Gjest Slettet-U3rESYSM Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Hei. Jeg har gått 3 år allmenn vg1,2,3. Så hadde jeg tenkt å prøve elektriker, har også lyst til å ta mekaniker linja, men det er så lite med lærligplasser hører jeg Jeg har snitt på 3,7 fra VGS, men jeg vil vell komme lettere inn enn folk fra ungdomskolen? Jeg har interesse for elektro, jeg synes det er gøy å holde på med spesielt bilstereo. Jeg bare lurer på om jeg er nødt til å være god i matte for å i det heletatt bestå fagene. Jeg har standpunktkarakter 4 i Matematikk praktisk på videregående skjønner du ^^ og er ikke så altfor glad i matte. Så lurer jeg på hvilke muligheter som er videre, har lyst til å ha jobb i forsvaret (da Maskin og konstruksjon, eller Ping kpC) Vil jeg kunne bygge videre til en ingeniør tittel? Hva vil jeg jobbe som/med da, og hva er årslønna for en ingeniør? Hvor mye koster det meg for de 2 årene jeg må ha på yrkesskolen (vg1 og 2) da jeg ikke har krav på mer gratis utdannelse? Mye spørsmål her, håper noen kan svare På forhånd takk! Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 Å være god i matte er ikke nødvendig for å bli elektriker. Og det er fult mulig å gå videre til ingeniør, spesielt siden du har almenn studiekompetanse. Men for ingeniørutdanningen blir det viktigere med matte. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 du kan søke om forlenget ungdomsrett. fullføre to år på elektro. gå Y-veien eller fagskole etter fagbrev. ved y-veien må noen ta forkurs om sommeren for å komme inn, andre starter rett på elektroingeniør utdanningen som er tilpasset fagarbeidere. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 26. januar 2012 Del Skrevet 26. januar 2012 TS trenger vel neppe forkurs mtp fullført (?) 3 år allmenn. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 27. januar 2012 Del Skrevet 27. januar 2012 (endret) TS trenger vel neppe forkurs mtp fullført (?) 3 år allmenn. Jo det må han ha. Ettersom han bare har praktisk matte (p-matte). Og ingeniør krever R1+R2 matte. For å slippe forkurs må han ta R1 og R2 eksamen før han kan begynne. Videregående elektro matte er ikke spesielt vanskelig. Er snakk om at du har en formel og tall som må inn i formelen. For så å trykk på kalkulatoren. Noen ganger må du snu formelen for å finne det du er ute etter. Ingeniør er enda mer komplisert matte. Så hvis du ikke liker matte generelt så er kanskje ikke det den beste veien for deg å ta. Da kan du heller gå teknisk fagskole hvis du vil bygge videre innenfor elektrofaget. Det er en god del matte der og. Men ikke ikke fult like mye som på ingeniør. Endret 27. januar 2012 av toy_man Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå