Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan måle nettverksbruk på enhetene tilkoblet en ruter?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg styrer et nettverk med 15 aktive brukere som hver har to enheter som blir koblet opp mot ruteren. Noen ganger går nettverket veldig tregt, og jeg kan se på ruteren at den henter inn såpass mye informasjon at det må være noen som laster ned på nettverket. Problemet er at alle nekter for det, og jeg har ikke mulighet til å gå inn på hver enkelt enhet i gjerningsøyeblikket for å sjekke nettverksbruket. Jeg har heller ikke mulighet til å se på ruteren hvor mye hver enkelt enhet bruker, bare hvor mange, og hvilke enheter som er tilkoblet på en viss tid.

Derfor lurer jeg på om det finnes et program som kan måle hvor mye hver individuell enhet bruker av nettverkskapasiteten. Jeg har prøvd lenge å finne et slikt program på internet, men sliter siden de mest populære løsningene på dette problemet ikke blir støttet av ruteren min.

Jeg har en ZyXEL P2812HNU-F3 med firmware v3.10 og absolutt all nettverk går gjennom det trådløse, det vil si ingen kabler.

Takker for alle svar!

Endret av ipiEirik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Umiddelbart ville jeg si at man må vurdere å tildele hver bruker en kvote så får de bruke den som de vil uten å ødelegge for andre.

Lenke til kommentar

fårstår jeg deg rett bruker du 30 enheter på ETT trådløst nett?

kan hjelpe mye og ha flere trådløse accesspoint og kanskje kable litt siden trådløst på 30 enheter på en ruter må jo være forjævlig ustabilt.

mitt forslag er å kable eller flere accespoints eller fler rutere.

Lenke til kommentar

fårstår jeg deg rett bruker du 30 enheter på ETT trådløst nett?

kan hjelpe mye og ha flere trådløse accesspoint og kanskje kable litt siden trådløst på 30 enheter på en ruter må jo være forjævlig ustabilt.

mitt forslag er å kable eller flere accespoints eller fler rutere.

Det ble kanskje vinkla litt feil. Alle er sjeldent pålogget til ruteren samtidig, jeg har vel toppen sett 10-12 enheter på en gang, kan ha vært flere andre ganger. Dette burde den takle relativt greit og stabilt.

Programvaren må nok ligge i ruteren. Anbefaler at dere spleiser på en ny router med god QOS håndtering. Da kan du "shape" trafikken.

Så det går ikke an å installere et tredjeparts-program på ruteren som vil muliggjøre måling av trafikken? Evt installere noe freeware-basert operativssystem lignende på ruteren? Hvis det i det hele tatt er mulig da..

Endret av ipiEirik
Lenke til kommentar

Anbefaler å sette ditt routermodem i bridge og sett opp en bra router med Tomato-shibby (modifisert utgave av Tomato som støtter båndbredde pr IP) http://en.wikipedia....omato_

Router til dette bruk kan f.eks være E4200 med Tomato-shibby firmware herfra http://tomato.groov....%2Fbuild5x-083V

Med en slik løsning kan du både monitorere båndbreddebruk og sette QoS:

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har man 3-4 ungdommer med hver sin smarttelefon og nettbrett i huset, samt 4-5 pcer og samtidig kobler surroundanlegg, smart-tver, blurayspillere osv så er man fort oppe i 15-20 enheter som fra tid til annen bruker nettet. Leier man hos noen og har spleiset på nettet (både leietager og utleier bruker samme nett) så er man fort oppe i 30-40 enheter som kobles til og fra med gjevne mellomrom.

Når folk i tillegg skal koble tannbørstene sine på nettet og etterhvert skal vel sokker og undertøy på nett i likhet med syltetøyet og komfyren så blir det fort mange som skal ha sin del av nettet.

http://www.itavisen.no/839454/snart-kommer-tannborsten-paa-nett

At en bedrift har 30 enheter er ikke ekstremt, men stiller krav til at det utstyr man har takler mange brukere i praksis og ikke bare påstår det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...