Gå til innhold

Være ung, ufør og uten starkapitall

Anbefalte innlegg

Jeg er i begynnelsen av 20årene mine, aldri hatt en ordentlig jobb og har flere sykdommer inne i bildet. Mest sannsynlig vil jeg aldri få meg en ordentlig jobb på grunn av alle sykdommene, men jeg har fremdeles lyst til å komme videre i livet mitt selv om det er en del jeg mest sannsynlig aldri vil få gjort som ''normale'' mennesker gjør.

Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg min egen leilighet, eventuelt med en partner eller uten. Jeg får AAP + ung ufør tillegg, så jeg ligger på rett under 15000 kr i mnd før skatt. Jeg får også flere tusen i bostøtte pga at jeg bor i en rullestoltilpasset leilighet.

Hvordan kan jeg få lån til en leilighet med en grei størrelse? Jeg har lest noe om at man kan få lån via Husbanken. Kan noen fortelle meg noe mer om Husbanken og hva de kan tilby? Hvordan funker dette? Hvor mye kan jeg få? Hvor mye mer kan jeg få låne hvis jeg kjøper leilighet med en partner? Leiligheten må dessverre være av en viss størrelse da jeg sitter i rullestol, så jeg er avhengig av å få nok til en leilighet med en grei størrelse.

Jeg er ingen ''dårlig'' betaler, og hvis jeg kjøper leilighet med partner som jobber vanlig så kan vi lett betale 10 000 kr mnd på lånet (istedetfor å betale det samme på å leie). Forutsett at partner tjener ca 20 000 før skatt i måneden , + de 15000 jeg får for AAP + ung ufør-tilegg, noe som er realistisk sett.

Takk på forhånd!

Postet av anonym: 5d07f5d06bdc40367b1ea0d9d8d0fa50

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AAP eller annen midlertidig støtte fra NAV er ikke regnet som fast inntekt og derfor får du ikke lån på det grunnlaget.

Skulle du derimot tjene ca 15000 kr før skatt pluss støtte, ca 1500 kr vil du ha en brutto årslønn på 200 000 kr. Tommelfingerreglen banken har er 3 ganger brutto årslønn som vi si 600 000 kr men med så lav lønn vil jeg tvile på at man får mer enn 500 000 kr i lån.

Det er hvis inntekten hadde vært fra fast arbeid.

Lenke til kommentar

Kontakt kommunen din om å få startlån. Link. Du bør få hjelp til det meste ang søknaden dersom du trenger det. Og siden du allerede får bostøtte, vil du ikke ha en periode uten bostøtte overhodet til lånet på leiligheten, fordi dette betales ut i etterkant på inntil 3 mnder.

Lenke til kommentar

Ratleto:

Hva mener du med det? Kan du være så vennlig å utdype? Betyr dette at jeg kan ha krav på bostøtte selv om jeg har lån hos dem, eller betyr det at det ikke blir noen behandlingstid på søknaden fordi jeg allerede får bostøtte fra dem og er ''i systemet'' deres?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Hva mener du med det? Kan du være så vennlig å utdype? Betyr dette at jeg kan ha krav på bostøtte selv om jeg har lån hos dem, eller betyr det at det ikke blir noen behandlingstid på søknaden fordi jeg allerede får bostøtte fra dem og er ''i systemet'' deres?

Takk på forhånd

Ja, du har antakelig krav på bostøtte fra Husbanken, med lån fra Husbanken. Det blir vanlig behandlingstid på søknad. Dersom man søker, får startlån, og bruker dette på kjøp av leilighet, så går det, hvis man er uheldig, inntil 3 måneder før man får støtte til lånet (bostøtte til lån). Dette vil du etterhvert få istedet for bostøtte til leie av leilighet, men i en overgangsperiode vil du antakelig få støtte til leie, før støtten til lån tar over istedet. Hadde du ikke hatt støtte til leie idag, ville du kanskje, om du var uheldig, ikke få støtte til lån før det var gått 3 måneder etter kjøpet av leiligheten. Du slipper altså en periode med meget stram økonomi siden du allerede har støtte til leie.

Lenke til kommentar

Hvis jeg leier leilighet med partner som er i jobb så vil jeg jo få betydelig mindre bostøtte, eller? Selv om jeg bor i en rullestoltilpasset leilighet, hvis jeg ikke tar feil.

Hvordan vil det at min partner er i vanlig jobb virke inn på lån fra husbanken og støtte til lånet? Vil det bli tatt i betraktning mer enn det at jeg sitter i rullestol og må ha en så-så stor leilighet telle mest, og at jeg dermed kan beholde en rimelig sum av støtten? Hadde jeg ikke sittet i rullestol så kunne vi tatt en liten, søt leilighet til en rimelig pris, men det blir dessverre uaktuelt.

Vil jeg også kunne få mer i lån pga at jeg må tenke på at jeg må kunne bevege meg innendørs med rullestol?

Lenke til kommentar

Alle nyere leiligheter skal være tilpasset rullestolforbrukere i forhold til byggeteknisk forskrift 10 (tek 10), altså med tanke på universiell utforming.

Så om du/dere ser etter en leilighet så tror jeg husbanken vil råde dere til å finne dere en ny leilighet men at støtten ikke kommer til å være noe større enn den er idag. Ang jobb så er offentlig pålagt å tilrettelegge ved arbeid, så jeg syns ikke du bør se helt bort ifra å skaffe deg en jobb.

Lenke til kommentar

Alle nyere leiligheter skal være tilpasset rullestolforbrukere i forhold til byggeteknisk forskrift 10 (tek 10), altså med tanke på universiell utforming.

Så om du/dere ser etter en leilighet så tror jeg husbanken vil råde dere til å finne dere en ny leilighet men at støtten ikke kommer til å være noe større enn den er idag. Ang jobb så er offentlig pålagt å tilrettelegge ved arbeid, så jeg syns ikke du bør se helt bort ifra å skaffe deg en jobb.

Jeg tviler på at jeg får så mye i støtte da som jeg får nå, siden jeg bor alene og det er faktisk noen tusen det er snakk om. Hvis jeg kjøper leilighet med en som er i vanlig jobb så er jeg ganske sikker på at støtten faller - spørsmålet er hvor mye.

Har ikke gitt helt opp tanken på å få jobb, men det er i så tilfelle ikke i overskuelig fremtid dessverre.

Lenke til kommentar

Du vil antakelig få mindre i støtte hvis du har samboer i full jobb, ja. Men som du sier, så vil du antakelig få ekstra støtte fordi du trenger en større leilighet pga rullestolen. Ring boligkontoret i kommunen din og snakk med dem. De vet mye bedre reglene enn noen av oss her. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...