Brishnev Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Hva er magi? finnes magi? er ikke et Nesehorn like fantastisk å se på som et troll? hvorfor trenger vi eventyr når vi har så mange andre fantastiske eventyrlige ting her i verden? Hvorfor har vi en fascinasjon for det fantasifulle og uvirkelige, når vi har så mange andre nydelig ting i den virkelig verden vi kan oppleve, kommer dette som ignoranse, eller at vi virkelig har glemt hvordan det er å "føle" på verden vi lever i... utifra dette - har vi glemt essensen av en "ekte" erfaring? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Kapper kroppsdeler av barn til svart magi Stefaren til toåringen som er innlagt på sykehus med mellom 40 og 50 nåler i kroppen er siktet for ugjerningen. Når det gjelder magi, så er det i alle fall ikke så veldig sunt å tro på det... En god del jævelskap som skjer på grunn av det... Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Mulig jeg misforstår, men det er klart at nå som menneskeheten har all slags duppeditter å holde seg opptatt med så er det nok mindre interessant å vite hvordan et neshorn føder, hvordan en edderkopp driter og så videre. Lenke til kommentar
Brishnev Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Så vi er redusert til maskiner ? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Mulig jeg misforstår, men det er klart at nå som menneskeheten har all slags duppeditter å holde seg opptatt med så er det nok mindre interessant å vite hvordan et neshorn føder, hvordan en edderkopp driter og så videre. Hva har dette med magi å gjøre? Så langt er det ingenting som tyder på at det finnes magi... Kanskje vi først skulle konstantere OM det faktisk eksisterer magi FØR vi begynner å finne bruksområder? Bare en tanke... Lenke til kommentar
Brishnev Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Ja, hva er definisjonen for "magi" noe overnaturlig? isåfall, jeg vil konstatere at vår menneskekropp i seg selv er magi i dets mirakelfulle form. Å bøye de fysiske lovene vi har satt kan også være en fin definisjon... Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Mulig jeg misforstår, men det er klart at nå som menneskeheten har all slags duppeditter å holde seg opptatt med så er det nok mindre interessant å vite hvordan et neshorn føder, hvordan en edderkopp driter og så videre. Hva har dette med magi å gjøre? Så langt er det ingenting som tyder på at det finnes magi... Kanskje vi først skulle konstantere OM det faktisk eksisterer magi FØR vi begynner å finne bruksområder? Bare en tanke... Å si at det er ingenting som tyder på at magi finnes er i mine ører enten løgn eller uvitenhet. Dog, jeg vet ikke hva din definisjon på magi er? Jeg tenker på ESP, telepati osv. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Hvorfor ikke bare slå det opp? Her er en wikipedia artikkel som tar for seg temaet. I wikipedia-artikkelen står det litt om; Ordets opphav, og om ulik type bruk av ordet. Det står også litt om hvordan det er blitt forstått i ulike kulturer, og så videre... Her kan man lese om trolldom. Og her kan man lese om trylling. Ønsker man å gå dypere inn på hva magi er, kan man jo gå på det vitenskapelige magasinet forskning.no og lese om: Hva er magi Og om: Moderne ritualmagi Forskning.no skriver: Magi er ganske enkelt en form for religion, mener professor Ingvild Gilhus. Det samme gjelder dagens ritualmagikere. Men den vanligste formen for magi, ja, den finner du på kjøkkenet. --- Tja, her var det i alle fall litt å fordype seg i for de som er interessert. Tror det gir svaret på det meste som er blitt etterspurt her også =) Endret 26. januar 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Hva er magi? finnes magi? er ikke et Nesehorn like fantastisk å se på som et troll? hvorfor trenger vi eventyr når vi har så mange andre fantastiske eventyrlige ting her i verden? Hvorfor har vi en fascinasjon for det fantasifulle og uvirkelige, når vi har så mange andre nydelig ting i den virkelig verden vi kan oppleve, kommer dette som ignoranse, eller at vi virkelig har glemt hvordan det er å "føle" på verden vi lever i... utifra dette - har vi glemt essensen av en "ekte" erfaring? Jesus, hvor er du? Lenke til kommentar
Brishnev Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Jeg er her, hvor er du? 1 Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Et poeng jeg vil få fram er at på samme måte som ting vi ser på som helt normale og dagligdagse ville blitt sett på som magi av mennesker før oss, er det meget sannsynlig at det finnes ting som for oss er "magi", bare det at vi ikke har forstått det ennå. Det som er så interessant er at det finnes ganske mange mennesker som benekter eller hvertfall stiller seg ekstremt skeptisk til alt som ikke er fysisk og/eller vitenskapelig bekreftet. De fleste av dem, kanskje uten å være klar over det selv, holder vitenskapen tilbake. Jeg er helt for skeptisisme og den vitenskapelige metode, men som i alle kretser har man tabuer. Disse tabuene, personene og institusjonene som opprettholder dem holder vitenskapen tilbake ved å være for lite åpne for muligheten at det kan finnes fantastiske og nye ting som ikke er forklart, eller ikke forklart godt nok ennå. Dette betyr ikke at det ikke finnes, bare at vi ikke forstår. Vitenskapen har en ganske lang historie per dags dato, en historie full av omskrivninger, revolusjoner og endringer, samtidig en ganske omfattende og absolutt måte å se verden på, men det finnes eksperimenter, og vitenskapsmennene som utfører dem som sår tvil rundt endel av de absoluttene påstandene til et slikt verdenssyn. Det er viktig å huske på hvordan man tolker vitenskapen og dens historie. Menneskers kunnskap om universet er som et usikkert barn som prøver seg frem. Når man ser på historien til vitenskapen ser man et virkelig levende felt, med både gradvis endring og store paradigmeskifter. Det jeg forsøker få fram er at akkurat som religion har sine dogmer og profeter har vitenskapen sine. En ting som dog taler veldig positivt for vitenskapen, i motsetning til religion, er dens vilje til å endre seg, fordi den faktisk søker sannheten. Men dette oppriktige søket blir dessverre hindret av menneskers trangsynthet. Igjen blir problemet tabuene og at eventuelle endringer kan gå ekstremt sakte, fordi mennesker følger vitenskapen blindt og holder store endringer tilbake på grunn av sin tro. Jeg mener at en del av løsningen bør være at både vitenskapssamfunnet og vanlige mennesker bør se nærmere på disse eksperimentene og høre litt på hva vitenskapsmennene som utfører dem har å si, før man trekker forhastede konklusjoner. Hvem vet, kanskje det kan føre til et nytt paradigmeskifte? Det nyeste og mest interessante for min del er helt opplagt hvordan universet fungerer på kvantenivå, fordi det er så forvirrende. Det er ingen som virkelig forstår hva som foregår og som kan forklare det, det er rett og slett helt fantastisk interessant. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Hvilke fantastiske observasjoner har man gjort som ikke har blitt fullstendig forklart? Rent bortsett fra kulelyn, som opptrer for sjeldent og adspredt til å måles mot menneskenes tester, men som likevel har flere mulige forklaringer som skaper lignende effekter. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Jeg tenker alltid at magi er en form for illusjoner Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Verden i seg selv er "magisk", men ikke helt med den definisjonen som magi/fantasi har (troll, tusser, etc). Nemlig fordi verden er så fantastisk som den er, men folk tar dette for gitt. Det finnes ikke troll og enhjørninger, men det finnes nesehorn - og det finnes oksygen, en planet å leve på, melkeveien, galakser, universet, tid, rom, masse, materie. Verden er dermed magisk, fascinerende, men ikke overnaturlig. Folk bør ikke ta verden for gitt, og ånde i den naturlige magien her på jorden. Det er jo utrolig at det har blitt som det har blitt, egentlig? Endret 26. januar 2012 av CypheroN 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Å si at det er ingenting som tyder på at magi finnes er i mine ører enten løgn eller uvitenhet. Dog, jeg vet ikke hva din definisjon på magi er? Jeg tenker på ESP, telepati osv. Alt av mumbo jumbo er magi, alt som ikke kan "forklares" med annet enn krefter som virker utenfor naturlovene er magi... Og nei, det er ingenting som tyder på at det finnes noe magiskt nei... Å tro, synse eller mene noe annet er helt greit, men tyggd helt ned til benet er det faktisk ingenting som tyder på at magi finnes... Så det er hverken løgn eller uvitenhet, kun harde kalde fakta... Rykket det i teppet du står på nå eller? Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 La oss ta opp tema magi! Det er vel stort sett det eneste temaet vi tar opp her inne? 3 Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Vet ikke hvor mange ganger jeg har linket den her på diskusjon.no, men her er en video som går gjennom ganske bra hva jeg mener når jeg snakker om PSI/"magi" og tabuet rundt det. http://www.youtube.com/watch?v=qw_O9Qiwqew Jeg er rimelig sikker på at dere og andre her på forumet bare kommer til å fnyse av denne videoen, nettopp fordi dere er tilhengere av religionen vitenskap og følgelig støtter seg blindt til dens dogmer. Og, RWS, de kalde harde fakta fra tiår med eksperimenter forteller oss at det er mer her enn vi vet. Det finnes grunnlag for å påstå at det finnes "magi", dog jeg kan lett innrømme at det er langt ifra et like stødig grunnlag som mange andre vitenskapelige konsepter og teorier har, men dette er vitenskapens egen feil, på grunn tabuet rundt det. Jeg utfordrer alle her til å se videoen jeg postet med et åpent sinn. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) Og, RWS, de kalde harde fakta fra tiår med eksperimenter forteller oss at det er mer her enn vi vet. At det er mer enn det vi vet er det vel liten tvil om, for vi VET egentlig fryktelig lite om veldig -0VELDIG- mange ting. Men ingenting av MAGI er funnet enda... Du bare "tror"/"antar"/"håper" og for å få plass til magi rakker du ned på vitenskap og kaller de som ikke øyeblikkelig legger seg på rygg og godtar atomtynne "teorier" om at magi finnes for "tilhengere av religionen vitenskap og følgelig støtter seg blindt til dens dogmer." Sier det meste dette syntes jeg... om deg! Beklager, men det er fremdeles ingenting der å vite noe om, bare en masse å "tro" på... Jeg er ferdig med å tro/anta/håpe at noe er riktig fordi jeg VIL at det skal være riktig, det var jeg ferdig med som tretten åring (og det begynner å bli noen år siden), så er antagelser, gjettninger og tro det eneste som tilbys som støtte for magi så hopper jeg over og stiller meg der alle egentlig by default skulle stått, nemlig åpen og ærlig og avventende på bedre bevis... Men tro i vei du... antar at tro på magi ikke er så fordummende som religiøs overtro, som faktisk har enda mindre å vise til enn magi også, gitt den påståtte naturen til guder... Det finnes grunnlag for å påstå at det finnes "magi", dog jeg kan lett innrømme at det er langt ifra et like stødig grunnlag som mange andre vitenskapelige konsepter og teorier har, men dette er vitenskapens egen feil, på grunn tabuet rundt det. På grunn av tabuet i evnet? He he, her snakker du over deg... Hvordan er det når man tester ting mange ganger og ingenting skjer? Fortsetter man da i det uendelige med testingen eller avventer man på bedre utstyr og måle instrumenter i håp om at kanskje det ville hjelpe? Er det noe som faktisk er testet ganske grundig så er det faktisk magi og paranormalitet, men heller ikke har det vært holdt i påstandene så langt... Og legg deg på minnet at jeg ikke AVFEIER det på noen måte, jeg stiller meg heller avventende og er åpen for at det kan være mer mellom himmel og jord enn det vi vet, det skulle bare mangle, da vi i dag ikke vet så fryktelig mye, men det er langt derfra til å faktisk godta at det er slik uten et eneste bevis, som du ser ut til å anta... J eg utfordrer alle her til å se videoen jeg postet med et åpent sinn. Så åpen at hjernen falelr ut? Skal se video men lover ingenting.... Endret 27. januar 2012 av RWS 2 Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Vet ikke hvor mange ganger jeg har linket den her på diskusjon.no, men her er en video som går gjennom ganske bra hva jeg mener når jeg snakker om PSI/"magi" og tabuet rundt det. Det finnes ingen tabuer, bare en fullstendig og komplett mangel på dokumentasjon på psi/parapsykologiske fenomener. Folk prøver å bevise, men mislykkes totalt. Jeg har ikke tenkt å kaste bort 1,5 time på den videoen, men fikk med meg såpass at det var enda en luftig tale som snakker om at det "finnes bevis", men uten å legge frem bevisene. Hvis du vil overbevise oss, er det enkelt, bare legg frem bevisene og dokumentasjonen. Dropp flosklene og utenomsnakket, og legg frem bevisene. Dropp bortforklaringer, dropp å ta på deg offerrollen, "buuhuu, alle er så slemme og nekter å høre, pluss dumme og sneversynte". Legg frem dokumentasjonen. Og den bør være solid nok til å kunne bekreftes og etterprøves vitenskapelig. Anekdoter holder ikke. Hvilken interesse skulle vi ha av å benekte eksistensen til fenomenet hvis det faktisk eksisterer? Selvfølgelig har vi ingen interesse av det. Bare dokumenter det godt nok, så er vi helt med. Jeg har aldri sett gode beviser eller indikasjoner på psi, og det er dermed min simple plikt å være skeptisk. Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 Vet ikke hvor mange ganger jeg har linket den her på diskusjon.no, men her er en video som går gjennom ganske bra hva jeg mener når jeg snakker om PSI/"magi" og tabuet rundt det. Det finnes ingen tabuer, bare en fullstendig og komplett mangel på dokumentasjon på psi/parapsykologiske fenomener. Folk prøver å bevise, men mislykkes totalt. Jeg har ikke tenkt å kaste bort 1,5 time på den videoen, men fikk med meg såpass at det var enda en luftig tale som snakker om at det "finnes bevis", men uten å legge frem bevisene. Hvis du vil overbevise oss, er det enkelt, bare legg frem bevisene og dokumentasjonen. Dropp flosklene og utenomsnakket, og legg frem bevisene. Dropp bortforklaringer, dropp å ta på deg offerrollen, "buuhuu, alle er så slemme og nekter å høre, pluss dumme og sneversynte". Legg frem dokumentasjonen. Og den bør være solid nok til å kunne bekreftes og etterprøves vitenskapelig. Anekdoter holder ikke. Hvilken interesse skulle vi ha av å benekte eksistensen til fenomenet hvis det faktisk eksisterer? Selvfølgelig har vi ingen interesse av det. Bare dokumenter det godt nok, så er vi helt med. Jeg har aldri sett gode beviser eller indikasjoner på psi, og det er dermed min simple plikt å være skeptisk. Se foredraget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå