Ilcapo93 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Heisann! Jeg har en god venn fra Island som jeg mener nylig har fått norsk statsborgerskap og som er veldig interessert i førstegangstjeneste. Problemet er, i følge han, at han ikke kan bli innkalt til førstegangstjeneste siden han ikke har hatt norsk statsborgerskap lenge nok. Derfor tenkte jeg at jeg kunne i det minste spørre på forum hvordan han på en eller annen måte kan bli innkalt? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Hei. Ja, Norge og Island har en avtale som gjør at islendinger ikke trenger norsk statsborgerskap for å søke seg inn i forsvaret. Du kan lese her og ;-) http://soldathjerte.com/2012/01/25/takk-for-meg-fos/ Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Hadde du googlet "islandsk statsborgerskap forsvaret" ville du fått følgende: Norge og Island har en avtale som tillater islandske statsborgere å tjenestegjøre i det norske forsvaret. Enten i førstegangstjeneste eller gjennom utdanningen som Forsvaret tilbyr. Følgende krav stilles for at islendinger kan tjenestegjøre i Forsvaret: •Du må søke det islandske utenriksdepartement om tillatelse. •Beherske norsk skriftlig og muntlig. •Betale reise til Norge selv; Forsvaret dekker reise innen Norge. Fremgangsmåte for søknad om å tjenestegjøre i Forsvaret: Send søknad, vedlagt tillatelse fra det islandske utenriksdepartement, til: Vernepliktsverket Postmottak 2617 Lillehammer 1 Lenke til kommentar
Ilcapo93 Skrevet 27. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2012 Sweet, takk folkens! Kompisen blir sikker glad når han får høre dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå