c4r3 Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Jeg lurer på om noen av dere har tatt opp fag som privatist eller vet noe om det? Jeg er snart 20 år, har ikke fullført noe som helst videregående. Har en del arbeidserfaring men det kommer man ikke langt med innenfor skole. Hvilken skole burde jeg velge om jeg vil ta det over internett? (Bor i Oslo) Kan man melde seg på nå eller må jeg vente til august/januar? Er det vanskelig i forhold til vanlig skole? Er det noen som vet noe som helst om det her?? Trenger litt hjelp! Lenke til kommentar
Colb Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 hei! jeg gikk vanlig videregående, men fikk bare middelmådige karakterer, og har derfor tatt opp så godt som alle fagene på nytt som privatist I mange fag klarer du fint å lese deg opp selv, tyngre fag burde du enten ha nettstudier i, eller aller helst skoletimer I Oslo kan jeg anbefale Sonans, og har også hørt at bjørknes er bra. Sonans har et program hvor du tar Videregående i løp av to år Vil du ta det kun over nett, er Sonans sitt program godt. Da får du en fin progresjon, og alt stoff du trenger ligger der. Sammen med oppgaver som du sender inn til en lærer som retter. dvs at du ikke må ha enn lærebok, selv om jeg vil anbefale det uansett i noen av de tyngre fagene (matte og andre realfag etc.) Som privatist er det vanelig å ta fag over ett semester, men du kan selv velge om du ønsker ta dem over to, dette er kanskje lurt i de vanskeligste fagene, med mye stoff hvor det meste er helt ukjent når du ikke har hatt det før. Fristen for å melde seg opp til eksamner nå til våren er 31. Januar, så du kan starte å ta opp fag nå om du ønsker det. Når det gjelder oppmelding til nettstudier og vanlige studier er det ingen tidsfrist. Å ta opp fag som privatist er krevende, spesielt om du har mange fag å konsentrere deg om samtidig. Stoffet går fort unna, og det kreves mye egeninnsats. Sonans og Bjørknes sine studier er begge støttet av lånekassen, så du kan få studielån og stipend gjennom disse. alle fagene som har startet på privatskoler nå i vår er halvårsprogrammer, men de har helårsprogrammer som starter i høst. med nettstudier kan du selv velge om du vil vente til høsten med å ta eksamene. Igjen vil jeg absolutt ambefale å ta noen av de vanskeligste fagene i Klasse, men det er fullt mulig å gjennomføre alene, om du virkelig vil det. Lenke til kommentar
c4r3 Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Tusen takk for svar! Fikk virkelig svar på det jeg lurte på Tror nesten jeg tar noen fag i klasse da, sånn som matte (ikke mitt sterkeste område). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå