Scriptgutten Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Jeg ble litt sur da jeg leste om ruterleien NGT har tenkt å innføre, og ser derfor på litt alternativer. Det jeg merker er at det bare er NGT som leverer hastigheter over 6Mbit i sentralen jeg er koblet til, selvom jeg mener at jeg er koblet til telenors DSLAM siden brukernavnet mitt er i formatet "[email protected]" Hvorfor er det da sånn at NGT tilbyr "opptil 20Mbit" (som i realiteten klarer 10/1 på linjen min), mens andre ISPer bare tilbyr lavere hastigheter, selvom det er samme DSLAM? Har sjekket telenor, ventelo, og et par små ISPer, og ingen tilbyr raskere enn 6Mbit ifølge nummersjekken. Kan det være at de faktisk kan tilby høyere hastigheter hvis jeg tar kontakt? (Telenor er vel glemmesak her, men de andre?) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Telenor er mer restriktive til signal/støymargin. NGT derimot gir best effort på eget utstyr. Det betyr at Telenor kobler seg opp med en forhåndsbestem hastighet, mens NGTs modem analyserer signalet og gir høyest mulig fart. Mange små leverandører har ikke eget utstyr og leverer videresalg av Telenor. Endret 2. februar 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Så du tror altså at NGT har egen DSLAM i sentralen? Jeg trodde at når brukernavnet hadde formatet P******@ngtipc.no, så betydde det at tjenesten ble levert på telenors utstyr. Kan det være jeg tar feil da? Kapaks sier: Mulig produktklasse: ADSL 160-864/128-256 Mulig produktklasse: ADSL 480/256 Mulig produktklasse: ADSL 864/256 Mulig produktklasse: ADSL 1248/384 Mulig produktklasse: ADSL 1856/448 Mulig produktklasse: ADSL 2464/448 Mulig produktklasse: ADSL 3616/512 Mulig produktklasse: ADSL 4864/640 Mulig produktklasse: ADSL 6080/640 Linjelengden er 2071m Endret 27. januar 2012 av Scriptgutten Lenke til kommentar
dskg Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Det er riktig som du sier at @ngtipc betyr at NGT ikke har egen DSLAM i sentralen og leverer på Telenors utstyr. Det som mest sannsynligvis har skjedd her er at Kapaks tidligere har sagt ADSL 9600/800, og du har blitt koblet opp med denne hastigheten. I ettertid har teoretisk hastighet blitt utregnet på nytt, og ADSL 9600/800 har blitt fjernet fra listen. Dette betyr at ved bytte av leverandør vil du bli låst mot 6080/640, uavhengig av at du i realiteten faktisk klarer å få utnyttet ADSL 9600/800. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Så du tror altså at NGT har egen DSLAM i sentralen? Jeg trodde at når brukernavnet hadde formatet P******@ngtipc.no, så betydde det at tjenesten ble levert på telenors utstyr. Kan det være jeg tar feil da? Nei, du har helt sikkert rett. Forklaringen til danielss er nok den riktige. Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Hvis du bytter abonnementet, og så går tilbake til NGT, kan det være at de ikke får koblet deg opp på 9Mbit Endret 29. januar 2012 av Calondriel Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Det kan godt være det stemmer det dere sier angående 9600/800kbit, men det er noen ting som forteller meg noe annet, fordi: Linjen min klarer en del mer enn 9600/800. Den syncer vanligvis på rundt 11500/1200, som gir ca. 10/1 målt på speedtest eller nettfart. Det kan også virke som at hastigheten ikke er "låst" til denne hastigheten, fordi den syncer alltid på litt forksjellige hastigheter (et par kbit til eller fra), mens hvis den var låst på 9600/800, så ville den vel aldri ha syncet på mer enn det. Etter det jeg husker har kapaks alltid satt 6Mbit som maks, og jeg mener det var det også den gangen jeg bestilte 20Mbit. Det var noen naboer som bestilte ADSL fra NGT for ikke så lenge siden, de fikk fortsatt bestille "opptil 20Mbit", som klarer >10Mbit. Skriver jeg inn adressen min på NGT sine sider for å sjekke hva de kan levere, står det fortsatt at de leverer 20Mbit. Kanskje NGT har en avtale med telenor om at de får lov til å sette DSLAMen til "best effort" istedenfor hastighetene som står på kapaks? Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Hmm hvis det stemmer, så har du nok en helt vanlig NGT-linje. Så vidt jeg vet, så ville du aldri hatt den ut-hastigheten hvis du hadde vært på Telenor DSLAM. 1 Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 Det kan godt være at jeg er koblet til NGT DSLAM da. Kanskje NGT har fått sin egen DSLAM i ettertid, men har beholdt det gamle brukernavnet slik at modemet ikke skulle måtte konfigureres på nytt, da det ikke hadde fungert å sende instrukser til tante tulling. Buu til Telenor og hastighetsbegrensningene deres. NGT leier vel ikke tilfeldigvis ut plass på deres DSLAMer til små internettleverandører, gjør de? Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Ikke som jeg vet om ihvertfall Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Nei, fordet da hadde kundene på denne DSLAM'en vært som en del av NGT sine egne kunder (routing, autentisering osv), så det går nok ikke. Må nok inn med en egen DSLAM (de minste har bare 16 DSL porter), betale plassleie til Telenor (Jara) og sørge for egen fiber inn til DSLAM eller leie fiber av andre som har fiber inn til DSLAM allerede. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 5. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2012 Argh, ser ut som det fortsatt blir NGT en stund til da. Men de skal ut ved første anledning hvis de ikke har tenkt å trekke tilbake den ruterleien. Jeg og noen naboer gikk igår sammen om å melde interesse om fiber, forhåpentligvis får det litt sving i å strekke fiberen til nabolaget vårt fra fibernettet som bare ligger 3-400m unna Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå