Gå til innhold

Jobb/Gaming pc. 20-22k.

Anbefalte innlegg

Hepp! Skal ha meg en stasjonær med skjerm og tastatur. Bruken blir 3d/vfx/klipping/bf3, så trenger nok litt hestekrefter på alle fronter. Setter pris på litt hjelp da denne jungelen av utstyr skremmer meg. Kan strekkes til 25k ettersom jeg vil ha en 27".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

har laget ett "lite" oppsett her:

Hovedkort: Asus P9X79

Minne: Corsair Vengeance LP 16GB (4x4GB)

Strømforsyning: Corsair HX 750

Skjerm: Dell U2711 (27")

Kabinett: Fractal Design Define R3

Prosessor: Intel Core i7 3930K

Operativsystem: Windows 7 HP 64Bit OEM (må oppgraderes hvis du skal ha mer enn 16GB minne!

Prosessorkjøler: Noctua NH-D14

SSD: Samsung 830 128GB

Optisk Drev: Samsung DVD-RW

Grafikkort: Sapphire HD 7970

Harddisk: Seagate Barracuda 2TB

du ser kanskje at jeg har oversteget prisen da men, det er mye på grunn av skjermen, som er noe av det beste man får tak i ;)

kabinettet er kanskje å revurdere, men define R3 er ett veldig fint kabinett, og ett godt "standers" valg som ikke ser ut som ett "fjortisskabinett" med masse lyd osv...

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Stort sett et greit forslag fra olestokk, men jeg er litt usikker på ytelse kontra pris. Ole; kan du gi en link til en test der forskjellen mellom core i7-3930 og f eks core i7 2600 på 1155 socket vises? Jeg tror ikke prisforskjellen fra i7 2600 på kr2200 til 3930 for 4700 er verdt investeringen. Da vil en ekstra disk stå foran på listen spør du meg.

prisjustering

Endret av torfinns
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser jo unektelig bra ut det her! Hvordan tror du det blir med kjøling/bråk? Kunne det vært no å få inn vannkjøling?

det er fullt mulig med vannkjøling, av begge sorter

hvis du mener lukket vannkjøling så bråker det mer på maks hastighet men mindre på minimum

kjølingen jeg har lagt til er ligger på linje med de beste lukkede vannkjølerne.

hvis du skal inn på custom vannkjøling er ett annet kabinett anbefalt, dette koster også en god del penger, men kjøleevnen er ganske mye bedre

kan jo også legge til at kabinettet er lydisolert ;)

Ville absolutt gått for 2600k. Jeg mener 2100-socket er for dyr ennå, men du kan jo se selv i DENNE sammenligningen.

kan jo også nevne at stillingen er enda verre når det kommer til skjermkort, men det var ingen klager på det...

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Dell 30 tommer ville jeg gått for, det kan man få på innsparingen ved å velge 1155 socket hovedkort og CPU. Hk på 1155socket vil gjerne ha alle nødvendige funksjoner helt ned mot kr 1000.

TS kan også spare gjerne kr2000 ved å velge et mer moderat grafikkort om han ikke ønsker å gå for det råeste enkeltchip kortet på markedet idag. Man betaler alltid en premium pris for slikt.

edit: jo ole; jeg klager på det :tease:

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

7970 blir kanskje litt svakt på 2600*1440? :p

du får meg til å føle meg som en idiot :wallbash:

oppløsningen på skjermen er faktisk 2560x1440, payback :devil:

TS kan også spare gjerne kr2000 ved å velge et mer moderat grafikkort om han ikke ønsker å gå for det råeste enkeltchip kortet på markedet idag. Man betaler alltid en premium pris for slikt.

^^les^^

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Ole ?

jo jeg har lest, mange innlegg fra jeg begynte å skrive til jeg postet ser jeg...

Men det TS ikke har spesifisert er hvilke programmer han bruker, 3d er mer enn bare en løsning og et program. Har TS vurdert 3Dprogrammer opp mot grafikkchip?

Lenke til kommentar

Ole ?

jo jeg har lest, mange innlegg fra jeg begynte å skrive til jeg postet ser jeg...

Men det TS ikke har spesifisert er hvilke programmer han bruker, 3d er mer enn bare en løsning og et program. Har TS vurdert 3Dprogrammer opp mot grafikkchip?

Synes bf3 er ganske krevende jeg da... Krever litt av en gpu det skal jeg si deg

Var kanskje litt uklar med "les" greia, mente det som var i samme posten

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Som sagt er jeg ikke helt oppe å nikker på hva jeg trenger, men kan nevne at programmene jeg bruker er after effects/nuke/avid i hovedsak. Så kommer max/maya/4d i andre rekke. Bf3 er jeg også veldig opptatt av å kunne kjøre helt smooth.

Lenke til kommentar

For å ta utgangspunkt i linken som ble gitt til tomshardware, 3930 gir 5,4% bedre ytelse på after effekts mens 3ds Max2012 viser 25,4% oppgang mot core i7-2600. Med en prisforskjell på 110% fra core i7 2600 til i7-3930 tror jeg sikkert at jeg ville gått for i7-2600 :)

Lenke til kommentar

En annen ting er om 9co ønsker en skjerm med 2560x1xxx oppløsning. om det ikke er et mål i seg selv spares det fort inn 2000kr eller mer på skjermløsning. Hvis 2560oppløsning velges tror jeg selv at jeg ville gått for 7970kortet ut fra krevende bruk.

Slik jeg har opplevd det er at med 27" på 2560x oppløsning blir alt veldig smått på skjermen, derfor ville jeg gått for 30" istedet.

Lenke til kommentar

Enig. Da er det bare skjermkortet som fortsatt er en diskusjon her ser jeg. Vurderer også og vente med skjerm da jeg har en cinema display som jeg ser funker med skjermkortet som er med i lista. Spørsmålet er om 12ms er litt mye for gamingas skyld.

Lenke til kommentar

da prøver jeg på nytt da ;)

Hovedkort: Asus P8Z68-V/Gen3

Minne: Corsair Vengeance LP 16GB (4x4GB)

Strømforsyning: Corsair HX 750

Skjerm: Dell U2711 (27")

Kabinett: Fractal Design Define R3

Prosessor: Intel Core i7 2600K

Operativsystem: Windows 7 HP 64Bit OEM

Prosessorkjøler: Noctua NH-D14

SSD: Samsung 830 128GB

Optisk Drev: Samsung DVD-RW

Grafikkort: Sapphire HD 7970

Harddisk: Seagate Barracuda 2TB

total pris for oppsett er 20540kr med frakt

hvis du skal ha maks FPS i BF3 så må du koste på deg ett grafikkort til, noe som får prisen helt opp på 25000kr

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...