Hysic Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 For å bare å ha sagt det før noen andre gjør det: Jeg er litt grønn her jeg sitter, vet det! Ok, fixet meg BF3 og gledet meg som en unge til å spille det. Startet spillet, megalag fra blokksberg og dårlig grafikk. Åpnet pcen og fant noe som kunne ligne på et grafikkort. På det stod det: "Radeon HD 5450 512MB DDR V/D/HDMI" Thjoho tenker jeg og lapper sakene sammen igjen. Starter pcen og jommen er det ikke bare en svart skjerm der... Kobler over slik at jeg tar skjermbildet ut via hovedkortet. Tidenes dårligste oppløsning på skjermen. Restarter maskinen og alt ser ut slik det gjorde før jeg rotet med sakene. Kjørte en dxdiag (fordi jeg så at det var noen man kunne gjøre...) og under fanekortet skjerm står det: Navn: NVIDIA GeForce 6150SE nForce 430 Produsent: NVIDIA Brikketype: GeForce 6150SE nForce 430 DAC-type: Integrated RAMDAC Cirka totalt minne: 1401 MB Gjeødende skjermmodus: 1920x1080 (32 bit) (60Hz) Skjerm: Generisk PnP-skjerm På fanekoret system står det på DirectX-versjon: DirectX 11. Burde ikke dette funke ok? Dersom ikke, hva er galt, hva må jeg kjøpe og hvor mye må jeg ut med for å få til BF3? Setter stor pris på all hjelp! (Full DxDiag er vedlagt..:" DxDiag.txt Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Minimumskravet for BF3 er Radeon HD 3870 eller Nvidia 8800 GT, som var high-end i 2007. Ditt HD 5450 er ikke engang i nærheten av dette og Geforce 6150 støtter ikke dx11. Kort sagt er dedikert skjermkort for svakt for å spille noe som helst på, og om du har en like eldgammel prosessor kan du egentlig bare bytte alt sammen. EDIT etter å ha lest DXDIAG: Den maskinen der har ikke håp om å kjøre BF3, om du har lyst til å spille BF3 må du ha noe nytt og bedre: Komplett gamer new years edition for eksempel Endret 26. januar 2012 av arni90 Lenke til kommentar
magb Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 "like gammel prosessor" blir feil å si, det ikke er alderen til 5450 som er problemet. Problemet er at dette er ett svakt skjermkort. For å spille bf3 på low/medium må du bruke ca 900kr på nytt skjermkort, skal du opp i med/high bør du opp i skjermkort til 1500kr+. Visse krav stilles også såklart til prosessor. Dette er et greit programm å bruke for å se hva du har av skjermkort, prosessor, ram osv: http://www.piriform.com/speccy Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 "like gammel prosessor" blir feil å si, det ikke er alderen til 5450 som er problemet. Problemet er at dette er ett svakt skjermkort. For å spille bf3 på low/medium må du bruke ca 900kr på nytt skjermkort, skal du opp i med/high bør du opp i skjermkort til 1500kr+. Visse krav stilles også såklart til prosessor. Dette er et greit programm å bruke for å se hva du har av skjermkort, prosessor, ram osv: http://www.piriform.com/speccy Athlon II X2 @ 2.8 GHz er på ingen måte nok for å kjøre BF3 uten å akseptere massiv hakking Så nytt skjermkort + ny CPU + PSU (siden HP typisk aldri overdimensjonerer) + potensielt nytt hovedkort om CPU-oppgradering er umulig. Da er det like greit å kjøpe ny maskin først som sist. 2 Lenke til kommentar
magb Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Jau, visste ikke hvilken cpu han hadde Ny maskin er eneste løsning. Kan sikkert bygge en ny maskin relativt billig hvis man går inn for det. core i3, gtx 560, megabillig kabinett, 4 gb ram = 4 lapper? =) Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Evt kjøpe Ps3 og heller spare til en skikkelig gamingrigg 1 Lenke til kommentar
Hysic Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Takker for presise svar, på tross av at detta var dårlig nytt. PS3 har stått i tv-benken i over to år og blir heller lite brukt.... Jeg får starte litt sparing og ta kontakt med dere igjen for å få hjelp med å skreddersy en spillemaskin om litt. Videre, så har jeg sittet og lest litt på forskjellige skjermkort og da er det jo selvfølgelig en del fremmedord som blir brukt (fremmed for meg ihvertfall). Klokkefrekvens og minnefrekvens, hva går det ut på? Grafikkminne forstår jeg sånn tålelig bra, men resten er det dårlig med.... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Takker for presise svar, på tross av at detta var dårlig nytt. PS3 har stått i tv-benken i over to år og blir heller lite brukt.... Jeg får starte litt sparing og ta kontakt med dere igjen for å få hjelp med å skreddersy en spillemaskin om litt. Videre, så har jeg sittet og lest litt på forskjellige skjermkort og da er det jo selvfølgelig en del fremmedord som blir brukt (fremmed for meg ihvertfall). Klokkefrekvens og minnefrekvens, hva går det ut på? Grafikkminne forstår jeg sånn tålelig bra, men resten er det dårlig med.... Frekvens er hvor mange ganger det utføres en handling per tidsenhet, i PC-verden oppgitt i Hertz (og gjerne mega, 1 000 000, eller giga, 1 000 000 000, bak i disse dager). En klokke tikker hvert sekund, det er en handling i sekundet (1 Hz). 1 MHz er da 1 000 000 handlinger i løpet av et sekund. Klokkefrekvens har noe å si med hvor mange handlinger per sekund en prosessor, eller rettere sagt regneenhet, gjør. Her snakker vi om multiplikasjon, divisjon, subtraksjon, addisjon og mer kompliserte oppgaver som logaritmer. Minnefrekvens har noe å si med hvor mange handlinger per sekund som skjer i dataminnet, det er da typisk snakk om lagring eller henting av 1 eller flere bits (0 eller 1). Lenke til kommentar
Hysic Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Ok. Så egentlig, samme hva man ser på, om det er dedikert grafikkminne, klokkefrekvens, minnefrekvens osv....noen uansett hvilket tall man ser på i PC-verden, så ønsker man at det skal være størst mulig? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Ikke nødvendigvis. Et skjermkort med lav klokkefrekvens (783 MHz) kan yte bedre enn et annet med høy klokkefrekvens (800 MHz). Nå er ikke forskjellen i klokkefrekvens stor på disse eksemplene, men GTX 580 yter klart bedre enn HD 6950 i det meste. Du bør ikke henge deg for mye opp i slike tall, men heller lese tester som sammenligner de respektive alternativenes ytelse. Slike tester viser gjerne grafer med testresultater (FPS i utvalgte spill, benchmarkscores i syntetiske tester, strømforbruk osv.) for produkter som sammenlignes, eksempelvis denne. Det gir en mye bedre pekepinn enn klokkefrekvens, minnefrekvens, antall shaders etc. alene. edit: Men som det nevnes er også prosessoren din underdimensjonert for tunge spill. Hovedkortet støtter muligens noe kraftigere prosessorer, men da blir også spørsmålet, som arni90 allerede har stilt, hvorvidt størmforsyningen din leverer nok størm til å drive kraftigere CPU + skjermkort enn det maskinen i utgangspunktet er ment for. Du bør ikke ha for store forhåpninger, men om du åpner maskinen og ser på den fysiske strømforsyningen står det forhåpentligvis merket hvor stor effekt den leverer. Endret 27. januar 2012 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå