Gå til innhold

200kr tollgrensen har vært lik siden 1975, på tide å øke dramatisk?

Anbefalte innlegg

Gratis fortolling er ganske idiotisk, men inntil 50 kr kan forsvares. De gebyrene vi har i dag tviler jeg på at står i stil med kostnadene.

Hvorfor er gratis fortolling idiotisk? Dette er en uvesentlig og veldig skadelig avgift.

Sånn for å opplyse min egen uvitenhet, hva mener du gjør disse avgiftene veldig skadelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratis fortolling er ganske idiotisk, men inntil 50 kr kan forsvares. De gebyrene vi har i dag tviler jeg på at står i stil med kostnadene.

Hvorfor er gratis fortolling idiotisk? Dette er en uvesentlig og veldig skadelig avgift.

Sånn for å opplyse min egen uvitenhet, hva mener du gjør disse avgiftene veldig skadelig?

Hvorfor skal våre ineffektive innenlandsprodusenter beskyttes mot effektive utenlandske produsenter?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal våre ineffektive innenlandsprodusenter beskyttes mot effektive utenlandske produsenter?

På hvilken måte er 25% mva på både norskproduserte og utenlandskproduserte varer en beskyttelse?

edit: om det var fortollingsgebyret du siktet til, så er jeg tildels enig. Dette er uforholdsmessig dyrt når pakkens verdi er lav.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare gjøre oppmerksom på at det er langt fra alle varer det er toll på. Det er derimot 25% MVA på det meste av varer og tjenester i Norge med unntak av blant annet næringsmidler, reiser og kinobilletter.

Tollen er der fordi vi skal beskytte våre egne produsenter av f.eks. meieri- og kjøttvarer fra konkurs fordi utenlandske med helt andre forutsetninger kan gjøre samme jobben mye billigere. Hadde vi ikke hatt disse satsene, kunne forbrukerne selv bestemt hvilke varer man ville hatt, og man måtte følgelig betalt mer for en kilo indrefillet fra Sogn og Fjordane enn en fra Brasil. Fordi svært få egentlig er interessert i om bøndene i Norge beholder jobben, og det faktum at indrefillet fra Brasil faktisk er ganske godt, ville sannsynligvis en del norske bønder mistet jobben hvis det var tilfellet.

Vi har også toll på blant annet klær og tullipaner.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Haha, gjett.

Lenke til kommentar

Idag derimot er importen betydelig, og man er redd for norske bedrifter og arbeidsplasser om den vokser. De fleste partiene er for en økning av grensen i teorien, men ingen vil sloss med nærings- og arbeidstagerorganisasjoner for å få det gjennom.

Er enig med deg her jeg altså...

Selv om jeg i prinsippet er imot denne lave grensen ville en økning til bare 500 kr resultert i en eksplosjon i handel fra andre land.

Det ville igjen ført til mindre handel i norge.

Ergo har den en funksjon, og har lite med når beløpet ble satt. beløpet er så lavt for å begrense handel fra utlandet og beskytte Norske bedrifter.

Så med det som utgangspunkt kam man jo ikke nekte for at det funker som planlagt ^^

Endret av αкαѕнα
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og det er fordi prisnivået i norge er uhyggelig høyt. Det burde trekkes ned, og dette skjer ikke ved å gjøre handel fra utlandet enda dyrere. Da får jo innenlandssjapper enda mindre konkurranse.

Da kan man man jo også si at lønningene i Norge er uhyggelig høye sammenlignet med mange eksotiske land...

Så da kan vi vel si at disse burde trekkes betraktelig ned slik at varer i Norge kan bli billigere... ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan var dette et svar på spørsmålet mitt? Jeg lurer på hva som karrakteriserer denne avgiften som "veldig skadelig".

For å svare på spørsmålet ditt: Fordi det er i vår egeninteresse å unngå å ha høy pengestrøm ut av landet, da det vil flytte verdiskapning (som er det som fører til velstand) dit vi importerer fra. Dette er altså en fullstendig egoistisk og usolidarisk avgift.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Grensen burde fjernes og tollen burde legges ned, enkelt og fritt.

Les det som blir skrevet før du svarer, da skjønner kanskje du også hvorfor systemet er slik.

Hva som blir skrevet spiller da alldeles ingen roller. Ingen har rett til kreve penger av deg uten grunn, staten er intet unntak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan var dette et svar på spørsmålet mitt? Jeg lurer på hva som karrakteriserer denne avgiften som "veldig skadelig".

For å svare på spørsmålet ditt: Fordi det er i vår egeninteresse å unngå å ha høy pengestrøm ut av landet, da det vil flytte verdiskapning (som er det som fører til velstand) dit vi importerer fra. Dette er altså en fullstendig egoistisk og usolidarisk avgift.

Nå er realiteten den at pga det høye prisnivået her til lands så stikker folk utenlands for å handle.. tannreiser, harrytur, bilimport og lignende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grensen burde fjernes og tollen burde legges ned, enkelt og fritt.

Les det som blir skrevet før du svarer, da skjønner kanskje du også hvorfor systemet er slik.

Hva som blir skrevet spiller da alldeles ingen roller. Ingen har rett til kreve penger av deg uten grunn, staten er intet unntak.

Det er ikke uten grunn. Ta et kurs i makroøkonomi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal varer under 200 kr fra utlandet subsidieres i forhold til andre varer?

Det som derimot bør gjøres er å forenkle tollreglene (hvorfor er det toll på klær?) og pålegge Posten til å effektivisere slik at tollbehandlingsgebyret blir lavere.

Første delen er et halvveis bra spm - du har bare snudd på forståelsen. Det er ikke varene som subsidieres, det er staten som sponses av forbruket.

Andre påstanden er helt bak mål. Du kan ikke pålegge folk å ikke være inkompetente. Du tror du kan sentralregulere fram innovasjon. Det kan du ikke. Du kan bare velge eller ikke velge å tilrettelegge for perifer innovasjon. Den tilretteleggelsen foregår ved mindre regulering, ikke mer. Spm er bare om du setter pris på all annen effekt av deregulering.

Noen av dere som ønsker å fjerne alt vi har av toll og avgifter; har dere reflektert over de gigantiske følgene dette vil ha for det vi i dag tenker på som det norske samfunnet?

Ja.

Lenke til kommentar

Noen av dere som ønsker å fjerne alt vi har av toll og avgifter; har dere reflektert over de gigantiske følgene dette vil ha for det vi i dag tenker på som det norske samfunnet?

Jaaa.. fikk meg til å tenke..... Det er en rasistisk motivert lov som er laget fordi vi er mye bedre enn alle andre og ikke vil dele godene..

Lenke til kommentar

Jepp, istedenfor å betale dyrt for dårlige nasjonale produkter som kommer fra uproduktive industrier og arbeidsplasser slipper vi unna med å betale betydelig mindre for varer som sannsynligvis er bedre. Altså en situasjon som kanskje for konsekvenser for uproduktive industrier og arbeidsplasser på kort sikt, men som kommer alle til gode på lang sikt. Vi er vel såvidt jeg vet allerede verdens dyreste land, så dette hadde iallefall senket avstanden til nummer to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...