Jan Erik Engan Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Smedbrua Bildet er fjernet. Beskrivelse: Smedbrua Øvre Eiker, Buskerud Hvelvbru 1767 Brunr 06-0143 Beskrivelse Brua er ei steinhvelvbru bygd i tørrmur i likhet med begge landkarene. Bruas største lysvidde er 8,3 meter. Rekkverket består av stabbestein, og brua er i dag del av Fv 72. Historikk Den første offentlige kjørevegen i Norge ble bygd mellom Kongsberg og Hokksund på 1620-tallet, som følge av at det ble funnet sølv på Kongsberg. Kong Kristian 4. bestemte således at en kjøreveg måtte bygges slik at sølvet kunne fraktes fra gruvene og videre til København. Denne første «Kongeveien » blir i dag vanligvis kalt for «Sølvveien». Det har lenge vært antatt at Smedbrua var bygd samtidig med vegen, men nærmere undersøkelser viser at steinhvelvbrua må ha vært bygd først omkring midten av 1700-tallet. Det er funnet dokumentasjon fra en reparasjon på Smedbrua i 1767, og vi må anta at brua allerede da var noen år gammel. Brua er restaurert og forsterket som del av etatens kulturminnetiltak i Kulturminneåret i 1997. Vurdering Brua er den eldste dokumenterte steinhvelvbrua i landet, og ligger som del av den første offentlige kjørevegen i Norge. Brua er fredet. Copyright: Kopier skal oppgi Kongsberg Kommune som kilde Her skal jeg opp når sneen er gått.Tatt nå i ettermiddag;) Link til bildesiden Lenke til kommentar
P J Aune Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Flott bilde av en gammel selvbærende konstruksjon.Fine farger og lys. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Flott bilde av en gammel selvbærende konstruksjon.Fine farger og lys. Takker så mye;) Lenke til kommentar
Morten Ellingsen Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Dette var rett og slett knallbra. Nydelig struktur og farger i stenene og perfekt hviteballanse. Når kompet også sitter slik som her er det bare å nyte. Veggpryd! :)5+... Endret 26. januar 2012 av Morten Ellingsen Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Dette var rett og slett knallbra. Nydelig struktur og farger i stenene og perfekt hviteballanse. Når kompet også sitter slik som her er det bare å nyte. Veggpryd! :)5+... Takker Morten.Har måtte juster lyset noe,og litt på fargene..begynte å mørkne når jeg var der ser du.Men får ta turen igjen i litt mer lys,bare 10-15min med bil herfra jeg bor. Ja kan legge til att komp er gjort i kamera. Endret 26. januar 2012 av Jan Erik Engan Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Fin presentasjon av brua i både tekst og bilde! Kunne tenkt meg litt mindre nede og mere oppe her. God samlet framvisning uansett, står til en god 4'er ! Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Fin presentasjon av brua i både tekst og bilde! Kunne tenkt meg litt mindre nede og mere oppe her. God samlet framvisning uansett, står til en god 4'er ! Takker.hadde jo alle objektivene med,men snødde en del,vel nok til å få snø i huset og objektiv, så ville ikke bytte der og da,men tar turen flere ganger jeg.Godt tips forresten 5er Takker Lenke til kommentar
Thore Raaen Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Flott komp og fargene er duse og fine.Kunne ha fjernet den mørke streken som strekker seg fra hver side av brua i overgangen mellom den lyse snøen og skyggen under brua. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Flott komp og fargene er duse og fine.Kunne ha fjernet den mørke streken som strekker seg fra hver side av brua i overgangen mellom den lyse snøen og skyggen under brua. Takker;) Ja du så den du også..en på foto.no som gjorde meg oppmerksom på den.Hadde oversett den selv Lenke til kommentar
Øystein Brembo Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Liker fargene og lyset Bra Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Nydelig bilde. Flott utsnitt, flott lys og mange fine detaljer. Lenke til kommentar
Håkon Øvermo Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Dette var artig JEE, nå kan du jo være med når jeg holder mine historiske foredrag Syntes ikke du skulle valgt arkitektur her, med så god historie til http://www.digit.no/bilde/smedbrua/919291 Har vert der jeg å, litt nærmere Hokksund så finner du lille smedebru, ikke så fin men dog en severdighet og kulturminne. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Liker fargene og lyset Bra Takker Nydelig bilde. Flott utsnitt, flott lys og mange fine detaljer. Takker Lenke til kommentar
karoald Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Dette var stili i farger--komp.satt fint ,og eit flott lys. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Dette var artig JEE, nå kan du jo være med når jeg holder mine historiske foredrag Syntes ikke du skulle valgt arkitektur her, med så god historie til http://www.digit.no/...smedbrua/919291 Har vert der jeg å, litt nærmere Hokksund så finner du lille smedebru, ikke så fin men dog en severdighet og kulturminne. Takker.Og lagt det i Historie nå Var ikke dumt det bildet ditt heller da.Men nå gjorde du meg gira på denne lille smedbrua du nevner?? Kan du gi meg en beskrivelse om hvor? Må gjerne sende som PM...eller er det hemmelig..hehe Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Dette var stili i farger--komp.satt fint ,og eit flott lys. Takker Lenke til kommentar
fredped Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Veldig bra fanget, og bra etterbehandling! Litt skarp kontrastkant etter tone-mappingen under brua. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Veldig bra fanget, og bra etterbehandling! Litt skarp kontrastkant etter tone-mappingen under brua. Takker;) Overså den kanten..litt for har justering av farger..så det må jeg få gjort noe med;) Lenke til kommentar
Leif Betten Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Dette likte jeg godt. Streken i snøen under brua er nevnt, men den kan fjernes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg