Gå til innhold

[Løst] Alienware M17x

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av ny PC, og har sterkt vurdert en Alienware M17x. Har lest litt rundt og slikt, og hører at Alienware egentlig er ganske dyrt rett og slett fordi det er Alienware. Litt usikker på om dette stemmer eller ikke, men jeg har nå satt sammen en PC på dell.no som jeg er ganske fornøyd med til ca. 19k. Har sjekket rundt for å se om jeg finner tilsvarende laptop'er med samme prosessor, grafikkort, harddisk og minne til noe billigere prislapp, men har ikke klart det.

Spesifikasjonene på PC-en jeg har satt sammen er som følger:

PROSESSOR: Intel® Core™ i7 2760QM prosessor (2,4 GHz, 6 MB, 4 kjerner)

GRAFIKKORT: 2 GB GDDR5 NVIDIA® GeForce® GTX 580M

MINNE: 8192 MB (4 x 2 GB) 1600 MHz tokanals DDR3 (evt. 8192 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 4096], fortell meg om jeg burde gå for dette i stedet)

HARDDISK: 256 GB Dell Mobility Solid State-disk

LCD: 44 cm(17,3") WideHD+ (1600 x 900) WLED LCD-skjerm

Har bare oppgitt de viktigste punktene. Som nevnt har jeg prøvd å finne andre PC-er (merker) med samme spesifikasjoner (eller lik ytelse) til mindre pris, men har ikke klart å finne noe. Lurer på om noen her kan hjelpe meg med det, hvis det finnes? Videre lurer jeg på om WideHD+ (1600x900) holder godt, eller om jeg burde gå for WideFHD (1920x1080)? Siste spørsmål blir da om hvis dette er en god PC til en ganske god pris, om jeg da burde bestille nå, eller burde jeg eventuelt vente (maks 1-2 måneder) med å bestille, i tilfelle det skulle komme noe som er bedre i form av prosessor eller grafikkort?

PS: Skal bruke PC-en til ganske mye gaming (SWTOR, BF3 og kommende Diablo 3, evt. flere spill som kommer i den nære fremtid) samt det meste annet som jeg gjør på PC-en. Driver litt med redigering av bilder og videoer i Photoshop og Sony Vegas også.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg kjøpt en PC til 19 000 med så dårlig oppløsning (1600 x 900) hadde jeg følt meg snytt.

Jeg er avhengig av stor oppløsning, men ser ingen grunn til ikke å ta det beste du kan få på 17,3 tommer.

Føler for å sammenligne med min selv om den er dårligere, bare stille spørsmål, om det er greit.

2,4 GhZ bør koste hvor mye mer enn 2,2? Hva er forskjellen?

GTX 580M er mye bedre enn 560M, eller?

Det ser ut til at du har ca. samme RAM som meg (alt for teknisk på det punktet, jeg har SO-DIMM DDR3 1333 MHz)

Jeg synes det virka dyrt, mulig prosessor og grafikkort er det man skal betale mye for.

Er harddisken du har bestilt noe superdupert? Ikke-mekanisk? Og er det blåstrål-avspiller på den?

Endret av Skoony
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har presist samme oppsett/maskin, men uten SSD. Har hatt min i ca 1mnd nå.

Jeg kjøpte bare 4 GB ram av billigst type, så kjøpte jeg heller fra Dustinhome 8GB. Mye billigere.

Utentvil gå for 1080 skjerm.

Ang. å vente; uansett hva du gjør kommer noe nytt. Er bare å kjøpe.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Heisann, det er en del delte meninger om Alienware, jeg ville personlig ikke ha kjøpt det men dette er min subjektive mening.

Denne Multicom pc'en jeg konfigurerte nå ender på 19700,- her får du samme grafikkort, like rask og like mye ram, 15" istedet for 17" og mindre SSD. Men du får en bedre prosessor, og en bedre skjerm. Jeg vil tro denne pc'en yter bedre i spill. Og så synes jeg personlig den ser bedre ut.

Uansett så får du ha lykke til med valget.

MVH Lappi.

Lenke til kommentar

Herlig, tusen takk for feedbacken! Var akkurat noe slik som Multicom jeg så etter. :) Den PC-en du konfigurerte virket veldig bra Lappyo. Har vært litt skeptisk til Alienware grunnet pris-ytelse-forhold. Ble dog litt usikker på om jeg skal gå for en 17" eller 15". Noen synspunkter her?

Vet noen dessuten hva som blir forskjellen mellom 8GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (2x4GB) og 8GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz (2x4GB)? Altså når det kommer til litt tung gaming. Sistnevnte er ca. 200kr dyrere. Tenker uansett at 8GB RAM er nok uansett, men vet ikke angående 1333MHz eller 1600MHz.

EDIT: Kjølepasta anyone? Er det noe vits for 400kr?

Endret av Comedian
Lenke til kommentar

Denne Multicom

Og hvorfor valgte du 580M og ikke 6990M? De er nesten helt like (+/-5%) og attpåtil så koster 6990M 2300kr mindre.

En no-brainer igrunn..

Vet noen dessuten hva som blir forskjellen mellom 8GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (2x4GB) og 8GB DDR3 SO-DIMM 1600MHz (2x4GB)?

Du merker ikke forskjell på 1333MHz og 1600MHz. Max 2%, om ikke mindre.

1600MHz skal vist være enklere å håndtere i overklokkings sammenheng.

Endret av JewAlmighty
Lenke til kommentar

Heisann, blir litt vanskelig å anbefale skjerm, dette er noe du må bestemme selv. Mindre skjerm gjør jo pc'en mer portabel. Her er en Multicom med 17". Her har jeg også valgt å bytte ut 580M til 6990M siden denne er mye billigere, men ytelsen skal være rimelig lik. Her er en liste over bærbare grafikkort. Du kan jo selvfølgelig gå for 580M her også, men da havner du på 20 500,- og det er kanskje litt i meste laget? Her er også en 580M vs 6990M test. Som du ser er ytelsen så og si prikk lik i alle spill men prisforskjellen er på 2500,- Jeg hadde iallefall gått for 6990M kortet. Det blir litt varmere og trekker litt strøm med for 2500kr mindre er det klart verdt det.

Forskjellen på rambrikkene er at 1600MHz er raskere enn 1333MHz. Forskjellen er kanskje ikke veldig stor, men siden du er ute etter en gaming pc så ville jeg gått for 1600MHz.

EDIT: Ja hvorfor det mon tro JewAlmighty :) Så ikke at prisforskjellen var så høy med det første. 6990M er et klart bedre valg mtp pris/ytelse!

Endret av Lappyo
Lenke til kommentar

Denne Multicom

Og hvorfor valgte du 580M og ikke 6990M? De er nesten helt like (+/-5%) og attpåtil så koster 6990M 2300kr mindre.

En no-brainer igrunn..

Vel ... det kommer på det første an på hvilke spill man kommer til å kjøre - i noen spill vil GTX 580m faktisk ha opp mot 20-30% bedre ytelse.

Dessuten kan det være at man setter pris på (bokstavelig talt) den mye bedre driversupporten Nvidia har på sine bærbarkort. HD 6990m har også en tendens til å bli en del varmere enn GTX 580m. Det koster, javel - men helt so no-brain som du vil ha det til, er det nå ikke.

Lenke til kommentar

Denne Multicom

En no-brainer igrunn..

Vel ... det kommer på det første an på hvilke spill man kommer til å kjøre - i noen spill vil GTX 580m faktisk ha opp mot 20-30% bedre ytelse.

Dessuten kan det være at man setter pris på (bokstavelig talt) den mye bedre driversupporten Nvidia har på sine bærbarkort. HD 6990m har også en tendens til å bli en del varmere enn GTX 580m. Det koster, javel - men helt so no-brain som du vil ha det til, er det nå ikke.

Har ikke hatt Nvidia kort siden 6800 GT, så driversupporten husker jeg ikke så godt :p

Tenker veldig mye på pris/ytelse når jeg ser etter ting, og når to kort med nesten helt lik ytelse, regardless om den ene blir varmere eller har bedre driver vil jeg nesten alltid snu ryggen til det dyreste kortet. Altså, 2,300kr er veldig stor forskjell, men tally-ho, opp til hver og en.

Edit: Unnskyld meg, måtte bare bytte navn. Føler ikke at man kan bli tatt seriøst med "Jew" i navnet. :roll:

Endret av ZeeAlmighty
Lenke til kommentar

Hmm, ble plutselig veldig usikker angående skjermkortet nå. Er veldig sikker på at jeg vil ha en 15", i det minste. Men takk for alle svar! Hvis jeg velger skjermkort fra AMD kan jeg også velge en SSD på 300GB. Det synes jeg er en fin størrelse.

Thomit, hvilke spill er nVidia sitt skjermkort mye bedre på? Det med driversupport er også et godt poeng. Akkurat nå sitter jeg på en PC med et AMD-skjermkort og har ikke hatt noen problemer med drivere derimot. Har hatt denne PC-en i 3 år nå. Blir litt usikker.

Kan kjølepasta hjelpe betydelig om jeg går for AMD-kortet? Aner ikke om kjølepasta er verdt det, så noen synspunkter her hadde vært flott.

Igjen, tusen takk for mange relevant og gode innspill. :)

Lenke til kommentar

Hmm, ble plutselig veldig usikker angående skjermkortet nå. Er veldig sikker på at jeg vil ha en 15", i det minste. Men takk for alle svar! Hvis jeg velger skjermkort fra AMD kan jeg også velge en SSD på 300GB. Det synes jeg er en fin størrelse.

Thomit, hvilke spill er nVidia sitt skjermkort mye bedre på? Det med driversupport er også et godt poeng. Akkurat nå sitter jeg på en PC med et AMD-skjermkort og har ikke hatt noen problemer med drivere derimot. Har hatt denne PC-en i 3 år nå. Blir litt usikker.

Kan kjølepasta hjelpe betydelig om jeg går for AMD-kortet? Aner ikke om kjølepasta er verdt det, så noen synspunkter her hadde vært flott.

Igjen, tusen takk for mange relevant og gode innspill. :)

Slik jeg husker det fra tester der man sammenlignet de to kortene, kom Nvidia ekstra godt ut av det i spill som Mafia 2, Stalker Call of Pripyat og BF3, AMD gjorde det bedre enn Nvidia i Left for Dead. Jeg tror det var disse der resultatene skilte seg mest ut.

Jeg vill ha lagt ekstra flid i kjølepasta ja, særlig med HD 6990m. Du kan enten gjøre det selv, eller hvis du kjøper fra Multicom - be dem om å gjøre det; du har valget i konfigurasjonen.

Jeg beklager at jeg ikke lenger har lenkene til testene - det er en stund siden nå. Jeg tipper det var hos Anandtech.com jeg så dem.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Skjønner! Hvordan ser dette ut da? Synes ikke at prosessoren som er litt kraftigere er verdt det til +1600kr. Hva synes dere?

Har dere noen spesielle innvendinger angående å kjøre en 300GB SSD i stedet for 160GB? Selv synes jeg 300GB er en god størrelse, mens 160GB kanskje blir litt lite. Er nok ganske personlig da, men prisen er veldig stiv for 300GB. Eventuelt kjøre 160GB med bedre prosessor til +1600kr?

Lenke til kommentar

Skjønner! Hvordan ser dette ut da? Synes ikke at prosessoren som er litt kraftigere er verdt det til +1600kr. Hva synes dere?

Har dere noen spesielle innvendinger angående å kjøre en 300GB SSD i stedet for 160GB? Selv synes jeg 300GB er en god størrelse, mens 160GB kanskje blir litt lite. Er nok ganske personlig da, men prisen er veldig stiv for 300GB. Eventuelt kjøre 160GB med bedre prosessor til +1600kr?

Kommer helt ann på hvor mye du skal lagre på den. Har du en ekstern harddisken som står koblet til 24/7 kan du jo droppe ned til en 160GB SSD. 300GB høres veldig fint ut, ca 40GB til OS og 260 til lagring, selvom SSDer ikke er ment for lagring.

Har ikke helt snøring på forskjellen mellom 2760QM og 2860QM. Virker ikke som store greiene.

Lenke til kommentar

Jeg antar at du skal bruke laptopen først og fremst til spilling? I så fall vil du merke null og niks om du spanderer en dyrere prosessor. Det vil alltid være skjermkortet som setter ytelsesgrensen i spill.

Størrelsen på SSD'en er opp til deg og lommeboken din. Jeg for min del får plass til alt som har noen som helst nytte av farten til en SSD, inkludert spill, på 160 GB. Jeg har endatil god plass til overs. Resten dumper jeg over på en ekstern harddisk, eller min interne hd nr.2, som er en vanlig snurredisk.

Lenke til kommentar

Sant nok. Prøver samtidig å presse prisen ned uten at det skal gå sånn altfor mye utover ytelsen. Er ned på dette akkurat nå. Har da valgt den "billigste" prosessoren, AMD-kortet og 160GB SSD.

Har dessuten valgt å ikke ha med noe OS, da dette er noe jeg enkelt kan installere selv. Burde vel ikke være noe problem med tanke på drivere? Så lenge jeg har driver til det trådløse nettverkskortet så lastes vel andre viktige drivere ned automatisk regner jeg med? AMD-drivere kan jeg vel finne på hjemmesidene deres. Pleier som regel å formatere nye PC-er for å bli kvitt unødvendige forhåndsinsallerte programmer.

EDIT: Jeg har mange eksterne harddisker jeg bruker til lagring av filmer og andre filer, så lagring sånt sett burde ikke være noe problem. Var bare litt usikker med tanke på at jeg blir nødt til å slette noen spill for å spille andre, men det er vel egentlig bare greit nok. Har allerede altfor mange spill jeg ikke spiller på PC-en.

Endret av Comedian
Lenke til kommentar

Ingen grunn til å kjøpe OS dersom du har fra før, og ikke trenger å oppgradere det.

Drivere kan også lastes ned fra support-siden til Multicom. (Eller; for Clevo-laptopene hos Multicom, dvs. Xishan og Kunshan-serien, hos Clevo)

Multicom-pc'ene blir levert uten noen form for crap- eller bloatware uansett, så det skal du ikke tenke på.

Apropos skjermstørrelse; du får brukbare spillskjermer på 22-23 tommer, for en tusenlapp nå for tiden. Bare å koble på laptopen når du er hjemme. Slik får du en hendig 15-tommer å bære på, samtidig som du har en stor skjerm når du trenger det som mest ;)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja, jeg har allerede Windows 7 Ultimate fra før av på CD, så vil ikke punge ut ekstra for OS egentlig. Så er veldig fint at man kan velge det. Tror jeg mest sannsynlig går for det ovennevnte oppsettet. Takker for all hjelp. :)

Det med en ekstern skjerm er noe jeg skal tenke på - et godt tips, takk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...