Gå til innhold

Bærbar PC til bildebehandling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

XPS 15 er vel akseptert som den laptopen med best skjerm, i hvert fall under 10k.

Fra Notebookcheck sin review:

" The FullHD display's rates have to be described as excellent. Thanks to an average brightness of 262.2 cd/m2, the screen radiates agreeably bright. The image is fairly even. 247 to 284 cd/m2 stand for a good illumination of 87%. The black value is just as convincing. Black areas look very saturated due to 0.41 cd/m2. This adds up to an overall perfect contrast of 646:1. Most laptops are located at about 200:1.

Beyond that, the colors deserve great respect. They appear extremely vivid. As our measurements show, the screen is even able to cover the AdobeRGB color spectrum. In comparison, many devices don't even manage to master the standard sRGB color spectrum. Thus, the XPS 15 is also suitable for professional image editing. This is a rating that we hardly ever give."

Lenke til kommentar

Multicom Kunshan-modeller har samme panel som Dell XPS, og til og med i matt utgave. Anbefaler at du ser på Kunshan W155 som et alternativ til Dell'en. Men begge er TN-paneler, ikke IPS.

Ellers er det HP Elitebook, Dell Precision, Lenovo ThinkPad og MacBookPro du må se på hvis du skal ha IPS-paneler - noen av disse er utsyrt med sånne. Men de er alle svært kostbare maskiner.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Testen ligger her:

http://www.notebookc...M.51186.0.html/

@thomit interessant, hvor er det det står at de har samme skjerm (prøvd å Google rundt allerede)

Det ble nevnt i en artikkel/test av enten Dell'en eller en Clevo-build (som Multicom's Xishan/Kunshan-modeller jo er) hos anandtech.com. De hadde sjekket hvilket panel som satt i begge maskinene, fordi de fant så mange like og gode egenskaper i begge. Anandtech's påstand er at disse maskinene har en de beste skjermene av alle TN-paneler, men også at de ikke er på høyde (naturlig nok) med f.eks. de nåværende "Dreamcolor 2" IPS-panelene hos HP Elitebook. Jeg har ikke lenger lenken, beklager - det er en stund siden nå.

Jeg tror det var snakk om et panel fra AU Optronics, som satt i begge maskinene. (De aller fleste bærbare i verden har et panel fra 1 av 3 store underleverandører; AU Optronics, LG Philips eller Samsung).

Jeg sjekket Multicom igjen, og den skjermen jeg sikter til, er den med "vanlig" fargerom. Den var lik den som også var å få til Dell'en, med normalt fargerom. Multicom tilbyr en skjerm med høyere fargerom også (oppfyller 90%+ av NTSC/AdobeRGB), men den fås bare til Kunshan P150 nå, ser det ut til - og denne er trolig den aller beste TN-skjermen man kan få til en bærbar på nåværende tidspunkt. Jeg ville sjekket dette ved en personlig henvendelse til Multicom først - kan hende er det bare en feil i teksten, eller at man kan få maset seg til å få samme skjerm til W155 som på P150. W 155 passer bedre til den som skal redigere bilder, og ikke er så opptatt av høy ytelse til spilling. Og så er den mye rimeligere, naturligvis. Jeg mener bestemt at W 155 hadde en slik skjerm med utvidet fargerom med i konfigurasjonen, på et tidspunkt. Bare vær obs på at paneler med utvidet fargerom krever at man har tilgang til kalibreringsutstyr, for å få et godt resultat. Har man ikke det, er man bedre tjent med en skjerm med normalt fargerom.

Til Simen1: Er det viktig for deg å alltid kunne redigere bilder "ute i felten"? Jeg mener uansett at selv de beste bærbarskjermer kun kan brukes til sånt i nødstilfeller, eller hvis resultatet er mindre kritisk. Det kommer selvsagt an på hvor nøye man er. Men skal man ha en maskin med de beste IPS-paneler, så koster det flesk .... mye flesk. Og du får uansett et bedre reultat dersom du klarer deg med en billigere laptop pluss en god ekstern skjerm til bruk når ting skal gjøres nøye. I så fall anbefaler jeg på det varmeste min egen skjerm, Dell U2410. Kan fås ned mot 4 tusen i disse dager.

Både Dell'en og Kunshan'en kan brukes med bedre resultat enn de fleste andre laptoper, men skal man ha "profesjonell" korrekthet, er en god ekstern skjerm et must.

Noen (15 tommer eller større) laptop med IPS-panel til under 10 tusen vil du ikke finne. Du må nok dobble budjsettet da. Minst. Ikke bare fordi IPS er mer kostbart enn TN, men også fordi IPS-paneler bare er å finne i de laptopene som av andre årsaker er av de mest kostbare.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Den skal kun brukes innendørs, men det kan bli litt irriterende med spoter som reflekteres i skjermen hvis den er glossy.

... og det er mitt største ankepunkt mot Dell XPS 15, som jeg ellers oppfatter som en god bærbar til en fornuftig pris. Det, og det faktum at Dell XPS 15 ikke har egen numpad. Matt skjerm er alltid å foretrekke, etter min mening. Men som sagt, Kunshan W155 har samme skjerm, men i matt utgave.

Edit: En annen maskin med samme kvalitet matt TN-panel er Lenovo ThinkPad W520.

Billigste maskin som kan fås med IPS-panel som jeg kan finne, er Lenovo X220. Skjermen kan oppgraderes til IPS.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...