Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Feste nivåmåler inni/på brakett til PVC-rør

Anbefalte innlegg

Har fått i oppgave på skolen å feste en nivåmålet på toppen av et PVC rør jeg kan enten lage noe som sitter i røret eller en brakett jeg kan feste på en metall tavle bakpå. Akkurakt nå står jeg fast og trenger kanskje bare en ide for å komme vidre i oppgaven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det enkleste er jo å ha en flottør inni som følger nivået og hvor man kan lese av på flottøren nivået. Forutsetter et åpent system. Litt mer fancy er å lage det trykkbasert. Enten sette på et manometer eller lage et gjennomsiktig (plexiglass) rør hvor man kan lese av nivået relativt til det som man skal måle på. Man kan kanskje også lage noe basert på flow. Måler man væskemengde som har passert kan man la det indikere nivå. Tappes væsken igjen må væskemengdetelleren telle baklengs. Ellers finnes det masse fint å få kjøpt. Min favoritt er løsningen med raden med flottører som er hvit på en side og rød på den andre og så vipper flottørene over slik at nivået blir i overgangen mellom hvit og rød. Aner ikke helt hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Ja, men nå må det være en nivåføler (skrev feil i første post) Og den må enten festes i røret eller på metall tavla den er satt fast i. Den er også litt for lang så jeg må justere høyden.

Men uansett takk for innlegget :) et par gode ideer der også ;)

Lenke til kommentar

Eller jeg kan fortelle litt om hele anlegget da.

Nivåføleren er plassert i et gjennomsiktig rør som skal reguleres hele tiden (Bare for å vise at jeg klarer det)

Og en ventil er plassert før røret og en mengde transmitter før der igjen. I skapet er det en regulator for å regulerer mengde vann som kommer gjennom og en indikator ved siden av for å vise mengden og slikt.

Men jeg har bare ikke så mange gode ideer for å plassere denne nivåføleren da.. det eneste jeg kommer på er å sveise sammen en brakett som festes på metallplata bak røret.

Nivåføleren bare sender mA signaler tilbake for å fortelle om mengden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

4-20 mA ved 0-100% antar jeg. Braketter er vel tingen :-) Alernativer er vel å lage en slags klamp rundt røret men det er minst like greit med en brakett. Så får far i huset sveiset litt også...

Lenke til kommentar

Hvis det er et PVC rør, så må det vel gå å få tak i en slags muffe og en "T" som kan stå i bunnen av røret? Ved hjelp av "T`en" kan du jo koble til nivåmåler, tilførsel og PVC røret. Eller har jeg missforstått totalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...