nure2000 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Hei, jeg er helt ny på overkloking: Jg vett hva det gjør og hva det fører til. Men så lurer jeg på om dere - eksperter kan forklare meg hvordan man overkoker en prossesor med forskjellige teknikker. Er det noen her som gidder? Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Det er vanskelig å svare på fordi det er ulikt fra fra prosessor type(Inteleller AMD) og generasjon (sokkel). Noen prosessorer klokkes opp med BCLK/FSB(Baseclock/Front side bus) andre med Multiplikatoren og noen med begge deler. Som regel klokker man fra bios men noen ganger via software i Windows. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) For å "overkoke" prosessoren er dette fremgangsmåten: Gå inn i BIOS, sett CPU Voltage til 1.8V Start opp Windows, last ned Prime95, fyr opp "In-place Large FFTs" og hør/kjenn hvor varmt og bråkete det blir. EDIT: Godt mulig du klarer å koke noe på den om du kjører 2.5V, uheldigvis er det ikke mange hovedkort som takler dette Jeg mener selvfølgelig ikke at du skal gjøre dette, dette vil drepe hovedkort, CPU og RAM rimelig fort. Jeg kunne bare ikke la overkoke gå uten å tulle litt Endret 26. januar 2012 av arni90 2 Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 For å "overkoke" prosessoren er dette fremgangsmåten: Gå inn i BIOS, sett CPU Voltage til 1.8V Start opp Windows, last ned Prime95, fyr opp "In-place Large FFTs" og hør/kjenn hvor varmt og bråkete det blir. :evil: :rofl: Huff den var slem arni90 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Hvor ligger egentlig grensen til hvor mange volt jeg kan bruke feks på min X6 1100T nærmer jeg meg 4Ghz og 1.5 volt flyr tempen opp i 80. Mens i 3.8Ghz og 1.35 Volt flyr den ikke over 55c. HAr bra kjøler. Corsair H70. Specs i sigg. Endret 29. januar 2012 av Slettet+513 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Hvor ligger egentlig grensen til hvor mange volt jeg kan bruke feks på min X6 1100T nærmer jeg meg 4Ghz og 1.5 volt flyr tempen opp i 80. Mens i 3.8Ghz og 1.35 Volt flyr den ikke over 55c. HAr bra kjøler. Corsair H70. Specs i sigg. Kommer an på prosessor og hovedkort. Phenom II X6 har feil avlesninger på temps på kjernene, men brikka skal ikke bli varmere enn 62C ifølge AMD. Spenningsgrensa går visstnok ved 1.55-1.60V så lenge du klarer å holde temperaturene i sjakk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Hvor ligger egentlig grensen til hvor mange volt jeg kan bruke feks på min X6 1100T nærmer jeg meg 4Ghz og 1.5 volt flyr tempen opp i 80. Mens i 3.8Ghz og 1.35 Volt flyr den ikke over 55c. HAr bra kjøler. Corsair H70. Specs i sigg. Kommer an på prosessor og hovedkort. Phenom II X6 har feil avlesninger på temps på kjernene, men brikka skal ikke bli varmere enn 62C ifølge AMD. Spenningsgrensa går visstnok ved 1.55-1.60V så lenge du klarer å holde temperaturene i sjakk. Å takk. HK er ASUS Crosshair Formula IV. Som burde være bra nok. Har slått på 4Ghz 1.4 volt på tre kjerner i Turbo mode og skal se hvordan det går. Endret 30. januar 2012 av Slettet+513 Lenke til kommentar
lals Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 hvorfor overklokker man RAM? har lest her på forumet av fra den treigeste RAM brikken til den kjappeste så skiller det mellom 1-3 fps.. så skjønner ikke hvorfor man gjør det.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 For det meste menensker som er gale etter FPS eller å oppnå høyest mulig resultater. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 hvorfor overklokker man RAM? har lest her på forumet av fra den treigeste RAM brikken til den kjappeste så skiller det mellom 1-3 fps.. så skjønner ikke hvorfor man gjør det.. Alt må overklokkes for å ta inn de siste hundredelene i SuperPi eller Vantage, 1% når man allerede ligger 30% over klokkefrekvenser som kan kalles skikkelig stabilt er viktig Med mindre du har mål om 1000 fps i Doom er det rimelig bortkastede penger da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå