krakereid1 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Hei! Eg går første året elektrofag! Eg har eit prosjekt i prosjekt til fordjupning! Eg skal da koble i ein "kinosal" (trebrett) 2 lys på scena, og 2 lys bake. Lysa framme skal parallellkoblast og dei bake skal også parallellkoblast. Eg skal bruke ein dimmer til kvar del av scena (bake og framme, alstå 2 dimmere). Kordan gjer eg dette? Koblingsskjema? Nokon som veit og vil hjelpe? Vi (meg og min partner) har nå: 4 sokler (til lyspære), 2 koblingsbokser og 2 dimmere. Er det noke anna vi treng? Trafo? Bryter? Skal det gå direkte 230V inn til dimmerane? Bare spør dersom du lurer på noke anna angåande prosjektet. Skal prøve så godt eg kan å svare! Har ca. 3 uker å bli ferdig med dette! Ca. 24 skuletimer (45 min per skuletime)! Takk for hjelp! Mvh. Marius! Endret 26. januar 2012 av krakereid1 Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Veldig enkelt 230v rett i dimmeren (avhengig om du har 2-pol eller 1-pol dimmer da ) Så ut av dimmeren til første lampe, fra den til neste Eventuellt fra dimmeren til en boks derifra en kabel til hver lampe. Samme med de neste lampene Orker ikke tegne opp, men du kan spørre om det er noe mer spesifikk du lurer på Lenke til kommentar
krakereid1 Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Vi har en 1000 GLE (i følge læraren, men han er en tullebukk :] ). Kva treng vi, og kor mangen av dei? Skal det ikkje gå ein krets? Inn L1 (eine strømforsyninga) og ut L2 (andre strømforsyninga)? F.eks.: Inn blå leiar, ut brun leiar? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Monteringsmessig skal det jo se pent ut. Vet ikke om planene er å ta dette i rør (enledere) eller veggmontert (kabel) men ut over det er det jo grei skuring. Mange layoutalternativer, vet ikke om ideen er å ha dimmerne samlet på ett sted eller ha det "på stedet". Uansett er jo koblingen at man har 230v inn til en dimmer og ut fra den til en koblingsboks som det går en ledning til hver sin pæresokkel. Om dere vil kan dere ha en tilførsel frem til en koblingsboks, og kabler videre til hver sin dimmer. Dere må vel også ha sikringer på dette anlegget, felles på inntaket kanskje? Trafo trengs kun om dere ikek skal ha 230v pærer, husk at ikke alle pærer kan dimmes. Ett poeng oppi dette er vel også at en kinosal neppe har 2 x25 w pærer høyt oppe under taket. Smeller man opp store lyskastere stiller det krav til både kabeltykkelse og slikt. Kan være greit å ta med, men om dere skal bygge for f.eks kun 25 w pærer er det snakk om 100w totalt dvs ikke rare strømmen. Kunsten er vel å planlege dette så det får en fin layout med tanke på kabellegging og plasering av komponenter. Koblingsmessig er det vel greit. En annen side er jo at en kinosal er stor, så det er kanskje nødvendig med endebrytere. Man vil f.eks kanskje slå på lyset over scenen uansett hvilken side man er på. Noen dimmere har bryter i seg. Mye fancy man kan få inn :-) Endret 26. januar 2012 av medlem-82119 Lenke til kommentar
krakereid1 Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Det skal vere open installasjon med kabler. Kinosalen var bare en metafor, prosjektet går ut på at vi skal koble slik at vi kan dimme ned/opp og slå av lyset! Veit du om eit enkelt skjema vi kan følge? Men nå skal vi plutselig montere det på en vegg (som står loddrett) i steden for eit lite brett (vannrett). Det skal sjå fint ut! Ellers klager lærerene som f***. Vi SKAL bruke 230V rett til dimmerene eller via. koblingsboks som du sa. Men eg/vi veit ikkje kordan vi skal gjer dette. Visst vi har koblingsskjema blir det lettere, på en måte. Eg surfer på nettet, i håp om å finne eit. Nå holder partneren min på å lage eit, men om det er rett veit eg ikkje. Det står ikkje i boka noke om dimmere og/eller skjema kordan vi skal gjer dette. Vi hadde en halv time å prøve å finne ut eit sjølvvalgt prosjekt, så bare tok vi dette når det var noken få minutt igjen. Takk for begge svar! Dei har svart på ein god del spørsmål! Edit: Dimmerene har bryter i seg sjølv (sa eine læraren). Kvar dimmer styrer 2 lys kvar. Vi skal ha: - Stikkontakt: 1 - Dimmer: 2 - Pæresokkel: 4 - Koblingsboks: 3? Kan tegne opp eit lite skjema for å vise kordan det skal sjå ut! Endret 26. januar 2012 av krakereid1 Lenke til kommentar
krakereid1 Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Open office format og microsoft word format. Lite einlinjeskjema (arrangemangsteikning) om kordan eg trur det skal vere montert! Fikk lastet opp både ODT og DOC diskusjon.no.doc diskusjon.no.odt Endret 26. januar 2012 av krakereid1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Regner med det menes støpsel og ikke stikkkontakt? Kobler som følger: 1 -Støpsel/Inntak til koblingsboks 1 2 -To kabler fra koblingsboks 1 til hver sin dimmer 3 -Fra hver dimmer til ny koblingsboks (2 og 3) 4 -Fra hver koblingsboks (2 og 3), to kabler til hver sin pæresokkel Man bruker en myk kabel inn til koblingsboks 1, og setter på støpsel. Koblingsboksene består av tre skruer til hver sin strømfører og jord. Samle like farger på samme skrue. Siden det er vekselstrøm bytets polariteten 50 ganger i sekundet så glem pluss og minus men pass på jording. Dimmer har inntak og uttak. Koble den riktig vei, dvs at utgangen som dimemr må ut til koblingsboks og pærene. Dette er sikkert indikert med in og out, eller et dimesymbol. Så skal jo kabler legges pent, få riktig bøy i hjørner, avisolere passe, ikke skade isolasjon, skjære ut spor til kabel i sokler og koblingsbokser. Dere må jo også planlegge layouten slik at plassering av pæresokler og koblingsbokser ser pent ut og at kabler ikke krysser hverandre. Koblingsbokser legges normalt langs kanten/under taket og pæreholdere skal jo plasseres slik at det ser pent ut. Bør være en enkel oppgave om man har et minimum av kunnskaper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå