Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sannsynlighet...

Anbefalte innlegg

Hei! Så det er eksamen i Matematikk 1T imorgen så jeg gjør noen av de tidligere eksamene. Som alle andre er jeg veldig dårlig i sannsynlighetsregning og fant denne oppgaven fra våren 2011 i Del 1 uten hjelpemidler

De 20 elevene i klasse 1A planlegger sommerferien.

• 16 elever har fått sommerjobb.

• 10 av elevene som har fått sommerjobb, skal også på ferie.

• 2 elever har ikke fått sommerjobb og skal heller ikke på ferie.

1) Systematiser opplysningene i teksten ovenfor i en krysstabell eller i et

venndiagram.

2) Finn sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev fra klasse 1A skal på ferie

Jeg skjønner ikke oppgaven helt, er det kun 10 stykker som skal på ferie eller er det flere som skal, men som vi ikke vet om? Ellers hadde det jo bare vært 10/20 = 1/2 = 50%

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tegn eit venndiagram, når du har systematisert på denne måten vil det bli mykje lettare. Det er 6 stykker som har jobb, men ikkje ferietur + 2 stykker som ikkje har nokon av delane = 8 stykker som ikkje skal på ferietur.

Dersom du gjer slik som over her er eg litt usikker på om du får rett på oppgåve 1) , for det som er vist på bilete er verken ein krysstabell eller eit venndiagram.

Lenke til kommentar

Tegn eit venndiagram, når du har systematisert på denne måten vil det bli mykje lettare. Det er 6 stykker som har jobb, men ikkje ferietur + 2 stykker som ikkje har nokon av delane = 8 stykker som ikkje skal på ferietur.

Dersom du gjer slik som over her er eg litt usikker på om du får rett på oppgåve 1) , for det som er vist på bilete er verken ein krysstabell eller eit venndiagram.

Det var ikke ment å være noen av delene. Det var for å vise hvor to av elevene tok veien...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...