Gå til innhold

Markedskommunikasjon BI


sondre19

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har planer om å søke markedskommunikasjon til neste år, men føler jeg ikke har fått nok informasjon fra BI sine nettsider til å kunne vite nok om hva linja innebærer.

 

Jeg lurer på om det er noen her som kunne delt litt informasjon om hvordan linja er i forhold til arbeidsmengde, og hvor krevende linja er i forhold til andre linjer. Hvordan er matematikken, kan den sammenlignes med noen av typene fra vgs?

 

Jeg er kanskje ikke den mest skoleglade gutten i Norge, men håper og tror jeg klarer å gjennomføre den linja(hvis jeg kommer inn) :)

 

 

Setter pris på utfyllende svar! :)

Endret av sondre19
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Sondre19 - Jeg heter Martin og jobber som studentassistent på BI og studerer master i markedsføring. Min samboer har gått markedskommunikasjon og var svært fornøyd med programmet.

 

Det er mange som lurer på forskjellen på de ulike retningene på BI, så jeg tenkte å gi deg litt mer informasjon:

 

Markedskommunikasjon er et området innenfor markedsføring. Markedskommunikasjon handler om å bygge merkevarer, som f.eks. Nike eller Kvikklunsj. Man fokuserer på selve produktet, mens man med PR og kommunikasjon fokuserer på selve bedriften som produserer produktet eller tjenesten. Mens markedskommunikasjon prøver å bygge positivt kjennskap til produktet, prøver PR å bygge et godt omdømme for bedriften. PR, som står for Public Relations, handler også om å bygge relasjoner til bedriftens interessenter, som f.eks. kunder, investorer, lokalsamfunnet, ansatte osv, mens markedskommunikasjon først og fremst bygger relasjoner med kunder. PR-utøvere blir på den måten mer omfattende enn markedskommunikasjon, og er en rådgivende funksjon innenfor bedriften. Begge bruker redaksjonell omtale, som vil si omtale i f.eks. aviser og nyhetssendinger, som virkemiddel i sin kommunikasjon, i stedet for eller i tillegg til betalt reklame og annonsering. Man vil lære mye om media. Markedsføringslinjen tar for seg hele prosessen fra et produkt eller en tjeneste blir utviklet og designet, til det er ute hos kundene. Dette inkluderer produktutvikling, prissetting, salg og reklame, kundeservice, og mye mye mer. Markedsføring er en av de to mest generelle bachelorgradene BI har, og den åpner mange dører etter endt studium.

 

På Markedskommunikasjonslinjen vil du få en innføring i bedriftsøkonomi og regnskap, samfunnsøkonomi, markedsføring, jus, og andre grunnleggende fag som kursene på 2. og 3. året bygger på. Du vil også lære om påvirkning og overtalelsesteori og andre spennende fag. Det er mindre og lettere matte enn på de økonomiske bachelorene. Den kan sammenlignes med VGS til en viss grad, men i et økonomisk perspektiv. alle BI sine linjer er krevende hvis du ønsker å oppnå gode karakterer, men det vil være fullt overkommelig hvis du klarer å strukturere din egen hverdag.

 

Kontakt gjerne bacheloravdelingen på [email protected] eller 46410006.

 

Håper dette var til mer hjelp!

 

Mvh

 

M

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Sondre19 - Jeg heter Martin og jobber som studentassistent på BI og studerer master i markedsføring. Min samboer har gått markedskommunikasjon og var svært fornøyd med programmet.

 

Det er mange som lurer på forskjellen på de ulike retningene på BI, så jeg tenkte å gi deg litt mer informasjon:

 

Markedskommunikasjon er et området innenfor markedsføring. Markedskommunikasjon handler om å bygge merkevarer, som f.eks. Nike eller Kvikklunsj. Man fokuserer på selve produktet, mens man med PR og kommunikasjon fokuserer på selve bedriften som produserer produktet eller tjenesten. Mens markedskommunikasjon prøver å bygge positivt kjennskap til produktet, prøver PR å bygge et godt omdømme for bedriften. PR, som står for Public Relations, handler også om å bygge relasjoner til bedriftens interessenter, som f.eks. kunder, investorer, lokalsamfunnet, ansatte osv, mens markedskommunikasjon først og fremst bygger relasjoner med kunder. PR-utøvere blir på den måten mer omfattende enn markedskommunikasjon, og er en rådgivende funksjon innenfor bedriften. Begge bruker redaksjonell omtale, som vil si omtale i f.eks. aviser og nyhetssendinger, som virkemiddel i sin kommunikasjon, i stedet for eller i tillegg til betalt reklame og annonsering. Man vil lære mye om media. Markedsføringslinjen tar for seg hele prosessen fra et produkt eller en tjeneste blir utviklet og designet, til det er ute hos kundene. Dette inkluderer produktutvikling, prissetting, salg og reklame, kundeservice, og mye mye mer. Markedsføring er en av de to mest generelle bachelorgradene BI har, og den åpner mange dører etter endt studium.

 

På Markedskommunikasjonslinjen vil du få en innføring i bedriftsøkonomi og regnskap, samfunnsøkonomi, markedsføring, jus, og andre grunnleggende fag som kursene på 2. og 3. året bygger på. Du vil også lære om påvirkning og overtalelsesteori og andre spennende fag. Det er mindre og lettere matte enn på de økonomiske bachelorene. Den kan sammenlignes med VGS til en viss grad, men i et økonomisk perspektiv. alle BI sine linjer er krevende hvis du ønsker å oppnå gode karakterer, men det vil være fullt overkommelig hvis du klarer å strukturere din egen hverdag.

 

Kontakt gjerne bacheloravdelingen på [email protected] eller 46410006.

 

Håper dette var til mer hjelp!

 

Mvh

 

M

Takk for utfyllende svar, Martin!

Dette hjalp meg mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...