Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skjøte på eiendom - verdidokument?

FranzJosef

Anbefalte innlegg

Har en diskusjon gående med en kollega.

Før var det slik at skjøtet på en eiendom var et relativt verdifullt dokument? Man hadde gjerne et orginalt papir som var fra eiendommen opprinnelig ble opprettet?

Jeg husker min bror solgte en leilighet på 90-tallet, da var skjøtet borte og dette skapte masse bråk. Jeg lurer på om man da måtte tinglyse leiligheten på nytt på han for at han kunne selge den, kan det stemme? Og altså medførte det ventetid og gebyrer?

Så er det sagt noe om en endring ved elektronisk arkiv av skjøter. Nå er ikke papiret verdt så mye som den gang. Papiret er bare en kopi, det egentlige skjøtet ligger elektronisk lagret ved tinglysingen.

Noen som kan hjelpe med historikken og hva som endringen førte til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når et sjøte er tinglyst innebærer det at kopi finnes hos sorenskriveren for området. Det gjelder elekrtonisk og også for papirutgaven.

Når det gjelder leiligheten og sjøte som forsvant er det slik at banker "elsker" sjøter for sikkerhet og må ofte purres for tilbakelevering etter at lån er innfridd. Det hender også at sjøtet forsvinner i banken da er det greit å kontakte sorenskriveren for kopi mot gebyr.

Å få sjøte på en leilighet har jeg ikke hørt om tidligere, men grunnen til eiendommen har et gårds og bruksnummer hvor sjøtet på det er tinglyst.

Lenke til kommentar

Ja, her var det mye som ikke stemmer. Men du har altså en oppfatning om at et skjøte er et verdidokument? Også etter tinglysing? For det er sånn jeg også mener å minnes at det VAR før..

Skjøte gjelder all eiendom, i høy grad også leiligheter. I dag er det i hvertfall ikke noen sorenskriver, det er Statens Kartverk. Jeg vil vel tro at skjøtet underskrevet scannes inn, men da kun verdi som dokumentasjon på at det en gang ble underskrevet.

Men hvordan det var for ganske få år siden er det utrolig at ingen husker. Og søke på det er bare å glemme, for det er bare forklaringer på dagens ordninger.

Lenke til kommentar

Banken har ikke noe med skjøtet å gjøre (annet enn at de vil sjekke at det er tinglyst, og at du dermed faktisk eier eiendommen du pantsetter) ; det som bankene "er glade i" er panteobligasjoner, som er et annet dokument, som (etter tinglysing) oppbevares i banken, og som skal returneres ved innfridd lån.

Når det gjelder spørsmålet om skjøtet, så har det begrenset verdi for grunneier etter at det er tinglyst, og du er blitt ført opp som eier (hjemmelshaver) i grunnboka -men det stemplede papirdokumentet du får/fikk tilbake er jo en form for "kvittering" på at skjøtet faktisk er tinglyst.

Det arkiveres en kopi (tinglysingsgjenpart) hos sorenskriveren (tidligere) eller Statens Kartverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...