt med trollet. Jeg lurer på det vil si å "breste"? Linjen lyder sånn her: Askeladden ba om å få rikelig med niste med seg. Moren hadde ingen sul, og så hengte hun på gryta for å BRESTE litt til ham. Lurer også på hva Sul er. er det mat ? Lenke til kommentar
MathildeTK Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Er det noen som vet hva SUL er så hadde det og vært greit å vite. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Jeg har aldri hørt noen av uttrykkene, men nettordboka er kjekk. breste v1 (norr bresta 'få til å briste; smelle med noe') 1 lage el. få brist i b- et ribbein 2 få melk til å oste seg (ved å varme den opp) sul -et (norr sufl) 1 (sur)melk til grøt el. brød 2 fet, kraftig mat (som spises til suppe, grøt, brød o l) http://nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi Endret 26. januar 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
MathildeTK Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Takk skal du ha, noen flere som har noe å bidra med ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå