Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatningsrett HJELP!

WinterDecember

Anbefalte innlegg

Så det er en oppgave som jeg sliter med og håper det er noen som kan hjelpe meg litt!

A er ansatt som lektor ved Storeby videregående skole. A er en ivrig mosjonsit og sykler til skolen hver dag – vinter som sommer. For å komme til og fra skolen bruker han en ganske bratt grusvei som går fra skolen og ned til sentrum av Storeby. Grusveien er uten gatebelysning.

En dag sent på høsten har A vært på foreldremøte på skolen. Når han skal sykle hjem er det svært mørkt. I det han setter seg på sykkelen, ser han at lykten på sykkelen er borte. Han vurderer et øyeblikk om han skal trille sykkelen ned grusveien, men mener at han kjenner veien så godt at han kan sykle uten lys. Sykkellykten hadde dessuten virket dårlig den siste tiden uten at han hadde hatt problemer med å sykle i mørket av den grunn.

Han sykler i god fart ned grusveien, men i det han runder en sving ser han en person rett foran seg på veien. Han forsøker febrilsk å bremse, men sykkelen sklir på grusen og treffer vedkommende i ryggen.

Det viser seg at han har kjørt på en av skolens elever, B. Hun går i tredje klasse og blir russ til våren. Etter påkjørselen får hun store skader i ryggen. Hun blir liggende på sykehus en periode, og blir borte fra skolen resten av skoleåret. Året etter må hun ta tredjeklasse på nytt. Hun lider et økonomisk tap på grunn av dette på kr 150 000,-.

A får ødelagt sykkelen i sammenstøtet. I tillegg blir dressen han har på seg ødelagt. Skaden på sykkelen utgjør kr 4 000,-, mens en ny dress vil koste kr 3 000,-.

Det viser seg at det var skolens vaktmester, C, som hadde fjernet lykten på sykkelen. Han hadde overhørt en samtale hvor A overfor en kollega klaget over at lykten ikke virket som den skulle. Vaktmesteren ville derfor gjøre A en tjeneste med å reparere lykten. Dessverre hadde han glemt å sette lykten tilbake på sykkelen før A skulle sykle hjem.

1. Kan B kreve erstatning fra A?

2. Kan B kreve erstatning fra Cs arbeidsgiver (fylkeskommunen)

3. Kan A kreve erstatning av C?

Jeg har prøvd å løse oppgave med culpaansvaret. Men jeg skjønner ikke helt hva slags rolle C spiller i oppgaven. Jeg kom fram til at B kan kreve erstatning fra A, men jeg kommer ikke videre på grunn av C...

Håper noen kan gi meg noen tips...

TAKK PÅ FORHÅND!!

Endret av WinterDecember
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

C er (indirekte) skadevolder, fordi C fjernet lykten, noe som førte til at A ikke så B og skadet B. Når B kan kreve erstatning av A, så er A påført et økonomisk tap. Hva er tilknytningen mellom dette tapet og Cs handling?

Det oppgaven legger opp til i 2) er at du skal drøfte arbeidsgiveransvaret i skadeserstatningsloven § 2-1, trolig med særlig vekt på "utføring av arbeid for arbeidsgiveren" og eventuelt "arbeidstaker går utenfor det som er rimelig å regne med", jfr. § 2-1 nr 1 hhv første og annet punktum. Husk at i denne konteksten drøfter du B, skoleeleven, opp mot Cs rolle. Selv om skolen også er As arbeidsgiver skal du ikke drøfte dette.

I 3) skal du drøfte et eventuelt regressansvar for A - altså at A nekter å ta erstatningen selv, og krever at C dekker denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...