Gå til innhold

Lavkarbo? Hva bør jeg spise?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg tenker etter hvert å begynne med Lavkarbo.

Jeg er en gutt på 17 år, har gått ned 32 Kg, med trening å sunnere livsstil.

Etter 1 års tid med trening er jeg blitt temmelig lei. Hva gjør jeg? Målet er å nå 40-50 Kg rundt sommeren.

Derfor skal jeg prøve meg på lavkarbo. Men hva bør jeg egentlig spise?

Hadde vært fint om dere hadde sagt hva jeg bør spise til hvert måltid.

En annen ting som hadde vært fint er om dere kan nevne hvor mye Karbohydrater, fett og Kcal jeg skal få i meg for hver dag.

Takker på forhånd! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut lavkarbo.no masse oppskrifter og tips der.

Håper det er vekttap på 40-50kg du mener og ikke en vekt på 40-50kg det er jo kraftig undervekt, så sant du ikke er under <150cm.

Joda sant det. Vekttap ialt. Er 185 i høyde, skal ta å lese litt der.

Lenke til kommentar

Mange grunner for å kutte ut lavkarbo dietter.

1. Lite karbohydrater stimulerer til mindre insulin utskillelse, som fører til at musklene lagrer mine glykogen, og du SER tynnere ut, men er ikke tynnere.

2. Lite karbohydrater over lang tid gir mindre glykogen til musklene og muskeltapet øker fort. Grunnen til at lavkarbo er så effektivt for vekttap er fordi lavkarbo gjør at du mister musklene dine og dehydrerer, derfor mister du vekt fort, ikke fordi du mister fett.

3. Du blir energiløs og orker mindre gjennom dagen. Du blir også svakere.

4. Energi hjelper kroppen å helbrede seg selv under sydom, en kropp lav på energi er mer sårbar for langtidssykdommer.

5. Mindre glykogen i kroppen gir svinn av muskelvev og gjør at du kontraherer musklene dårligere, kroppen din mister funksjonalitet, du blir som en eldre mann (for å si det på en gøyal måte)

6. Mindre karbohydrater og mer fett i dietten øker sjansen for ketonforgiftning og hjertesykdommer. Jeg har selv vært ketonforgiftet, jeg vet hva dette betyr, både vitenskapelig og erfaringsmessig, det er et helvete for kroppen, det verste er at du bare blir dårligere og dårligere, men du merker ikke at du er syk før du ligger halvt bevisstløs på gulvet av forgiftningsprosessen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er absurd og drive med lavkarbo!

For det første: ikke gi lavkarbo mat til familien din hvis du har barn som er under utvikling! Barn vokser og de må ha karbohydrater, proteiner og vitaminer samt mineraler. Lavkarbo kan skade barnets vekst og utvikling med at ett barn ikke får tilgang til karbohydrater. Hvis du føler for at du burde gå på lavkarbo så er det ditt valg men ikke gi dietten til familien din særlig hvis det er barn som inngår i bildet som nevnt.

For det andre: Det er absurd og drive og ete fett og smør og alle andre mulige alternativer for det regnes som en sunn diett! Hovedgrunnen til at folk begynner med lavkarbo er nok på grunn av vektproblemer og det som er mest fornuftig og gjøre da er og spise lite fett men ett balansert kosthold som består av: Proteiner, Karbohydrater, vitaminer samt mineraler og andre næringsstoffer som kroppen trenger. Det har dannet seg ett fryktelig hysteri når det gjelder dette med lavkarbo og dette er en stygg hypnose hvis man kan si det sånn... Et sunt og balansert med ett normalt kosthold og ikke minst bevege deg ofte så går du ned i vekt skal du se!

Og for det tredje: Hvis man kan kalle lavkarbo som en helsediett som skal ha fordeler for helsen din så er det å snu ting på hodet! De fleste lavkarbo dietter er mer skadelig for kroppen enn du tror! Du kan skade deg og din familie noe som

bør

unngåes for å si det sånn...

Ikke start på noen som helst for for lavkarbo!

Det er bare ett stort hysteri som har oppstått i Norge som enda en såkalt helsediett som skader mer enn de fleste her til lands er klar over!!

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Mange grunner for å kutte ut lavkarbo dietter.

1. Lite karbohydrater stimulerer til mindre insulin utskillelse, som fører til at musklene lagrer mine glykogen, og du SER tynnere ut, men er ikke tynnere.

2. Lite karbohydrater over lang tid gir mindre glykogen til musklene og muskeltapet øker fort. Grunnen til at lavkarbo er så effektivt for vekttap er fordi lavkarbo gjør at du mister musklene dine og dehydrerer, derfor mister du vekt fort, ikke fordi du mister fett.

3. Du blir energiløs og orker mindre gjennom dagen. Du blir også svakere.

4. Energi hjelper kroppen å helbrede seg selv under sydom, en kropp lav på energi er mer sårbar for langtidssykdommer.

5. Mindre glykogen i kroppen gir svinn av muskelvev og gjør at du kontraherer musklene dårligere, kroppen din mister funksjonalitet, du blir som en eldre mann (for å si det på en gøyal måte)

6. Mindre karbohydrater og mer fett i dietten øker sjansen for ketonforgiftning og hjertesykdommer. Jeg har selv vært ketonforgiftet, jeg vet hva dette betyr, både vitenskapelig og erfaringsmessig, det er et helvete for kroppen, det verste er at du bare blir dårligere og dårligere, men du merker ikke at du er syk før du ligger halvt bevisstløs på gulvet av forgiftningsprosessen.

Takker for tipset. :) Problemet er om jeg holder på med brokkoli og strimlet svinekjøtt resten av året blir jeg ganske så fort lei. :(

Jeg pleier å variere litt fra måltidet. Og kan blir fristet fra andre som spiser godt! :(

Jeg skal forsøke meg på holde ut litt til... Før jul stod jeg på, syklet osv... Men vekten stoppen på vis punkt! Etter det har ikke vekten forandret.

Hva er grunnen til at jeg ikke går mer ned? :(

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å måle vekten hurtig. Mat tar opptil 72 timer å passere tarmene. Det du spiste for 3 dager siden ligger ennå i tarmene. Om du spiste tung pinnekjøtt, så vil vekta di øke og være øket de neste 3 dagene. Det akkumulerer opp avhengig av hva du spiser.

Vann er tunge saker, blæra di kan inneholde opptil 6 desiliter med urin, hvilket betyr at du har 600 gram med urin i blæra til enhver tid, og så mye urin kan gi 1 kg utslag på baderomsvekta, veldig lett.

Glykogenreserver i musklene dine gir også utslag på vekta di, har du inntatt mye kreatin vil kroppen holde på ekstra mye vann og da vil vekta ytterligere øke. Har du spist saltrik mat, popcorn, salt pinnekjøtt eller salt godteri eller salte peanøtter, vil kroppen holde på ennå mere vann og det vil gi utslag på baderomsvekta.

Alle disse faktorene spiller inn på vekta. Det er viktig at du måler gjennomsnitts vekta over lang tid, hver uke for eksempel, og ikke på dagsbasis. Bare når du skriver ned vekta di hver uke kan du få en noenlunde realistisk måling over tid.

En annen ting, du behøver ikke slanke deg ned i vekt, du kan slanke deg opp i vekt ved å bygge muskler.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å måle vekten hurtig. Mat tar opptil 72 timer å passere tarmene. Det du spiste for 3 dager siden ligger ennå i tarmene. Om du spiste tung pinnekjøtt, så vil vekta di øke og være øket de neste 3 dagene. Det akkumulerer opp avhengig av hva du spiser.

Vann er tunge saker, blæra di kan inneholde opptil 6 desiliter med urin, hvilket betyr at du har 600 gram med urin i blæra til enhver tid, og så mye urin kan gi 1 kg utslag på baderomsvekta, veldig lett.

Glykogenreserver i musklene dine gir også utslag på vekta di, har du inntatt mye kreatin vil kroppen holde på ekstra mye vann og da vil vekta ytterligere øke. Har du spist saltrik mat, popcorn, salt pinnekjøtt eller salt godteri eller salte peanøtter, vil kroppen holde på ennå mere vann og det vil gi utslag på baderomsvekta.

Alle disse faktorene spiller inn på vekta. Det er viktig at du måler gjennomsnitts vekta over lang tid, hver uke for eksempel, og ikke på dagsbasis. Bare når du skriver ned vekta di hver uke kan du få en noenlunde realistisk måling over tid.

En annen ting, du behøver ikke slanke deg ned i vekt, du kan slanke deg opp i vekt ved å bygge muskler.

Takk for et godt svar! :D Skal gå i innkjøp av en sykkel nå som "sommeren kommer" :D så får vi se hvordan det går. :D

Lenke til kommentar

Lavkarbo er tull, og til og med farlig.

Kroppen kan ikke leve uten både proteiner, fett og karbohydrater. Den sistnevnte er forøvrig det næringsstoffet kroppen klarer seg kortest tid uten.

Du skal spise alt. Men i mindre mengder. Glem "lavkarbo". Det er forsøkt i USA i 40år under navnet "Atkins", "South Beach" osv., og amerikanerne blir bare tjukkere og tjukkere. Særlig de på lavkarbo.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lavkarbo er tull, og til og med farlig.

Kroppen kan ikke leve uten både proteiner, fett og karbohydrater. Den sistnevnte er forøvrig det næringsstoffet kroppen klarer seg kortest tid uten.

Du skal spise alt. Men i mindre mengder. Glem "lavkarbo". Det er forsøkt i USA i 40år under navnet "Atkins", "South Beach" osv., og amerikanerne blir bare tjukkere og tjukkere. Særlig de på lavkarbo.

Jeg er tildels enig med deg, men synes dog påstanden er litt bastant. Lavkarbo er en diett som ikke er fritt for karbohydrater, men som inneholder en mindre mengde karbohydrater sammenlignet med vanlig norsk bondekost. Å kalle det et farlig kosthold er vel å dra den litt langt? Personlig spiser jeg en temmelig høy andel proteiner og fett i mitt kosthold, men jeg unngår ikke all form for karbohydrater. Den reelle forskjellen for mitt vedkommende er at jeg er mindre plaget med eksem og allergier enn tidligere, spesielt sammenlignet med da brødmat var en viktig bestandel i kosten. Vekten er normal og har ikke forandret seg.

Etter min mening er det for mange kokker ute med ulike slanke - og kostholdsråd i dag. Et godt ordtak er "litt av alt" og "alt med måte", tenker jeg. Har man problemer med for høy vekt er det bare å brenne mer kalorier (bevege mer på seg) og innta mindre kalorier gjennom kosten. Enkelt og greit.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Driver selv å går ned i vekt, og det blir slitsomt, men noe som fungerer veldig bra for meg er en "kosemiddag" en gang i uken. Pizza, biff, taco etc. Tar mar man seg en liten joggetur rett før den middagen har de karbohydratene ekstra i maten ingen ting å si.

Lenke til kommentar

Driver selv å går ned i vekt, og det blir slitsomt, men noe som fungerer veldig bra for meg er en "kosemiddag" en gang i uken. Pizza, biff, taco etc. Tar mar man seg en liten joggetur rett før den middagen har de karbohydratene ekstra i maten ingen ting å si.

I call bs

Med mindre du spiser en kvart porsjon, så har de ekstra karbohydratene en del å si.

For all del, jeg støtter tanken din om at en kosedag i uken kan være vell og bra for din egen motivasjon.

Men det å gå og lure seg selv til å tro at det går opp i opp er bare tøys.

Lenke til kommentar

Derfor skal jeg prøve meg på lavkarbo. Men hva bør jeg egentlig spise?

Mange har ikke peiling på hva lavkarbo dreier seg om og har funnet ut at det er helsefarlig å spise mindre brød, ris og poteter. det handler om LAV-KARBO :) det å under middagen spise 1 potet istedet for tre. bytte ut noen av dagens brødskivene med en proteinkilde. det er et langt skritt fra lavkarbo til ketosekur.

Slanking handler til syvende og sist om å få et kaloriunderskudd. ved og øke protein inntak og senke karb inntak får også man MYE mindre sultfølelse og man bevarer muskelmasse bedre.

Skriv kost dagbok, og som Crimar sier er det lurt å kose seg litt så lenge det er underskudd over tid.

Regner med du trener mye, både cardio og styrke er viktig.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

I call bs

Med mindre du spiser en kvart porsjon, så har de ekstra karbohydratene en del å si.

For all del, jeg støtter tanken din om at en kosedag i uken kan være vell og bra for din egen motivasjon.

Men det å gå og lure seg selv til å tro at det går opp i opp er bare tøys.

Nå var det ikke snakk om å fråtse i fett, men en dag hvor du spiser noe godt. Noe å se frem til og enklere å lage litt kjedeligere middager for å vente på noe godt. Dårlige middager konstant fører som regel til en sprekk, med mindre man har stålvilje.

Lenke til kommentar

LonelyMan og BirgerC har visst bare lest om lavkarbo i nyhetene. Det er ikke slik at man lever på baconfett og smør.

Lavkarbo trenger ikke være noen ekstremdiett, som de påstår. Det er ikke verre enn å droppe potet/ris/pasta til middagen og erstatte det med grønnsaker og så kanskje øke kjøttmengden. I stedet for å spise tørt brød til lunsj/frokost kan man heller lage seg et skikkelig måltid. Smaker bedre, er sunnere.

Dette er små, uekstreme grep som gjør at man spiser lavkarbo. Det betyr ikke at man kutter ut alt av karbohydrater, man bare kutter ned på noen av de verste. Potet, ris, pasta og brød er ikke annet enn karbohydrater som metter lite = man spiser mere for å bli mett. Hadde man spist samme kalorimengde i protein/fett hadde man følt seg mettere.

Det er et faktum at vi får i oss alt for mye karbohydrater, det bør selv fanatiske anti-lavkarbo folk vedgå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Da kan jeg iallefall ikke se etter LavKarbo. Men gjorde et innkjøp av en sykkel, men hvordan er dette forhold til Spinning/teningssykkel? Hva forbrenner mest Kcal?

Nå som sommerværet nærmer seg, trenger jeg en god sykkel. :D Så gikk for DENNE

Takker på forhånd. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...