kjetilkl Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Kan man ikke da anta at det juridisk ville blitt vurdert slik at et firma med .no adresse med norske sider da altså tar imot kjøpet "på norsk jord", og muligens det samme hvis de benytter et ikke-landsbundet toppdomene med norsk prefix som no.xxxx.com, og norske sider, og at det derfor er norsk lovgivning som gjelder - uavhengig av i hvilket land firmaet har fysisk tilholdssted? Du forutsetter altså at det å opprette et .no-domene skal være likestilt med å bedrive oppsøkende virksomhet i Norge eller etablere et fysisk utsalgssted i Norge? Likestilt med å etablere fysisk utsalg/tilholdssted i Norge ja. -Hvorfor ikke? - Jeg spør hjer jeg altså, for jeg ville ment det.... Lenke til kommentar
xaco Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Kan man ikke da anta at det juridisk ville blitt vurdert slik at et firma med .no adresse med norske sider da altså tar imot kjøpet "på norsk jord", og muligens det samme hvis de benytter et ikke-landsbundet toppdomene med norsk prefix som no.xxxx.com, og norske sider, og at det derfor er norsk lovgivning som gjelder - uavhengig av i hvilket land firmaet har fysisk tilholdssted? Du forutsetter altså at det å opprette et .no-domene skal være likestilt med å bedrive oppsøkende virksomhet i Norge eller etablere et fysisk utsalgssted i Norge? Det kan jeg vanskelig si meg enig i. Hensynet bak lovvalgsreglene er ikke bare kjøperrelatert, men de skal også sørge for at selger vet hvilket lands rett han har å forholde seg til. Med den store grad av automatisering og muligheten for å inngå avtaler "med en nettside" uten at noen fysisk person er involvert er det ikke nødvendigvis noen god løsning at nettet alltid er kjøpers arena. For øvrig kan man (som bl.a. Pixmania har gjort) avtale hvilket lands lovgivning som gjelder, og dette vil trumfe den "default-vurderingen" av hvor selger holder til eller hvor kjøpet anses inngått. Hva med det faktum at du må være ha et norsk org.nr for å få et .no domene? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Kan man ikke da anta at det juridisk ville blitt vurdert slik at et firma med .no adresse med norske sider da altså tar imot kjøpet "på norsk jord", og muligens det samme hvis de benytter et ikke-landsbundet toppdomene med norsk prefix som no.xxxx.com, og norske sider, og at det derfor er norsk lovgivning som gjelder - uavhengig av i hvilket land firmaet har fysisk tilholdssted? Du forutsetter altså at det å opprette et .no-domene skal være likestilt med å bedrive oppsøkende virksomhet i Norge eller etablere et fysisk utsalgssted i Norge? Likestilt med å etablere fysisk utsalg/tilholdssted i Norge ja. -Hvorfor ikke? - Jeg spør hjer jeg altså, for jeg ville ment det.... Det er noen ganske vesentlige forskjeller i innsats mellom de gruppene virksomhet, derfor ikke. Hva med det faktum at du må være ha et norsk org.nr for å få et .no domene? Noe som ikke indikerer noe annet enn at man har sendt en søknad til Enhetsregisteret, hverken mer eller mindre -- noe man også må for å kunne enkelt forhandle med norske tollmyndigheter, siden en del EØS-foretak krever inn norsk mva og betaler til tollmyndighetene på dine vegne (slik at du ikke trenger betale dette pluss tollgebyrer når varen kommer hit). Ikke at spørsmålet vil være særlig relevant, de fleste bedrifter vil trolig ha en kjøpslovvalgsklausul tatt med i sine generelle salgsbetingelser. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 ...Kunne ikke se for meg at spørsmålet mitt ville skape slike kontroverser. Det er troll på alle forum -frank Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå