Gå til innhold

Kjøpe seg inn i enkeltmannsforetak?


Anbefalte innlegg

Hei! En kompis av meg har et enkeltmannsforetak og vi er blitt enige om at jeg skal hjelpe ham med å drifte foretaket. Jeg skal kjøpe meg inn med en viss sum, og vi skal fordele arbeidsoppgaver. Finnes det andre muligheter enn å opprette en ANS, DA (eller AS)? F.eks. kan han beholde sitt enkeltmannsforetak og kan vi skrive under en skriftlig avtale om fordeling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Er vel ikke riktig måte å gjøre det på, men teknisk sett kan vel du gjøre det dere blir enige om selv om han står som eier og driver av epf? Om du støtter han enten økonomisk eller med praktiske ting så kan velk han stå som han gjør. Eventuelt fakturere for det du gjør..

Lenke til kommentar

Er vel ikke riktig måte å gjøre det på, men teknisk sett kan vel du gjøre det dere blir enige om selv om han står som eier og driver av epf? Om du støtter han enten økonomisk eller med praktiske ting så kan velk han stå som han gjør. Eventuelt fakturere for det du gjør..

Hvis vi kun har en skriftlig avtale da kan det bli vanskelig med skatteoppgjør, i og med at all overskudd blir skrevet på hans navn, og det i så fall ikke hjelper at han utbetaler meg en del av overskuddet. Men han kan selvfølgelig fakturere meg for utført arbeid, da blir det riktig.

 

Takk for hjelpen så langt. Hvis det er flere med gode ideer da hører jeg det gjerne.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Spørs om du fakturerer han som en konsulent (enkeltmannsforetak) eller om skattemyndighetene vil se på deg som en ansatt (med medfølgende arbeidsgiveravgift). Ville ikke tro det var noe problem, men sikkert lurt å være obs på det.

I tillegg må du passe på at dere driver på en måte at dere ikke blir sett på som et ANS, da myndighetene kan skjære gjennom og skjønnsligne dere i henhold til dette, selv om dere oppgir det som 2 forskjellige EF.

Vært noen saker på dette angående frisører og budbilsjåfører etter det jeg kan huske..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Teknisk sett heter det jo enkeltpersonsforetak, ENK, nå. Mange opplever noe av det samme: Man starter opp alene, og så går det X år og så har det gått bedre enn man forventet og så trenger man flere men så er man låst i og med at det er et enk foretak.

 

De fleste velger vel enten å fakturere for oppdragene eller å bytte selskapsform med dertil ofte krav om styre, rapportering osv.

 

Mange lar medarbeidere opprette egne enkeltpersonsforetak, dvs at man egentlig har to enkeltpersonsforetak som egentlig gjør det samme, og så flytter man kapital mellom dem ved å fakturere hverandre. Litt avhengig av bransje så kan man kalle dem for noe av det samme. Om det opprinnelige enkeltpersonsforetaket heter FIRMANAVN kan man kalle det andre for FIRMANAVN support eller lignende (firmanavn øst/landsdel, firmanavn norge osv).

 

Vet man at man skal drive såpass stort kjan det være greit å bytte selskapsform først som sist, og kanskje vurdere AS med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...