Gå til innhold

USB2 harddisk koblet til hjemmeserver

Anbefalte innlegg

Hei, jeg koblet igår en 250mb Lacie usb2 harddisk til serveren min (her er den: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1410211), og prøvde så å streame videoer til en annen laptop og xbox, og det gikk ikke så bra; videoen buffrer hvert 10. sekund! Prøvde også å åpne bildefiler over nettverket, og det var som sirup.. tok sikkert 20 sekund å åpne bilder tatt med mitt 5mpix kamera.

Det er jo raskere å streame og se bilder fra internett.. er usb harddisker rett og slett ikke egnet for tilkobling i nettverk?

Litt mer info om oppsettet mitt i tillegg til linken ovenfor:

Modem: Canal digital

Router: Linksys WRT54G 54mpbs med dd-wrt

Endret av sju4sju
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Normalt så skal det gå greit å streame filer fra en USB2 disk via nettverket. Men Tror problemet ditt ligger i den bærbare pcn du prøver å bruke som server.

Tipper jeg rett så er det vel bare en 5400rpm disk i denne og at den ikke egentlig er egnet som server eller er satt opp feil.

Et alternativ er å bytte disken i denne med minimum 1.5TB 7200rpm disk og innstalere windows home server 2011.

Lenke til kommentar

Slik jeg skjønner det så funker det dårlig fra usb-disken du har kobla på serveren.

Går det like tregt å streame fra serveren sin lokale disk?

Oppdatere drivere på server?

Har selv 5.4k disker i min server og det går så det gviner...

Lenke til kommentar

Å streame fra serverens interne harddisk som er 5400rpm ut til andre datamaskiner i nettverket går bare fint. Kjører max 720p, og det er da ingen frame-drops eller buffering ved streaming i XBMC.

USB2 harddisk er forøvrig satt til høy ytelse. Mulig denne disken ikke er så bra, for jeg testet igår og opplevde frame-drops og til tider delta-time hakking ved avspilling på selve server maskina.

Lenke til kommentar

Takker for all respons! Windows (Home Premium 7 64-bit) sier jeg har seneste drivere for USB.

OK, disse testene er gjort med all unødvendig nettverksaktivitet avslått. "Serveren" er dessverre over WiFi for øyeblikket; har bestilt ethernet kabel.. så disse to maskinene i testen snakker over Wifi via WRT54G 54mpbs router.

Øverføring av fil over nettverk, 1.22GB:

~590 kB/sec over nettverk - USB2 harddisk koblet til server over til laptop i stue

~640 kB/sec over nettverk - fra laptop i stue over til USB2 harddisk koblet til server

~620 kB/sec over nettverk - servers interne harddisk over til laptop i stue

~640 kB/sec over nettverk - fra laptop i stue over til servers interne harddisk

Trege greier?

Test av usb2 harddisk uavhengig av nettverk:

20-25mbps fra servers interne harddisk til USB2 disk

30-35mbps fra USB2 disk til servers interne harddisk

Etter å ha søkt på google ser jeg det er ganske vanlig med rundt 25mbps med USB2..

Endret av sju4sju
Lenke til kommentar

Det virker som det er trådløsbiten som er problemet.

USB fungerer helt greit. USB2 yter ca 40MB etter mine erfaringer og hadde det vært USB1, så ville du hatt max 1,5MB (12Mbit).

640kB = 5Mbit.

5Mbit er alså den maksimale båndbredden du greier å streame fra server. Dette holder trolig for 720p som er av middels kvalitet.

Når du får nettverkskabel, så bør disse problemene løses seg og du vil få ca 10MB (~80Mbit) overføringshastighet.

Lenke til kommentar

10MB? Er alle maskinene kablet i dette scenarioet? Jeg lånte Xboxens kabel idag og testet med å koble serveren til router, samt laptop i stue trådløs, og hastigheten var tett oppunder 900kB/sec ved kopiering av 1.22GB fil fra servers interne harddisk.

Avspilling av HD materiale ble litt mer stabilt, da.

Endret av sju4sju
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...